FILMWEZEN IN TOKIO
Volgens oude Japansche
traditie mogen de ateliers
alleen op kousen betreden
worden. Hier staan de
sierlijke schoentjes der
sterren, de laarzen der
arbeiders en de typische
houten schoentjes der
dienstmeisjes broeder
lijknaast elkaar.
Studenten genieten op 't
gebied van filmwezen een
bizonder voorrecht. Spe
ciale ateliers staan voor
hen ter beschikking, waar
zij, vanaf een soort ga
lerij, de belangrijkste
momenten van een op
name kunnen volgen.
Ofschoon de Japansche
filmproducten slechts
uiterst zelden tot het
Westen doordringen, staat
het Japansche filmwezen,
althans wat de kwantiteit
betreft, toch op de tweede
plaats. Zoo neemt de
Shocliiku Film Mij. zelfs de
allereerste plaats in met
een jaarlijksche productie
van 150 eigen films, waar
onder echter slechts twee
geluidsfilms. Het Japan
sche publiek schijnt immers
nog steeds de voorkeur te
geven aan de zwijgende
film, wat niet te verwonde
ren is als men de J apansche
volkspsyche van wat meer
Een sinds kort opgedoken Japansche filmster,
miss Sanae Takasugi, verbonden aan het
Shochiku-concern te Tokio.
nabij beschouwt. De door
snee-Japanner hecht wei
nig of geen waarde aan
de uiterlijke verschijnselen
en zeker niet aan al die
z.g. moderne bijkomstig
heden, die vaak alleen
dienen om de zwakke plek
ken van den inhoud te
verdoezelen.
De Japanner legt het
volle gewicht juist en uit
sluitend op den inhoud
en die inhoud moet in
minstens 90% van de ge
vallen een tragisch verloop
hebben. Dit kan men al
weer vrij goed begrijpen,
als men bedenkt dat 50%
van de geregelde bioscoop
Een van de arootste bioscopen van Tokio, het bekende Nippon Gekijoj Het is de droom van alle Japansche
ken van de grootste ftfer. in dit gebouw op het witte doek te verschijnen.