MARTINI wtAovyt fpfiirate 21 liet waardevolste bezit der menschen kamer, de afgevaardigde Paul Boncour en niet voor al den rijkdom ter wereld een donderende rede tegen dezen toe te koopen. Ik werd geschapen door den stand lieeft gehouden. Als er niet meer grootsten onder alle kunstenaars. Hij bewakingspersoneel werd aangesteld gaf me niet aan Signore Giocondo, mijn de kunstwerken door veiligheidsinstal burgerlijken echtgenoot. Hij zei, dat laties beschermd werden, dan zou eens de het werk niet volmaakt was en de koop- dag komen, dat de natie het verlies man begreep hem niet. Eerst, toen van haar grootste kunstwerken zou be koning Frans van Frankrijk er om treuren Maar Vincenzo weet ook, dat smeekte, gaf Leonardo hem zijn Mona deze rede niets uitwerkte. Op de galerij Lisa. De vorst liet voor mij in zijn slot waren de dikke, gezeten burgers veront Fontainebleau de gouden zaal ontrui- waardigd opgesprongen en hadden met men, de zonnekoning Lodewijk X Y bijtende woorden hun meening te kennen nam mij mee naar zijn nieuwe slot Ver- gegeven Of de belasting nog niet sailles, als het grootste kunstwerk uit zwaar genoeg drukte, en of de afge zijn rijk. En toen de koningen verdwe- vaardigden er niet waren om publieke nen, bewees de natie mij nog konink- uitgaven te verlagen, in plaats van ze lijke eer. Ze brachten me hierheen, in te verhoogen Ze verzekerden, dat ze de eerste en mooiste zaal van het zich bij de volgende verkiezingen zouden Louvre. En nu heb ik jou, domme herinneren, wie er voor het verkwistende vreemdeling uit Dumenza, aan mij voorstel had gestemd, onderworpen, zooals ik al die anderen Neen, denkt Vincenzo. moeilijk is aan mij zou kunnen onderwerpen. Ik het niet om een schilderij uit de „Salie weet, dat je hier wordt bespot en uitge- carrée" mee te nemen. Je tilt het lachen ik weet, dat je naar je ouders schilderij kalm van den muur verlangt. Je wenschen kunnen in ver- gedraagt je dan verder heel rustig. Dan vulling gaan, als je slim bentkon het vast niemand opvallen, zelfs Vincenzo siddert. De geheimzinnigste niet, wanneer iemand toevallig naar aller vrouwen openbaart zich aan hem. hem mocht kijken. Het glas en de lijst Ze glimlacht hem toe, niet meer angst- dienden te worden verwijderd, dat was wekkend, maar vriendelijk. Hij zal dus te zwaar. Verder maak je gebruik van niet veracht blijven, niet meer voort- de deur', die uitkomt op de trap naar de durend gebrek behoeven te lijden, een binnenplaats, de Cour Visconti. Bij huis kunnen laten bouwen in Dumenza wijze van voorzorg kan je de klink aan Hij, de armzalige arbeider, wiens gan- den binnenkant van deze deur los- sche vermogen nog slechts bestaat uit schroeven en meenemen, om zoodoende dezelfde houten kist van achttien jaar eventueelen achtervolgers den weg langs geleden de trap te versperren. In het gebouw zelf kan je het schilderij het beste Pa rij sche streken onder den witten, ruimen werkkiel dragen, op straat wikkel je het er in. J_JJet besluit is genomen Vincenzo zal Volbreng je dit alles met de noodige de Mona Lisa rooven De uitvoering voorzichtigheid, dan valt niemand ietsop. van deze daad lijkt hem niet lastig. De Nog eenmaal kijkt Vincenzo de Mona bewaking van.de kunstschatten in het Lisa aan. Doe ik er wel goed aan museum is reeds lang het onderwerp vraagt hij zich af. Kijk hier in de der spotternijen van de Parijzenaars. „Salie carrée" om je heen, schijnt de Het vertrouwen, dat monsieur Dujar- glimlach te zeggen, alles wat je hier din-Beumetz, de staatssecretaris van ziet is