OUDMODISCHE COSTUUMS NAAR MAAT
ontwerp. Dat is bijvoor
beeld duidelijk te zien
op de hierbij afgebeelde
foto's uit de Universal-
Croeze-Bosman-filmDe
Show-Boat, waarbij zoo-
111 eeu filmstudio is alles
mogelijk, óók het aan-
meten van costuums
en toiletten die reeds lang ft I I IJ X iTY1)
en breed uit de mode zijn. iM|""|fl'"'»iiiiiuES)
Speciale,,historische-mode- jj
ontwerpers" moeten steeds ■KBdBL vir-3*^3
de toiletten ontwerpen,
welke door de hoofdper-
sonen worden gedragen.
Of liever gezegdzij geven den stijl aan, want de uitvoe
ring wijkt vaak aanmerkelijk af van het oorspronkelijke
de echte costuums naast
elkaar staan. In deze
film werden niet min
der dan 300 oude costuums gedragen, waarvoor meer
dan duizend ontwerpen werden gemaakt.
Alan Jones vond de gestreepte broek
minder karakteristiek dan de ruit.
Evenmin was hij het eens met de
ver uitgesneden jas en het minutieuze
strikje. Beide werden ze toen verruild
voor indrukwekkendermodellen,
gelijk op de joto te zien is.
Hel costuum van Irene Dunne precies volgens ontwerp te maken
bleek buitengewoon moeilijk en zeer kostbaar. Daarom dat er
enkele onderdeelen gewijzigd werden. Dat overigens het ontwerf)
niet heelemaal genegeerd werd, blijkt wel uit deze twee foto'*.
Het costuum van Paul Robeson. Oorspronkelijk was hierbij
een zeer hoog hoofddeksel, doch aangezien hij hiermede
niet paste onder het afdak van het theater, werd de
wolkenkrabber-hoed ingeruild voor een lager model.