PEREZ 8 s- h WETENSCHAPPELIJK NIEUWS N.V. i PERZISCHE TAPIJTEN AMSTERDAM - Singel 480 b/h Koningsplein ROTTERDAM - 's-GRAVENHAGE - UTRECHT KUSSENS en KLEINE KLEEDJES ZIJN WELKOME GESCHENKEN U hebt het zelf in de hand 'n 5 mekm of Uw kind goed wil eten. DE MEEST ACTUELE OPLEIDINGEN 20 Begint U er maar eens mee regelmatig 1 of 2 maal per dag een kop Ovomaltine te geven. Dan zal het U spoedig opvallen, niet alleen hoeveel flinker ze worden, hoeveel of ze aankomen, maar ook, hoeveel beter ze gaan eten. Ook daarvan is Ovomaltine de oorzaak. Naast de voedende en versterkende bestand- deelen bezit het een element, dat we diastase noemen en dat een sterken eetlust opwekt. Het dagel(jksch gebruik van een kop Ovomaltine is een weldaad voor Uw kind. Juist nu, in de groeiperiode, legt U de kiem voor de gezondheid van later. Ovomaltine is een kracht-voedsel, opgebouwd uit de voedende bestanddeelen van de beste natuurproducten waaraan alle ballaststoffen onttrokken zjjn. Ovo is kraeht in extractvorm. Anderhalve dessertlepel in een beker melk verdubbelen de voedingswaarde van die melk. Begin er eens mee Uw kind dagelijks een kop Ovo te geven. Elke apotheker en drogist zal het U gaarne leveren. MEER LEVENSKRACHT vindt U aan ons Instituut! Een degelijke studie onder deskundige leiding, mits in de goede richting, kan Uw toekomst verzekeren. Bijv.: Onze nieuwe luchtvaartcursussen (vliegtuigconstructie, meteorologie, motorenkennis enz. enz.); Agent levensver zekering; M.O. Aardrijkskunde (nieuwe sociografische rich- tinq) M O. Staathuishoudkunde (ook onderdelen, zoals het qeld'en goudproblemen); Handelswetenschappen; Talen; Paedagogiek. En niet te vergeten onze bekende oplei dingen: H. B. S.; Staatsexamen; M.U.L.O. Vraagt eens onder No. 52 het prospectus, dat U interesseert! INSTITUUT VOOR SCHRIFTELIJK ONDERWIJS Leliegracht 30 Tel. 33044 Amsterdam-C. wreede gelatenheid, vul koude onbarm- zelfs dn Heilige Vader in Home waren hartigheid. gelukkig, als die Leonardo hen met een Vincenzo Perruggio. de arme oinve- bezoek vereerde, tende werkman in het. Louvre., siddert. I'.n het schilderij Dat is slechts een Wat wil die vrouw van hem? Wat be- stuk hout met kleuren erop. Het moet doelt ze met dien glimlach Dat is geen een groot, kunstwerk zijn, waaraan een begrijpend medelijden meer geen geheim is verbonden. „De meester zelf moederlijke liefde; dat is genadeloos, moet hebben verklaard, dat bet niet Waar komt dit lachen vandaan Zoekt lieelemaal gereed was," hoort Vincenzo het iets in zijn ziel op een goeden dag zeggen, tijdens een Vincenzo staart naar het schilderij gesprek tusscheri twee vreemdelingen, als de vogel naar de slang, die hem in Wat moet die Leonardo dan een streng den ban van haar starende oogen houdt meester zijn geweest, verbaast Vincenzo gevangen. Neen Neen hij meent liet zich, als hij zelf niet tevreden is over luid te hebben uitgeschreeuwd ik ben een werk, dat nu reeds eeuwenlang door een levend mensch Hij slaat de kan- de hcele wereld wordt bewonderd. En den voor het gezicht. Ik ben Vincenzo daarom, ook dit komt de kleine man uit Perruggio, en dit hier is een schilderij, Dumenza te weten, heeft de. meester niet. anders dan een beschilderd stuk het niet aan den opdrachtgever, den hout 1 Hij stampt met de voeten op echtgenoot van Mona Lisa, overgedra- den grond om zich er van te overtuigen, gen. dat hij nog meester over zijn ledematen De echtgenootie mag die Mona Nu wil hij bewijzen, dat. niet de ge schilderde Signora. over hem, maar hij over haar macht heeft.. Hij neemt zijn stofdoek en veegt, over het schilderij, een keer, nog een keer en steeds opnieuw. Eindelijk houdt hij op. Uitdagend kijkt hij het schilderij aan. Arme sukkel, vertolken de oogen met bijtenden spot. Lisa, die Gioconda, zooals anderen haar noemen, toch zijn geweest Ook hier komt Vincenzo achter. Ze was de derde vrouw van een rijken Florentijn en had den leeftijd van dertig jaar, toen de meester met liet schilderij begon langer dan drie jaar heeft hij er aan gewerkt. Toen was ze dus vijf jaar merk je nog steeds niet, hoe je aan mij ouder dan Vincenzo nu. Maar wat ze bent onderworpen Je bent, mijn slaaf, voor een mensch was, hoe haar le.ven net goed genoeg oin liet stof weg te verliep, dat hoort hij niet. Dit weet vegen. Maar spoedig zal ik andere dien- trouwens niemand. Evenmin is het sten van je