MICKEY MOUSE IS ACHT JAAR GEWORDEN
J
-
komt er een schildpad, om te vertoonen, hoe zij hapt
Walt Disney teekent zelf maar heel weinig, maai'
op de samenstelling van het scenario oefent hij
grooten invloed uit. Bij de conferenties over een sce
nario zijn drie musici tegenwoordig, om geluiden
en muziek bij de handeling te kiezen.
Met dit al wordt de productie van die teekenfilm
aardig duur er worden dan ook lang niet zidko
winsten op behaald als op de Hollywoodsche „super
producties". Maar in hun achtertuintje lieblten ze
een eigen goudmijntje gevonden, waar de grootste
studio's jaloersche blikken naar werpen. Dat goud-
Ac-ht jaar geleden vorige maand zat een argeloos
publiek in een bioscoop te New York naar de
film „Eenzaam", met Barbara Trent en
Glenn Try on, te kijken. Als stopper werd er
een korte teekenfilm gedraaid, „Stoomboot-Willie",
met een hoofdpersoontje van Oost-
Indischen inkt, dat Mickey Mouse
heette. Het publiek schonk er een
kalmen bijval aan,, en besefte niet,
dat het aan de wieg had gestaan
van een der grootste Hollywood
sche sterren.
Nu heeft Mickey Mouse zijn acht
sten verjaardag gevierd, onverschil
lig voor het feit, dat er in één jaar
468.000.000 menschen naar hem kwamen kijken
dat de Volkenbond een medaille op zijn borst heeft
gespeld, dat zijn beeltenis alle woningen is binnen
gedrongen op reepen chocola, doozen, porselein,
speelgoed, kinderkleertjes enzoovoort. Mickey Mouse
is door dat alles niets verwaand geworden hij heeft
zijn grillige, bescheiden, pieperige persoonlijkheid
met een hart van goud weten te handhaven. Daar
heeft zijn schepper, Walt Disney, voor gezorgd.
In zijn achtjarige volwassenheid is Mickey Mouse
echter niet meer het onstuimige schepseltje van
vroeger. In de eerste scenario's van Disney kon de
fantasie er nooit te dik opgelegd worden de mallig
heden verdrongen elkaar. Nu niét meer zoo Mickey
heeft een meer gezet karakter gekregen.
Walt Disney zelf is minder bekend dan zijn liersen-
kind, maar te Hollywood neemt hij een heel bij
zondere plaats in. Hij is vijfendertig, slank, donker,
teruggetrokken hij komt op geen Hollywoodsche
fuiven hij kleedt zich vrij, maar niet aanstellerig.
Kranten en tijdschriften, die Mickey's succes met
groote woorden als symboliek, rhythme, dynamiek,
lijnenvloeiing en dergelijke willen verklaren, worden
uit Disney's atelier geweerd zijn personeel hoeft ze
niet te zien
Toen Walt Disney thuiskwam uit den wereld
oorlog, kreeg hij 't idee, dat er met teekenfilms geld
te verdienen was. Hij begon te werken in Kansas
City. Een directeur met drie theaters sloot een con
tract met hem voor een serie gebeurtenissen van
den dag als teekenfilm. Disney maakte ze in een
leege garage, waar hij alleen zat met zijn teeken-
plank. Maar niet heelemaal alleen. Het wemelde in
die schuur van de muizen. Nieuwsgierig, vriendelijk,
gezellig hielpen zij Disney door de taaie uren heen. Er
was er één bij, die meer dorst dan de andere, en de
speciale vriend van den teekenaar werd. Disney
gaf hem een naam Mortimer Mouse maar het
Mortimer werd weldra vervangen door het hartelijker
naampje Mickey.
M ickey bij tie reuze».
In 1923 vertrok Disney met zijn broer Roy, samen
S 500 rijk, naar Hollywood. Voor Universal ging
Disney „Oswald het Konijn" teekenen. Maar hij kon
zijn vriendje Mickey Mouse niet vergeten. Hij ging
twee films teekenen met Mickev als hoofdpersoon.
Ze vielen als baksteenen. De direc
teuren wilden er niet aan 't waren
stomme films, en de klankfilm
kwam, en bleef. Disney liet die
eerste twee films in de kast liggen
en maakte „Stoomboot-Willie",
met klank-effecten. Zelf piepte hij
het stemmetje van Mickey Mouse,
en dat doet hij vandaag nog. An
deren kunnen bij andere rollen in
Disney's films hun geluid laten hooren, maar de stem
van Mickey is en blijft de zijne.
Op 't oogenblik werken er vierhonderd man, om
iedere maand een Mickey-film en een „Silly Sym
phony" te produceeren vijfendertig schrijvers, drie
honderd teekenaars, de rest musici, geluidmakers en
cameramen. Machinaal zoo'n film teekenen gaat niet.
