FILMWEZEN IN TOKIO Volgens oude Japansche traditie mogen de ateliers alleen op kousen betreden worden. Hier staan de sierlijke schoentjes der sterren, de laarzen der arbeiders en de typische houten schoentjes der dienstmeisjes broeder lijknaast elkaar. Studenten genieten op 't gebied van filmwezen een bizonder voorrecht. Spe ciale ateliers staan voor hen ter beschikking, waar zij, vanaf een soort ga lerij, de belangrijkste momenten van een op name kunnen volgen. Ofschoon de Japansche filmproducten slechts uiterst zelden tot het Westen doordringen, staat het Japansche filmwezen, althans wat de kwantiteit betreft, toch op de tweede plaats. Zoo neemt de Shocliiku Film Mij. zelfs de allereerste plaats in met een jaarlijksche productie van 150 eigen films, waar onder echter slechts twee geluidsfilms. Het Japan sche publiek schijnt immers nog steeds de voorkeur te geven aan de zwijgende film, wat niet te verwonde ren is als men de J apansche volkspsyche van wat meer Een sinds kort opgedoken Japansche filmster, miss Sanae Takasugi, verbonden aan het Shochiku-concern te Tokio. nabij beschouwt. De door snee-Japanner hecht wei nig of geen waarde aan de uiterlijke verschijnselen en zeker niet aan al die z.g. moderne bijkomstig heden, die vaak alleen dienen om de zwakke plek ken van den inhoud te verdoezelen. De Japanner legt het volle gewicht juist en uit sluitend op den inhoud en die inhoud moet in minstens 90% van de ge vallen een tragisch verloop hebben. Dit kan men al weer vrij goed begrijpen, als men bedenkt dat 50% van de geregelde bioscoop Een van de arootste bioscopen van Tokio, het bekende Nippon Gekijoj Het is de droom van alle Japansche ken van de grootste ftfer. in dit gebouw op het witte doek te verschijnen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 2