Antenore lieali, de beroemde bardon. De dirigent Edmoitdo de Vecchi en zijn echtgenoote. een Siciliaansche nog mogelijk is, maar zij wist daar mee dan ook te woekeren, te werken op voorbeeldige wijze. In 1926 kwam zij hier, nog onder de impresa van mevrouw De Houdt, toen Arturo Borin nog secre taris van de Italiaansehe Opera was. Zij had toen, meen ik, niet veel meer dan drie opera's op haar repertoire. Hoe zou het ook anders kunnen, daar zij werkelijk als piepjonge zangeres nauwelijks een paar jaar tijd voor studie had gehad en, behoudens 'n paar maal optreden in Italië, slechts een korte tournée in Duitsohland op haar artistieken staat van dienst had kunnen boeken. Maar thans heeft zij reeds meer dan tweeëndertig opera's ge zongen en tijdens de tweeënhalve maand van het huidige seizoen, waarin ook nog haar jubileum valt van haar honderdste Hollandsehe Mimivertolking, moet zij een vijftal nieuwe werken instudeeren, die zij tusschen Januari en Mei 1937 in Italië moet zingen. Daar is bij de zware partij van Eva uit Wagner's „Meesterzangers van Neurenberg", een werk dat in Italië zeer gewild is voorts „Isabeau" van Masoagni, „Madonna Imperia" van Franco Alfano en dan het „Requiem" van Verdi. Buiten de meer dan vijfentwintig maal dat Signorina Scuderi in de tweeënhalve maand hier in ons land zal zingen (er zullen nog wel enkele extra's bijkomen), behalve de altoos doorgaande repetities, heeft zij dus waar lijk niet over werkeloosheid te klagen. Men dient zich een dergelijke werkprestatie even te realiseeren, waaraan nog moet worden toegevoegd het heen en weer reizen, dat tegenwoordig steeds per autobus geschiedt, en het vaak zeer laat in den nacht thuis komen, na de voorstelling. Maar de Signorina weet zich gedragen, behalve door haar eigen groote liefde voor haar kunst, door de waardeering van het Neder - landsch publiek, welke waardeering in den loop dei- jaren is uitgegroeid tot een oprechte wederkeorige liefde van dat publiek ten opzichte van deze ernstige en lieftallige artiste. Met haar moeder, die haar ge durende den geheelen loop van haar artistieke car rière vergezelde, leeft zij in haar tijdelijk verblijf in Den Haag in vlijtigen arbeid en in grooten eenvoud. Persoonlijk kennen wij haar verblijf destijds in Catania, haar tegenwoordig huis in Milaan, waar ook haar gehuwde zuster woont en uiteraard maak ten wij ook kennis met haar verblijf in ons land, maar overal draagt deze begenadigde zangeres den ernst uit van een groot plichtsbesef, van een sterk verantwoordelijkheidsgevoel ten opzichte van haar kunst en ten opzichte van het publiek. Men meene niet, dat een operazangeres, die 't ernstig meent met haar kunst, het zoo gemakkelijk heeft. Hoeveel zorg is er niet noodig om 't kostbare instrument, de stem, frisch en intact te houden, vooral in ons lastig kli maat. Maar de Signorina heeft het geluk over een forsche gezondheid te beschikken en zij is zoozeer met ons Hollandsch klimaat vertrouwd geraakt, dat zij gelukkigerwijs weinig of nooit de nadoelen er van ondervond. „Meer dan driehonderd maal heb ik de Mimi- rol gezongen," zeide de zangeres ons, „en inderdaad zing ik die thans in uw land voor de honderdste maal. Het is dan ook een rol die mij bijzonder goed ligt en waarmee ik overal veel succes mocht oogsten." Wie, die haar zag in de prachtcreatie van Puccini, in de tragischer figuur van Verdi's „Othello" als Desdemona, in de frivoleT rol van Manon Lescaut, in de hooggestemde lyriek van Leonora uit de „Trovatore," en later in de zware rol van Floria Tosca, is niet onder den indruk gekomen van die gebenedijde stem, van die spontaneïteit in het uitbeelden van de tragiek en van de smart De Signorina is dankbaar jegens het Neder - landsche publiek, dat haar den weg wees, waarlangs zij tot faam moest komen, dat haar bemoedigde in haar gestadig streven naar verdieping en ver breeding van haar artistiek kunnen. Zij heeft het duidelijk gezegd, tijdens de grootsche huldiging die Amsterdam haar onlangs bereidde, in een hartelijk kort toespraakje in het Nederlandsch, dat zij haar „tweede vaderland", zooals zij ons land van harte noemen wil, lief heeft en het dankbaar is. Nuttig is het overigens nog wel te vermelden, dat ook haar eigen vaderland, Italië, in waardeering voor Signorina Scuderi heusch niet tekort schiet. In de laatste jaren vooral is Signorina Scuderi een zeer gezochte figuur en heel Nederland weet ook, dat zij voor het komende seizoen langen tijd is geëngageerd voor het Scala-theater te Milaan, nog altijd het summum in de loopbaan van welken Italiaanschen opera-artist dan ook. Zij trad o.m. op tijdens de Mei-muziekfeesten te Florence, het Francesco Valentino. vorig jaar, in de rol van Pharao's echtgenoote in de opera „Mozes" van Rossini, een prachtig werk met een grandiooze ensceneering. Zij was enkele jaren verbonden aan den Carro di Tespi, het rond reizend operagezelschap in Italië, dat met steun van de regeering de opera brengt, ook daar waar geen theater is gevestigd en zoo doende, met de medewerking wel te verstaan van de beste opera- artisten, de schoone zangkunst onder het volk brengt. Signorina Scuderi bezocht ook Centraal-Amerika en oogstte er zeer veel artistiek succes, maar waar zij ook kwam, zag en overwon, geheel werd zij gewonnen voor ons land, dat zij van harte gaarne noemthaar tweede vaderland J. P. W. KUIN. Tijdens een repetitie in 't gebouw van de Italiaansehe Opera. Links staande maestro de Vecchinaast hem Alida Vane.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1936 | | pagina 7