Een stukje, dat op het doek zes minuten duurt,
bestaat uit 10.000 tafereelen, stuk voor stuk met
de hand geteekend.
Er waren zelfs geen teekenaars genoeg te vinden.
In Maart liet Disney door zijn vertegenwoordigers
duizend eandidaten te New York lmzoeken. Disney
liet de honderd besten komen, en begon hun les te
geven. Twintig hunner haalden hun diploma een
contract om op Disney's atelier te werken.
Die teekenaars zijn de voornaamste krachten
naast hen werken invullers, overtrekkers, schadu-
wers. Een film is een reeks foto's van teekeningen
op elk daarvan komen de liehaamsdeelen der fi
guren in iets opgeschoven houding voor. Er zijn zes
tien teekeningen noodig, om Mickey één stap te
laten doen. De teekenaar maakt de eerste, de laatste
en de middelste van zoo'n serie, geeft dus de hoofd
momenten der beweging aan. De invullers zorgen
dan voor de tusschenliggende teekeningen, de over
gangen.
Er wordt met potlood op wit papier gewerkt
de overtrekkers brengen de teekeningen over op
doorschijnende vellen en zetten de lijnen in den
inkt de schaduwers brengen tusschen de lijnen de
witte, zwarte en grijze vlakken aan, of de kleuren.
De teekeningen worden natuurlijk precies genum
merd en dan gefotografeerd. De „cells" (vakterm
voor de doorschijnende vellen van celluloid) worden
over elkaar op een achtergrondteekening gelegd.
Voor één teekening zijn een stuk of zes cells noodig
een met 't lichaam van Mickey, een met zijn handen,
beenen, voeten. Zoo kunnen de ledematen bewegen,
zonder dat het lichaam telkens opnieuw geteekend
moet worden.
Modelteekeningen zorgen, dat van eenmaal vast
gestelde vormen niet wordt afgeweken, en sparen
tijd. Als Mickey zijn hand moet ballen tot een vuist,
vindt de teekenaar die daad al in de modelteeke
ningen klaar liggen. Zoo zijn er honderden motieven
die vaak voorkomen. Wie scherp kijkt, zal opmerken,
dat Mickey handschoenen draagt met slechts drie
vingers en een duim. De ontbrekende vinger spaart
Disney duizenden dollars per jaar aan teekenaarstijd.
Er rijzen natuurlijk herhaaldelijk nieuwe pro
blemen, waarbij de modelteekeningen geen hulp
geven. Dan gaan de teekenaars naar een zaal en
dansen of boksen of spelen trombone, en anderen
nemen op 't papier nota van hun bewegingen. Van
daag wordt er een pinguin in 't atelier gebracltt
precies nagegaan, hoe zoo'n (lier waggelt morgen
Het piepende ster-
retje trad in 1935
j voor 468.000.000
toeschouwers op.
Walt Disney, de vervaardiger van „Mickey Mouse''
mijntje is de N.V. Walt Disney-Ondememingen,
geleid door Kay Kamen.
Het is heel toevallig aangeboord, een paar maanden
na het eerste optreden van Mickey Mouse. Een paar
fabrikanten vroegen permissie, het Mickey-figuurtje
te gebruiken als model voor poppen, speelgoed,
kleertjes. In 1932 had Disney aan vijftien firma's
verlof gegeven, van zijn schepping gebruik te maken.
Nu geeft de N.V. onder Kav Kamen (lat verlof aan
een honderd firma's, die samen een duizendtal
verschillende artikelen voortbrengen, en we mogen
gerust zeggen, dat de Walt Disney-Ondememingen
het staartje zijn geworden, waar de muis zelf aan
kwispelt. Het mijntje brengt millioenen per jaar
op. Mickey schijnt namelijk succes te brengen de
Ingersoll-horlogefabriek zette in acht maanden
tijds een millioen Mickey Mouse-horloges a S 2.95
om een glasfabriek fabriceert M ickey -Mousebekers
bij het millioen
De concurrentie is natuurlijk groot. Wat de teeken
film betreft is Disney's meest geduchte mededinger
Max Fleischer, die bij Paramount Ptrpege the Sailor
en Betty Boop maakt.
Walt Disney zit dan ook niet stil. Hij kan trouwens
niet stilzitten hij probeert steeds. Zijn grootste
ambitie is nu een gekleurde teekenfilm van hoofd
film-lengte „Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen".
Maar dat product zal nog in geen twee jaar op het
doek komen. Zooveel tijd heeft Disney zich voor-
behonden, om de noodige teekeningen te maken.
Mickey als Gulliver bij de dwergen.