EEUW
ÏLISME
Vamelen
m
roorlooynr
Bomt.
ran den auto met. verbrandingsmotor de stoomwagen
uil 1878, met staande,n ketel achterop.
enten steeds dikker, de wielen zelf steeds kleiner. Bet eerste motorrijwiel ter wereld, «foor Daimler geconstrueerd, steekt wel erg af bij zijn modernen collega
lijke beteekenis docli scha
kelen we daarbij menschelijke
■P en natuurkrachten als bron van
de „zelfbeweging" uit, om niet
bij de Oude Grieken terecht
te moeten komen dan is de automobiel geen halve
le maar op zijn minst anderhalve eeuw oud. in 1770
bouwde Cugnot voor leger-doeleinden een logge,
zware, driewielige kar met een stoommachine er op.
Het vehikel, dat thans in een Fransch museum
staat, had de adembenemende topsnelheid van vier
kilometer per uur, met dien verstande, dat het nooit
langer dan een kwartier achtereen heeft willen loo-
ied zou pen. Vóórdien hadden, volgens overlevering, reeds
1884 enkele stoomwagens het lic.lit gezien, doch betrouw
bare gegevens daaromtrent ontbreken na den tijd
van Cugnot, zijn er heel wat gefabriceerd, voordat
het explosiemotor-tijdperk een aanvang nam.
voor
vehikel
hebben
,uto-
let.te
/~^aan wé uit van het meer rationeele standpunt, dat
als de eerste automobiel moet worden beschouwd
het eerste tweesporige voertuig met 'n verbrandings
motor. waarvan de brandstof reeds nauw aan onze
tegenwoordige benzine of petroleum was verwant
zijn we het verder erover eens, dat „uitvinden" niet
is het uitdenken van iets nieuws, wanneer daarvan
de practische uitvoering faalt, doch het in bruik
bare toepassing brengen van een vruchtbare, oor
spronkelijke gedachte - ja, dan mag men Karl
Benz wel degelijk als den uitvinder van den auto
betitelen, zooals ook J. B. Dunlop, en niet de aller
eerste drager van het luchtband-idee, als de uitvin
der van het onmisbaarste attribuut van alle wegver-
keersmiddelen wordt beschouwd.
Do eerste wagen van Benz was. zooals gezegd, een
driewieler zijn tijd- en landgenoot Gottlieb Daimler,
die onafhankelijk van hem werkte de beide
pioniers van het motor-
verkeer hebben elkaar nooit
ontmoet bouwde later
in het jaar van Benz'
patent een cierwieligen
motorwagen, na een jaar
tevoren, dus in 1885, een
bizarren tweewieler
houten frame en staanden eencylinder-motor te
hebben geconstrueerd, dien men met een beetje ver
beeldingskracht en goeden wil als het eerste motor
rijwiel kan kwalificeeren. De Daimler motorwagen
was trouwens ook nog weinig anders dan een open
rijtuig, waarbij men een eencylinder-motor van
1 paardekracht midden onder den vloer gelegd
en vooraan simpelweg den dissel weggenomen had.
Ook andere vierwielige auto's uit de eerste periode
werden gestuurd door de geheele vooras om een ver
ticale pen door haar midden te doen draaien, net
als bij kar en rijtuig altijd het geval was geweest
De vaste vooras met op de uiteinden zwenkende
voorwielen kwam pas eenige jaren later in zwang.
De kracht-over
brenging van mo
tor op achterwielen
Elk jaar wordt van Londen naar
een herinneringsrit met antieke auto
houden en wanneer het slecht weer is
komt een parapluie dan goed ran pas.