EEN HALVE
AUTOMOB1I
Ir. J. W. van fa
(Redacteur van „De CA to'
De wielen kregen luchtbanden en die banden
Contrasten in het boven -voora-anzieht De veteraan is een Penz van 1886,
de moderne wagen een Pontinemodel 1937.
De besturingsorganen zijn er in den loop der tijden ook wel wat
anders uit gaan zien. Let op het koffiemolen"-stuur van den veteraan.
Het gouden jubileumjaar door
van den automobiel
zoo noemden onze
Oosterburen het jaar,
dat thans op zijn einde loopt,
en zij hebben geen gelegenheid voorbij laten gaan
om in woord en schrift er op te wijzen, dat het huns
inziens de Duitscher Karl Benz was, die in 1886 den
grondsteen heeft gelegd voor de ontwikkeling van
het motorisch gedreven voertuig tot het wegver-
keersmiddel bij uitnemendheid in onze heden-
daagsche maatschappij.
Karl Benz verwierf op 29 Januari 1886 patent
op zijn in het vorige jaar geconstrueerden en op een
dezer pagina's afgebeelden driewieler met een één-
cylinder-explosiemotortje vandrie-kwart paar-
dekracht, achter onder de tweepersoons-zitbank, en
met massieve gummi-bandjes om even groote als
schriele draadspaakwielen.
Moet inderdaad Kart Benz, een zoon van Duitscli-
lands eersten locomotiefmachinist, als „de'" uit
vinder van den automobiel worden beschouwd 1
Neen zeggen de historici van andere, speciaal
Heel vroeger bestond <le4carroggerie uit een bankje maar bij hyper-moderne koetswerken viert de plaatbewerkinggkunst. hoogtij. De historische Ken. merkwaardige
Benz in vergelijking met een moderne gestroomlijnde Bugatti.
die van Fransclie nationaliteit, en men
lijk anders verwachten. De oiieeniglie» iver
geboorte van de boekdrukkunst lieefl in
andere branches der techniek een parallel,
wel vast, dat zoowel de Oostenrijker Mai
Franschman Lenoir eerder dan Karl lien
karretje met een primitieven verbrand
hebben gewerkt, en wie in de offic.iee"
archieven alle patentschriften op dit f
nasnuffelen, vond daarin een op 12 F'
gedateerd octrooi van Delainare-Deboutevi
de constructie van een tweecylinder-gasn
een vierwieligen wagen is omschreven. D
schijnt trouwens in concreten vorm t
bestaan, en het tot rijden te hebben gel* dit
De vraag is nu maar, wat men onder
mobiel" en wat men onder ..uitvinden'' wil
Nemen we het eerstgenoemde woord in
mei
et st
als
aan
juni
luns
ied
iri 1
wai
or v
veli
heb