'm Een lid van de persoonlijke lijfwacht van den vorst, typisch om de oud- Javaansche kleederdracht en de be wapening met pijl en hoog. (Sloi op pag. 24) Voorstelling der bedojo's (Javaan sche danseressen, waarbij verschei dene geboren prinsessenin tegen woordigheid van Europeesche gasten. Op den achtergrond in het midden Zijne Vorstelijke Hoogheid de Soe- soehoenan. bloede bleven zij altijd en overal verre van het ge wone volk, dat zich nederboog voor hen en hen vereerde. liet is geen houding, wanneer de pangerang, de zonen van den vorst, knielen voor hun vader en in zijn tegenwoordigheid niet staan of loopen, doch met sierlijke bewegingen voortglijden in knielende hou ding. Het is geen houding en geen plicht, het is de aangeboren eerbied voor den vorstelijken vader, den uit vele keizers geborene, den rechtstreeksehen afstammeling uit een verleden van pracht en praal en glans en gloed. De naam Pakoe Boewono geeft volkomen weer hoe de Javanen hun vorst zien: de nagel waarmede het heelal in stand wordt gehouden. At at héél sterk achterblijft na een bezoek aan den kraton is de indruk van oneindige eenzaamheid. De eenzaamheid van een vorst. En daar is niets, heelemaal niets triests in deze eenzaamheid. Soe- soehoenan Pakoe Boewono heeft drie generaties achter zich. Op het oogenblik ziet hij in leven, rondom zich vierenveertig kin deren, achtentachtig kleinkinderen, twintig achterkleinkinderen, in totaal dus honderdtweeënvijftig nazaten. Maar tusschen al deze afstam melingen staat hij, groot en een zaam, de geëerbiedigde vorst, de keizer. De kratoneen aaneenschake ling van gebouwen, welke in to taal een oppervlakte beslaan van driehonderdvijftigdiiizend vierkan- ,^n| ten meter, telt bijna zesduizend omwonenden en is omgeven door •- een ringmuur, de zoogenaamde 3^""" baloewarti, waarin vier poorten zijn aangebracht, welke gewoonlijk des avonds om tien uur worden ge sloten tot den volgenden morgen zes uur, zoodat zij, die binnen deze ba loewarti wonen, gedurende dien tijd practiseh van de buitenwereld zijn afgezonderd. I11 het hart van dezen kraton bevindt, zich de eigen lijke kraton of tjipoeri, waar de vorst met zijn hofhouding van bijna achthonderd lieden verblijf houdt. Deze kraton is voor het groote publiek onherroepelijk gesloten en alleen hij bijzondere gelegenheden recipieert de vorst. In deze tjipoeri, in liet hart va.11 den witgekalkten kraton, verblijft deze Javaansche vorst en leeft zijn leven, dat voor Europeanen in vele opzichten een gesloten boek blijft. Men kent Z.V.H. den Soesoehoenan bijna niet anders, dan zooals hij zich een zeldzame maal buiten Soerakarta vertoont, met een rijk en kleurig gevolg, met tientallen dienaren, die de poesoko, de rijkssieraden en de persoonlijke benoodigdlieden van den vorst met zich dragen. Een statige, rustig bewegende figuur met een typische spontaneïteit, welke voornamelijk wordt veroorzaakt door het groote zelfvertrouwen van dezen geboren heerscher, gekleed in uniform van generaal of in sierlijke Javaansche vorstendraclit en versierd met de eereteekenen der zeer vele onderscheidingen, welke in zijn langdurige regeering hem toevielen. Maar in den kraton, op dagen dat géén recepties de officieele dracht noodzakelijk maken, is deze vorst een geheel andere figuur. Onmiddellijk nadat de vorst is ontwaakt komen de hofbeambten zich melden en hebben langere en kortere conferenties plaats, waarbij verschillende beslissingen worden genomen, welke gewoonlijk blijk geven van een verrassend scherp zakelijk inzicht hij den grijzen vorst. Na deze besprekingen baadt en kleedt de vorst zich. De dagelijksche dracht van den Pakoe Boewono bestaat uit een gebatikte kain en een overkleed van geweven stof met bloemversiering. De vorst draagt dan een der ..heilige" krissen, welke dateeren uit den tijd voor de komst der Hollanders op Java, in den gordel. De hoofddoek wordt gedragen in den vorm van een hand om liet hoofd, waarbij de schedel onbedekt blijft. Tijdens het toiletmaken heeft het ontbijt plaats. Het bestaat uit een kop thee en een paar sneden brood. Ongeveer elf uur 's morgens verschijnt de vorst dan in de parasdijo, waar rapporten en brieven worden bestudeerd, orders worden gegeven en 'tijdens een ooffieieel diner in den kraton. In het mid den de Soesoehoenan brieven gedicteerd. Kortom de staatszaken worden behandeld. Nadat om ongeveer half twee door een vrouwelijke kratonbeambte is gemeld, dat de Ratoe Ilemas Z.V.H. bericht, zendt, dat de rijsttafel gereed is. begeeft de vorst zich naar de eetzaal en luncht met de Ratoe Alas, de volwassen ongehuwde dochters en enkele kleindochters, die in den kraton zijn opge nomen. AA'anneer om drie uur de lunch is afgeloopen, trekt de vorst zich terug in zijn particuliere vertrekken om te rusten tot ongeveer zeven uur, waarna de vorst zich weer kleedt als des morgens on vertoeft in dc ngardopoero tot het tijd is geworden voor het avond maal, dat omstreeks een uur plaats vindt. Ontspanning zoekt de vorst in biljartspel en enkele kaartspelen of in rijtoeren door Solo, welke gewoonlijk een uur of twee duren. Tweemaal in de week repoteeren de bedojo's en serimpi s in de sasonosèwoko, terwijl de vorst ver blijf houdt in de parasdijo en dus een goeden kijk heeft op de dansen. Het zal geen verwondering baren, dat in een hof houding, welke honderdtallen van jaren vrijwel onveranderd bleef, onzegbaar veel traditie bewaard is. Dat een protocol werd geschapen, uitvoeriger en ingewikkelder dan zich beschrijven laat. Daar is geen Javaan, die den vorst in staande hou ding zal naderen geen Javaan mag een hoogere zitplaats hebben da.11 de vorst. Hij is bij Gods gratie de hoogst geplaatste bijna goddelijk. Tot in de kleinste kleinigheden wordt dit principe doorge voerd. zoo sterk, dat de gouden koets van den Soesoehoenan wordt gereden door een Europeaan, omdat de hok hooger is dan de bank, waarop de Soesoehoenan zit. De vereering, welke de Javaan voor zijn vorst, koestert, is vrijwel onbegrensd. In hem ziet en adoreert het volk hot kind van die groote, oude keizers van Java, wier geschiedenis van glans en schittering zich verliest in een nevelen-verhuld ver leden. I11 hem vereert het volk den lijnrechten af stammeling van die vorsten va.11 vroeger, in wier hand berustte leven en dood, wel en wee, goed en kwaad, alles wat liet leven en de dood geven konden. Vroeger als nu was de kraton het stralend en lichtend middelpunt van het rijk daar leefde in eenzame grootheid de vorst, de heerscher. Aan hém de kunsten en wetenschappen, aan 'hem de beslissing in alle zaken van recht of geweld keizers van den Gouverneur Treur van Soerakarta na een bezoek aan den ruim zeventigjarigen vorst. Op deze foto is goed te zien, hoe de pajongdrager zorgt, dat de schaduw van de pajong (parasol) voortdurend zoo valt, dat de gouver neur in de schaduw blijft.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1936 | | pagina 15