door Italiaansche meesters „Beeldende kunsten", en monsieur Ho- gemaakt. Alles is in Italië ontstaan! molle, de directeur van het Louvre, in Alles heeft eens aan Italië behoord het publiek stellen, is werkelijk ontroe- Je kunt Italië rijk en gelukkig maken, rend. Diefstallen uit de openbare Pa- als we weer naar ons vaderland terug- rijsche galerijen zijn aan de orde van gebracht worden. De vreemdelingen den dag en bijna als een soort gezel- die hier komen, zullen dan daarheen schapsspel te beschouwen. Wie het pn- moeten reizen. bliek wil bewijzen, hoe veilig de musea Daar tilt Vincenzo Perruggio, de worden beschermd, die haalt onder den werkman in het Louvre, van wiens neus van een oppasser een kunstwerk bestaan de heeren Dujardin-Beumetz weg en maakt eenige dagen later den Homolle en Paul Boncour niet het diefstal in een krant bekend. Dan merkt minste vermoeden hebben, Leonardo's het museum-bestuur het meestal ook. werk van den haak. Het is heel los In dit opzicht zorgen vooral de opgehangen, zoodat geen copiïst zich lastige journalisten voor wat vroolijk- er over kan beklagen, dat hij het beid. Zoo liet het blad „Excelsior" schilderij niet dadelijk in de gewenschte kalmpjes een Isis-standbeeld van twin- belichting kan brengen. Met vak- tig kilogram stelen en maakte de daad kundige voorzichtigheid neemt Vin toen zelf bekend. Zeker zou dit geval cenzo het uit de zware lijst, zet het goede vruchten hebben afgeworpen, als dan tegen den muur, om de lijst en niet het bestuur van de Oost-Aziatische het glas naar 'n tamelijk ver verwijderde afdeeling zich over deze praclitigen, echt rommelkamer te brengen, keert dan Franschen streek zóó vroolijk had ge- terug en verbergt het portret onder maakt, dat het bijna niet tot bedaren zijn witten kiel. Binnen weinige oogen kon komen. Eerst toen de „Paris Jour- blikken heeft hij de deurklink af- nal direct daarna berichtte, dat op geschroefd. Hij laat de deur achter haar redactie-bureau een man was zich in het slot vallen en loopt onge- versclienen, die, om te bewijzen, dat hij hiuderd de trap af naar de Cour Visconti, ook een ervaren museum-dief was, uit Daar ontmoet hij den eersten hinderpaal, zijn voorraad gestolen voorwerpen een De glazen uitgang, die naar de Cour dertien kilo zwaar Phoemcisch beeld- Visconti voert, is aan den buitenkant bouwwerk had getoond, werden de gesloten. Vincenzo ziet een collega gezichten der bestuurders langer. En voorbijgaan. Hij klopt. En deze sluit een redacteur van de „Matin" beschreef dadelijk bereidwillig open. Ze schudden tot groote pret van zijn lezers, hoe hij elkaar de hand. Wat een prachtige s middags na den roep „Sluiten" in morgen Inderdaad een fijne morgen een Louvre-zaal zijn nachtleger had Gemoedelijk nemen ze afscheid, opgemaakt en tot aan den roep „Ope- Vincenzo trekt zijn witten kiel uit on nen" op den volgenden morgen van een wikkelt Leonardo's beroemdste schil- ongestoorde nachtrust genoot. derij erin. Dan wandelt hij rustig en Dit alles is aan Vincenzo Perruggio kalm naar zijn zolderkamertje achter bekend. Hij heeft ook gelezen, dat nog de Place de la Rcpublique. slechts enkele weken geleden, bij de behandeling der kunstbegrooting in de (Wordf vervolgd) n-J) - M DROSTE-: voor Kerstfeest en „Oud en Nieuw". Kerstmannetje en Tractatiemannetje gaan hand in hand en brengen U de lijne Droste tractaties. die bij het (eest hooren: KERSTKLOKJES, HULST BLAADJES, KERSTKRANSJES, BONBONS. ALTIJD WELKOM!

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1936 | | pagina 21