vergen en je zult. me gehoor- bekend, waarom de groote Leonardo zamenhaar in deze houding schilderde of hij Vincenzo loopt weg. IJlt uit de „Salie het zoo had gewild, of zij zelf, of de sarrée". opdrachtgever, de echtgenoot van de Diep beschaamd zit hij op zijn zol- mooie Lisa. lerkamertje. Zoo ver is het al met hem Ze weten er eigenlijk dus niets van. gekomen, dat een stuk hout, een vrou- Dit stelt Vincenzo vast. Ze zijn niet wen portretgeschilderd op hout, met verstandiger dan hij, en hij, de jongen hem speelt, met. hem, die rijk naar zijn uit Dumenza, is niet dommer dan de geboorteplaats en naar zijn ouders wilde gewichtige, menschen, die zich zoo geleerd terugkeeren II ij loopt reeds naar de voordoen dertig, maar heeft het. nog niet verder Wat weten ze Dat een groot, ge- kunnen brengen dan tot een arbeider, heim vanaf het begin met het schilderij dien men in het Louvre als schilder, is verbonden. Dat weet hij zelf ook meubelmaker en glazenmaker, doch misschien nog beter dan zij. Den vol- meestal als stofafnemer gebruikt. Een geilden morgen vroeg, nog voor de be- factotum is hij, een „Manusje van zoekers komen, zal hij zijn Mona Lisa alles", zooals zijn Fransche vrienden nog eens heel alleen bekijken, hem spottend noemen. Ze hebben gelijk Als uit de verte wenkt haar blik liem hij bet,eekent niets! Hij kan werke- toe. Ze schijnt hem toe te fluisteren lijk niets Meisjes ze willen niets Heb je nu ook gemerkt, dat de men- zan hem weten i En nu schrikt hij. de schen, al doen ze nog zoo gewichtig, domkop uit Dumenza, van een geschil- allen even dom zijn De menschen derde vrouw Ja, Vincenzo moet het peinzen veel te veel en zien daarbij het zichzelf toegeven hij is geschrokken, voor de hand liggende over het hoofd. Vincenzo slaat met de vuist op de Ze weten niets, omdat, ze altijd vet*! te oude, wankele tafel en springt overeind, veel willen weten. Leonardo, de groote Door een vrouwenschilderij laat, ik me meester, heeft mij erkend als de eeuwige niet voor den gek houden Ik ga er nog vrouw. Daarom moest hij dezen glim- eens naar kijken, nu nog. directOf, lach op mijn gezicht schilderen. Het bezint hij dan, ik kan beter eens bij die „beteekent hét eeuwige geheim van do fijne lui gaan staan on liaoren wat ze vrouw, de zich gevende, maar heer- over het schilderij zeggen. Misschien schonde, steeds nieuwe koningin van steekt er tóch een geheim achter. liet leven. Wat ben jij, onbekende Vin- Vincenzo stelt zich sindsdien steeds cerizo, voor mij en m'n glimlach Niets! op in de nabijheid van de bezoekers aan Maar toch niet minder dan al de andere het schilderij en luistert. Hij verneemt, menschen, die hier heen reizen om te dat al verschillende schatrijke men- trachten achter mijn raadsel te komen, schen zich diep-ongelukkig hebben ge- Je denkt, omdat je moeder eenvoudig voeld, omdat ze de Mona Lisa niet en arm is, omdat jij van een dorp komt, kunnen krijgen. Dat ze, er groote bedra- dat je minder bent Acli, incenzo, gen voor hebben geboden. Maar zelfs nooit heeft er zóó'n armzalige vrouw al zouden Rockefeller, Carnegie en iu Italië gewoond als het dienstmeisje Morgan hun reuzenvermogens bij elkaar Catarina uit het. kleine Vinei. Maar ze leggen, dan kregen ze de Mona Lisa nog heeft haar klein, onbekend dorpje een niet die blijft waar ze is, in liet schitterenden naam verschaft. Voor Louvre. Hij lioort verder, dat, de ge- alle tijden.... door haar zoon- Want Ieerdste mannen ter wereld jarenlang ze was de moeder van den grooten hebben gestudeerd over de vraag, of Leonardo: Leonardo da Vinci! Was het schilderij hier werkelijk de echte uit die vrouw van Vinei geen kind ge- Mona Lisa is, en de een zegt „Ja!" en boren.dan zou er ookgeen Mona Lisazijn. de andere :,.Neen Want niet zij. het model, waarnaar En dan hoort hij den naam „Leonar- de meester schiep, was groot, maar het do". Allen spreken hem inet eerbied werk zelf, waarin hij het. geheim der uit. Langzamerhand komt Vincenzo vrouwen legde. En omdat liet, een ook hier achter: deze Leonardo is een eeuwig geheim zal zijn, vanaf het, ont- zeer beroemd man geweest, do grootste staan tot aan liet einde der menschheid, en geleerdste uit zijn tijd, ja, uit de daarom moest zijn werk onvoltooid geheele eeuw. Koningen, hertogen, ja blijven. Men vecht om mij ik hen

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1936 | | pagina 20