EEUW ÏLISME Vamelen m roorlooynr Bomt. ran den auto met. verbrandingsmotor de stoomwagen uil 1878, met staande,n ketel achterop. enten steeds dikker, de wielen zelf steeds kleiner. Bet eerste motorrijwiel ter wereld, «foor Daimler geconstrueerd, steekt wel erg af bij zijn modernen collega lijke beteekenis docli scha kelen we daarbij menschelijke ■P en natuurkrachten als bron van de „zelfbeweging" uit, om niet bij de Oude Grieken terecht te moeten komen dan is de automobiel geen halve le maar op zijn minst anderhalve eeuw oud. in 1770 bouwde Cugnot voor leger-doeleinden een logge, zware, driewielige kar met een stoommachine er op. Het vehikel, dat thans in een Fransch museum staat, had de adembenemende topsnelheid van vier kilometer per uur, met dien verstande, dat het nooit langer dan een kwartier achtereen heeft willen loo- ied zou pen. Vóórdien hadden, volgens overlevering, reeds 1884 enkele stoomwagens het lic.lit gezien, doch betrouw bare gegevens daaromtrent ontbreken na den tijd van Cugnot, zijn er heel wat gefabriceerd, voordat het explosiemotor-tijdperk een aanvang nam. voor vehikel hebben ,uto- let.te /~^aan wé uit van het meer rationeele standpunt, dat als de eerste automobiel moet worden beschouwd het eerste tweesporige voertuig met 'n verbrandings motor. waarvan de brandstof reeds nauw aan onze tegenwoordige benzine of petroleum was verwant zijn we het verder erover eens, dat „uitvinden" niet is het uitdenken van iets nieuws, wanneer daarvan de practische uitvoering faalt, doch het in bruik bare toepassing brengen van een vruchtbare, oor spronkelijke gedachte - ja, dan mag men Karl Benz wel degelijk als den uitvinder van den auto betitelen, zooals ook J. B. Dunlop, en niet de aller eerste drager van het luchtband-idee, als de uitvin der van het onmisbaarste attribuut van alle wegver- keersmiddelen wordt beschouwd. Do eerste wagen van Benz was. zooals gezegd, een driewieler zijn tijd- en landgenoot Gottlieb Daimler, die onafhankelijk van hem werkte de beide pioniers van het motor- verkeer hebben elkaar nooit ontmoet bouwde later in het jaar van Benz' patent een cierwieligen motorwagen, na een jaar tevoren, dus in 1885, een bizarren tweewieler houten frame en staanden eencylinder-motor te hebben geconstrueerd, dien men met een beetje ver beeldingskracht en goeden wil als het eerste motor rijwiel kan kwalificeeren. De Daimler motorwagen was trouwens ook nog weinig anders dan een open rijtuig, waarbij men een eencylinder-motor van 1 paardekracht midden onder den vloer gelegd en vooraan simpelweg den dissel weggenomen had. Ook andere vierwielige auto's uit de eerste periode werden gestuurd door de geheele vooras om een ver ticale pen door haar midden te doen draaien, net als bij kar en rijtuig altijd het geval was geweest De vaste vooras met op de uiteinden zwenkende voorwielen kwam pas eenige jaren later in zwang. De kracht-over brenging van mo tor op achterwielen Elk jaar wordt van Londen naar een herinneringsrit met antieke auto houden en wanneer het slecht weer is komt een parapluie dan goed ran pas.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1936 | | pagina 21