MICKEY MOUSE IS ACHT JAAR GEWORDEN J - komt er een schildpad, om te vertoonen, hoe zij hapt Walt Disney teekent zelf maar heel weinig, maai' op de samenstelling van het scenario oefent hij grooten invloed uit. Bij de conferenties over een sce nario zijn drie musici tegenwoordig, om geluiden en muziek bij de handeling te kiezen. Met dit al wordt de productie van die teekenfilm aardig duur er worden dan ook lang niet zidko winsten op behaald als op de Hollywoodsche „super producties". Maar in hun achtertuintje lieblten ze een eigen goudmijntje gevonden, waar de grootste studio's jaloersche blikken naar werpen. Dat goud- Ac-ht jaar geleden vorige maand zat een argeloos publiek in een bioscoop te New York naar de film „Eenzaam", met Barbara Trent en Glenn Try on, te kijken. Als stopper werd er een korte teekenfilm gedraaid, „Stoomboot-Willie", met een hoofdpersoontje van Oost- Indischen inkt, dat Mickey Mouse heette. Het publiek schonk er een kalmen bijval aan,, en besefte niet, dat het aan de wieg had gestaan van een der grootste Hollywood sche sterren. Nu heeft Mickey Mouse zijn acht sten verjaardag gevierd, onverschil lig voor het feit, dat er in één jaar 468.000.000 menschen naar hem kwamen kijken dat de Volkenbond een medaille op zijn borst heeft gespeld, dat zijn beeltenis alle woningen is binnen gedrongen op reepen chocola, doozen, porselein, speelgoed, kinderkleertjes enzoovoort. Mickey Mouse is door dat alles niets verwaand geworden hij heeft zijn grillige, bescheiden, pieperige persoonlijkheid met een hart van goud weten te handhaven. Daar heeft zijn schepper, Walt Disney, voor gezorgd. In zijn achtjarige volwassenheid is Mickey Mouse echter niet meer het onstuimige schepseltje van vroeger. In de eerste scenario's van Disney kon de fantasie er nooit te dik opgelegd worden de mallig heden verdrongen elkaar. Nu niét meer zoo Mickey heeft een meer gezet karakter gekregen. Walt Disney zelf is minder bekend dan zijn liersen- kind, maar te Hollywood neemt hij een heel bij zondere plaats in. Hij is vijfendertig, slank, donker, teruggetrokken hij komt op geen Hollywoodsche fuiven hij kleedt zich vrij, maar niet aanstellerig. Kranten en tijdschriften, die Mickey's succes met groote woorden als symboliek, rhythme, dynamiek, lijnenvloeiing en dergelijke willen verklaren, worden uit Disney's atelier geweerd zijn personeel hoeft ze niet te zien Toen Walt Disney thuiskwam uit den wereld oorlog, kreeg hij 't idee, dat er met teekenfilms geld te verdienen was. Hij begon te werken in Kansas City. Een directeur met drie theaters sloot een con tract met hem voor een serie gebeurtenissen van den dag als teekenfilm. Disney maakte ze in een leege garage, waar hij alleen zat met zijn teeken- plank. Maar niet heelemaal alleen. Het wemelde in die schuur van de muizen. Nieuwsgierig, vriendelijk, gezellig hielpen zij Disney door de taaie uren heen. Er was er één bij, die meer dorst dan de andere, en de speciale vriend van den teekenaar werd. Disney gaf hem een naam Mortimer Mouse maar het Mortimer werd weldra vervangen door het hartelijker naampje Mickey. M ickey bij tie reuze». In 1923 vertrok Disney met zijn broer Roy, samen S 500 rijk, naar Hollywood. Voor Universal ging Disney „Oswald het Konijn" teekenen. Maar hij kon zijn vriendje Mickey Mouse niet vergeten. Hij ging twee films teekenen met Mickev als hoofdpersoon. Ze vielen als baksteenen. De direc teuren wilden er niet aan 't waren stomme films, en de klankfilm kwam, en bleef. Disney liet die eerste twee films in de kast liggen en maakte „Stoomboot-Willie", met klank-effecten. Zelf piepte hij het stemmetje van Mickey Mouse, en dat doet hij vandaag nog. An deren kunnen bij andere rollen in Disney's films hun geluid laten hooren, maar de stem van Mickey is en blijft de zijne. Op 't oogenblik werken er vierhonderd man, om iedere maand een Mickey-film en een „Silly Sym phony" te produceeren vijfendertig schrijvers, drie honderd teekenaars, de rest musici, geluidmakers en cameramen. Machinaal