OUDMODISCHE COSTUUMS NAAR MAAT ontwerp. Dat is bijvoor beeld duidelijk te zien op de hierbij afgebeelde foto's uit de Universal- Croeze-Bosman-filmDe Show-Boat, waarbij zoo- 111 eeu filmstudio is alles mogelijk, óók het aan- meten van costuums en toiletten die reeds lang ft I I IJ X iTY1) en breed uit de mode zijn. iM|""|fl'"'»iiiiiuES) Speciale,,historische-mode- jj ontwerpers" moeten steeds ■KBdBL vir-3*^3 de toiletten ontwerpen, welke door de hoofdper- sonen worden gedragen. Of liever gezegdzij geven den stijl aan, want de uitvoe ring wijkt vaak aanmerkelijk af van het oorspronkelijke de echte costuums naast elkaar staan. In deze film werden niet min der dan 300 oude costuums gedragen, waarvoor meer dan duizend ontwerpen werden gemaakt. Alan Jones vond de gestreepte broek minder karakteristiek dan de ruit. Evenmin was hij het eens met de ver uitgesneden jas en het minutieuze strikje. Beide werden ze toen verruild voor indrukwekkendermodellen, gelijk op de joto te zien is. Hel costuum van Irene Dunne precies volgens ontwerp te maken bleek buitengewoon moeilijk en zeer kostbaar. Daarom dat er enkele onderdeelen gewijzigd werden. Dat overigens het ontwerf) niet heelemaal genegeerd werd, blijkt wel uit deze twee foto'*. Het costuum van Paul Robeson. Oorspronkelijk was hierbij een zeer hoog hoofddeksel, doch aangezien hij hiermede niet paste onder het afdak van het theater, werd de wolkenkrabber-hoed ingeruild voor een lager model.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1936 | | pagina 35