DE POSTILJON VAN LONJUMEAU ■hhh L)e gezellige komiek Leo Slezak speelt de rol van koningsgezant en zijn angst over 't niet vinden van een tenor is hier duidelijk op zijn gezicht te lezen. Onder: De ontsnapping uit het paleis met de postkoets, welke hem weer naar zijn geboorte dorp zal terugbrengen, alwaar hij heel anders handelt dan hij oor spronkelijk van plan was. De Postiljon van Lonjumeau roept herinneringen wakker aan een lang vervlogen tijd, waarin de lieflijke menuet en andere bekoorlijke dansen over Europa's bodem weerklonken. In één woord: het is de tijd, waarin Frankrijk Als er een woord is, dat zoo langzamerhand aan het spraakgebruik onttrokken wordt, dan is het wel postiljon of postkoets, het vehikel, dat zoogoed als de geheele vorige eeuw een der voornaamste verbin dingen was tusschen de verschil lende plaatsen. Wij, die het be staan van dit voertuig grootendeels slechts uit verhalen, afbeeldingen of musea kennen, krijgen toch iederen keer bij het beschouwen daarvan een typisch gevoel van onbewust heimwee naar dat rus tige, romantische tijdperk, waar in een dergelijk primitief vervoer middel aan de voornaamsten van dit ondermaansche behoorde. En het past zoo geheel in de lijn van hetzelfde gevoel om te genieten van dien postiljon van Lonjumeau, die zelfs op zijn trouwdag bruid en vrienden verlaten moet om een gezant des konings naar Parijs te brengen, die er maar niet in slagen kan een tenor voor de koninklijke opera te vinden. De stemming van den gezant is dan ook beneden peil, doch slaat eensklaps om, als de postiljon op den bok gewoonte getrouw zijn lijflied aanheft, en met een brillant stemgeluid heerlijke De nu zeer voorname postiljon van Lonjumeau krijgt bezoek van het bruidje van een zijner dorpsvrienden, die bij hem in Parijs gebleven is (Willy Eichberger en Lucie English). door Lodewijk XIV gere geerd werd op een wijze, welke tot in lengte van dagen aanleiding zal geven tot het maken van operettes, tooneel- stukken en films. Deze FILMEX-FILM is er andermaal een bewijs van. tonen door het luchtruim laat zinderen. De tenor is gevonden, de koning kan lachen en Parijs kan jubelen De roem slaat echter den zingenden koetsier naar het hoofd hij vergeet zijn dorp en zijn splinter nieuwe bruid en dompelt zich hals over kop onder in de genoegens van het groote Parijs. Ziedaar een gedeelte van de levens geschiedenis van dezen pos tiljon, zooals hij in de film optreedt. Het slot is natuurlijk, dat alles weer op zijn pootjes te recht komt, en hjj zijn rust en tevredenheid weer op zijn postkoets terug vindt, omringd door al zijn dorpsdierbaren. Alles bijeen dus geen sensatie, maar een berg romantische heerlijkheden.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1936 | | pagina 34