zoo'n film teekenen gaat niet. Een stukje, dat op het doek zes minuten duurt, bestaat uit 10.000 tafereelen, stuk voor stuk met de hand geteekend. Er waren zelfs geen teekenaars genoeg te vinden. In Maart liet Disney door zijn vertegenwoordigers duizend eandidaten te New York lmzoeken. Disney liet de honderd besten komen, en begon hun les te geven. Twintig hunner haalden hun diploma een contract om op Disney's atelier te werken. Die teekenaars zijn de voornaamste krachten naast hen werken invullers, overtrekkers, schadu- wers. Een film is een reeks foto's van teekeningen op elk daarvan komen de liehaamsdeelen der fi guren in iets opgeschoven houding voor. Er zijn zes tien teekeningen noodig, om Mickey één stap te laten doen. De teekenaar maakt de eerste, de laatste en de middelste van zoo'n serie, geeft dus de hoofd momenten der beweging aan. De invullers zorgen dan voor de tusschenliggende teekeningen, de over gangen. Er wordt met potlood op wit papier gewerkt de overtrekkers brengen de teekeningen over op doorschijnende vellen en zetten de lijnen in den inkt de schaduwers brengen tusschen de lijnen de witte, zwarte en grijze vlakken aan, of de kleuren. De teekeningen worden natuurlijk precies genum merd en dan gefotografeerd. De „cells" (vakterm voor de doorschijnende vellen van celluloid) worden over elkaar op een achtergrondteekening gelegd. Voor één teekening zijn een stuk of zes cells noodig een met 't lichaam van Mickey, een met zijn handen, beenen, voeten. Zoo kunnen de ledematen bewegen, zonder dat het lichaam telkens opnieuw geteekend moet worden. Modelteekeningen zorgen, dat van eenmaal vast gestelde vormen niet wordt afgeweken, en sparen tijd. Als Mickey zijn hand moet ballen tot een vuist, vindt de teekenaar die daad al in de modelteeke ningen klaar liggen. Zoo zijn er honderden motieven die vaak voorkomen. Wie scherp kijkt, zal opmerken, dat Mickey handschoenen draagt met slechts drie vingers en een duim. De ontbrekende vinger spaart Disney duizenden dollars per jaar aan teekenaarstijd. Er rijzen natuurlijk herhaaldelijk nieuwe pro blemen, waarbij de modelteekeningen geen hulp geven. Dan gaan de teekenaars naar een zaal en dansen of boksen of spelen trombone, en anderen nemen op 't papier nota van hun bewegingen. Van daag wordt er een pinguin in 't atelier gebracltt precies nagegaan, hoe zoo'n (lier waggelt morgen Het piepende ster- retje trad in 1935 j voor 468.000.000 toeschouwers op. Walt Disney, de vervaardiger van „Mickey Mouse'' mijntje is de N.V. Walt Disney-Ondememingen, geleid door Kay Kamen. Het is heel toevallig aangeboord, een paar maanden na het eerste optreden van Mickey Mouse. Een paar fabrikanten vroegen permissie, het Mickey-figuurtje te gebruiken als model voor poppen, speelgoed, kleertjes. In 1932 had Disney aan vijftien firma's verlof gegeven, van zijn schepping gebruik te maken. Nu geeft de N.V. onder Kav Kamen (lat verlof aan een honderd firma's, die samen een duizendtal verschillende artikelen voortbrengen, en we mogen gerust zeggen, dat de Walt Disney-Ondememingen het staartje zijn geworden, waar de muis zelf aan kwispelt. Het mijntje brengt millioenen per jaar op. Mickey schijnt namelijk succes te brengen de Ingersoll-horlogefabriek zette in acht maanden tijds een millioen Mickey Mouse-horloges a S 2.95 om een glasfabriek fabriceert M ickey -Mousebekers bij het millioen De concurrentie is natuurlijk groot. Wat de teeken film betreft is Disney's meest geduchte mededinger Max Fleischer, die bij Paramount Ptrpege the Sailor en Betty Boop maakt. Walt Disney zit dan ook niet stil. Hij kan trouwens niet stilzitten hij probeert steeds. Zijn grootste ambitie is nu een gekleurde teekenfilm van hoofd film-lengte „Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen". Maar dat product zal nog in geen twee jaar op het doek komen. Zooveel tijd heeft Disney zich voor- behonden, om de noodige teekeningen te maken. Mickey als Gulliver bij de dwergen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 7