AMSTERDAM WORDT EEN
- BOSCH RIJK -
JOH
Ben overzicht»-maquette van het bosch; linke onderaan is de hoofdingang ontworpen, aansluitend op de roeibaan.
Laat de Amsterdammer evenwel gerust zijn. Om
het met 'n alledaagschen term te zeggen er wordt
aan gewerkt.
In November 1928 nam de gemeenteraad het voor
alle lagen van de bevolking zoo belangrijke besluit,
om ten zuiden van de ringspoorbaan, tusschen den
Amstelveensehenweg en de ringvaart van de Haar
lemmermeer, een bosch aan te leggen. Ongeveer
negenhonderd ha. zou het
beslaan en langs Amstel
veen zou het zich tot in
Aalsmeer uitstrekken. Aan
de noordzijde zou het be
grensd worden door het
Nieuwe Meer, aan de zuid
zijde greep het nog om den
Poel heen.
Intusschen werden com
missies benoemd, deskun
dig advies ingewonnen, er
werd over gedacht een
prijsvraag'voor het aanleg-
ontwerp uit te schrijven.
Immers, boschparken van
een dergelijken omvang
zijn in Nederland op klei-
bodem nog nooit tot stand
gebracht en er is dan ook
nog geen ervaring op dit
gebied opgedaan. De crisis
heeft echter door de steeds
meer nijpende werkloosheid
Wat is liet, dat den Amsterdammer, als bewoner
van een wereldstad gewend aan allerlei ge
makken en voorrechten, zich toch altijd 'n
weinig achtergesteld doet voelen bij de bevolking
van andere groote steden in ons vaderland Dat is
ongetwijfeld het gemis aan gevarieerd natuurschoon
in zijn onmiddellijke omgeving. Al zou hij zich kun
nen troosten met de gedachte, dat ook de Londenaars
De finish van de roeibaan met tribune, bootenhuis
en toeschoriwers -plateau (rechts boven, waar later
waarschijnlijk een restau
rant zal worden gebouwd.)
of de Berlijners, de bewoners van Brnssel of Parijs
er niet veel beter aan toe zijn, dat ook zij een stevig
eindje per tram, bus, spoor of ondergrondsche moe
ten afleggen, alvorens vanuit hun steenwoestijn in
een meer idyllische, landelijke omgeving te geraken,
toch blijft het verlangen naar een natuurlijk ont
spanningsterrein wat dichter bij huis '11 voornaam
punt op zijn verlanglijstje.