In afwachting dat zij aan de beurt, komt om op te treden, rookt miss l'oshiko Kawada. een der qetiefde Jopansehe sterren ran den laatste», tijd, haar onafscheidelijk pijpje. Op den voorgrond: het asehbakie Een scherp contrast tussehen 't oude en niewwe Japan, afgebeeld door de Japansche filmster miss Ichikaya. Linies: in kimono en ouden Japanschen haartooirechts: als modern, meisje. De Theaterstraat te Tokio, die uitsluitend bestaat uit bioscopen en vermaakgelegenheden. De tallooze bonte reclames geven aan die straat een zeer typisch cachet. getrouwen vrouwen zijn. Vrouwen die naar de bios coop gaan om tot in de diepste verborgenheden van hun ziel te worden geroerd. Ook op dit terrein valt een vrij scherpe scheidingslijn waar te neinen tus sehen b.v. de landelijke, meer conservatieve bevolking en de modern georiënteerde jeugd uit de stedelijke centra. Eerstgenoemde vil niets weten van import producten, terwijl laatstgenoemde juist aan import de voorkeur geeft (vooral aan Amerikaanschen)om via de films sneller en intensiever de zeden en ge woonten van het Westen te kunnen assimileeren. Een van de uitstekendste Tokio-sterren der laatste tijden is o.a. miss Iriye Tokako, wier ware naam,is miss Hideko Higashi-Bojo, derde dochter van burg graaf Higashi- Bojo. Een bewijs voor haar ongemeen- groot.e vaardigheid is dat zij als twintigjarig meisje thans aan het hoofd staat van het bekende Iriye- concern, dat haar eigendom is. Miss Iriye Tokako wordt trouwens door het vooruitstrevend deel der Japanners algemeen beschouwd als ,.het" ideaal van het modern Nippon-meisje. Bezoekers mogen het, drukke vertier in een atelier wel gadeslaan, maar.van een afstandje en door een speciaal voor dit doel gemaakt raam.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 3