In afwachting dat zij aan de beurt, komt om op te treden, rookt miss l'oshiko Kawada. een der qetiefde
Jopansehe sterren ran den laatste», tijd, haar onafscheidelijk pijpje. Op den voorgrond: het asehbakie
Een scherp contrast tussehen 't oude en niewwe Japan, afgebeeld door de Japansche filmster
miss Ichikaya. Linies: in kimono en ouden Japanschen haartooirechts: als modern, meisje.
De Theaterstraat te Tokio, die uitsluitend bestaat uit
bioscopen en vermaakgelegenheden. De tallooze bonte
reclames geven aan die straat een zeer typisch cachet.
getrouwen vrouwen zijn. Vrouwen die naar de bios
coop gaan om tot in de diepste verborgenheden van
hun ziel te worden geroerd. Ook op dit terrein valt
een vrij scherpe scheidingslijn waar te neinen tus
sehen b.v. de landelijke, meer conservatieve bevolking
en de modern georiënteerde jeugd uit de stedelijke
centra. Eerstgenoemde vil niets weten van import
producten, terwijl laatstgenoemde juist aan import
de voorkeur geeft (vooral aan Amerikaanschen)om
via de films sneller en intensiever de zeden en ge
woonten van het Westen te kunnen assimileeren.
Een van de uitstekendste Tokio-sterren der laatste
tijden is o.a. miss Iriye Tokako, wier ware naam,is
miss Hideko Higashi-Bojo, derde dochter van burg
graaf Higashi- Bojo. Een bewijs voor haar ongemeen-
groot.e vaardigheid is dat zij als twintigjarig meisje
thans aan het hoofd staat van het bekende Iriye-
concern, dat haar eigendom is. Miss Iriye Tokako
wordt trouwens door het vooruitstrevend deel der
Japanners algemeen beschouwd als ,.het" ideaal van
het modern Nippon-meisje.
Bezoekers mogen het, drukke vertier in een atelier wel
gadeslaan, maar.van een afstandje en door een
speciaal voor dit doel gemaakt raam.