De Groote Zaal op de eerste verdieping. De talrijke portretten, die men hier
kan bewonderen, zijn het werk van Bavenstein en de Jodé (1615).
De Boekkamer, grenzend aan de Groote Zaal. Het Chineesche porselein, dat hier wordt
tentoongesteld, werd destijds vervaardigd op verzoek der O. I. Compagnie.
De verzamelingen worden verder gecompleteerd
door een groot aantal schilderijen, familie-portretten
van bekende meesters, zooals v. Miereveld, Maes,
Moreelse, v. Vliet e.a., die door de jaren heen niets
van hun frissche levendigheid hebben ingeboet.
Zoo staat het kasteel-museum daar thans als een
vreedzame Wachter aan de poort van een diep, groot
en romantisch verleden. Het rijke leven dat deze ge
bouwen eens bezielde is voorbijgegaan, maar de vele,
de frissche en boeiende herinneringen zijn gebleven
en doen den bezoeker, die 't de moeite waard vindt
om eens van nabij van dit verleden te gaan genieten,
warm aan. Een verleden dat aan den tijd gemeten
zoo ver af schijnt, en in de doode, materieele dingen
toch weer zoo nabij,
Want Weer staan als een krans van groen,
De boomen in den wijden kring,
Die eenmaal om de slotgracht ging
En prijken even schoon als 'toen,
Vóór eeuwen, andere geslachten,
Maar van één stam, hier ominegingen
En weer hoort men de vog'len zingen
Hun eeuwig lied van blij verwachten.
De Gothisehe Zaal. Midden boven de kast hangt een portret van
Gael, burgemeester van Haarlem tijdens het beleg van 1572.
De Wapenkamer. De prachtige Gothisehe
deur rechts is afkomstig uit de kerk te Grave.
is gedeeltelijk uitgebouwd en vormde een natuurlijke
versperring, voor 't geval dat, door overwicht van
den aanvaller, de bijgebouwen tijdelijk moesten
worden ontruimd. Wij vermelden deze constructie
speciaal hierom, omdat ze alleen nog in 't kasteel
te Neder-Hemert wordt aangetroffen.
Men zal thans ook tevergeefs zoeken naar de
met stroo bedekte vloeren en zalen waar de vluchte
lingen vroeger een eenvoudig maar tamelijk veilig
onderkomen vonden. Dit zijn enkele van de conces
sies die de tijd der middeleeuwen heeft moeten doen
aan onze moderne eischen en die overigens weinig
afbreuk doen aan het typische karakter van den
bouw op zichzelf.
De vertrekken zijn thans bijna alle ingericht als
bewoonbare kamers, behalve dan de wapenkamer en
een zg. ijzerkamertje. Voor de verschillende collecties
porselein zijn aparte en zeer overzichtelijke afdee-
lingen ingericht, zoodat het Chineesche, het zeldzaam
Oud-Hollandsche en het Delftsch aardewerk geheel
onafhankelijk van elkaar
kunnen worden bezien
en bewonderd.
In de prachtige Gothi
sehe kamer vindt men de
fraaie besneden kisten en
beelden, ijzeren hand-
smeewerk enz., dat binnen
het rustige kader van een
betimmering in origineel
Gothisch en zeer kostbaar
snijwerk Allerprettigst
aanvoelt.