B -;"rCïr-'j~, Waar de bekende toffees vervaardigd worden: een heeb serie tof fee-machines aan het werk. Kraakheldere pakstertjes zorgen voor het rullen der blikken die daarna Worden geëtiketteerd boven water kunnen honden, wanneer deze in enkele tientallen jaren gegroeide groot-industrie eens zou moeten verdwijnen. En de vraag is gerechtvaardigd, wat er in onzen tijd van Breskens zou geworden zijn zonder van Melle. Maar zelfs in ven-en omtrek, als voor Hoofdplaat, Groede, Sclioondijke, Oostburg, Sluis, NieuWvliet, IJzendijke, enz. enz., waar de fabriek eiken dag het personeel door eigen autobus dienst laat afhalen en terugbrengen, zijn de in Bres kens verdiende loonen van beteekenis. Naast de in 1925 geopende toffee-afdeeling, die van Melle zulk een naam veroverde in eigen land en ver daarbuiten, en naast de eerst in 1920 bescheiden opgezette, maar sinds 1935 belangrijk uitgebreide en in een nieuw gebouw ondergebrachte biscuit-, wafel- en cake-afdeeling, die eveneens in korten tijd een hooge vlucht nam, is toch de belangrijkste de afdeeling suikerwerken, waar drops, dragees, Fransche dragees, gevulde bonbons en medicinale bonbons vervaardigd worden, en waar bijvoorbeeld de verpakte bonbons zulk een plaats innemen, dat alleen voor het verpakken voor 150.000 gulden machines moesten worden geplaatst. Zeker, de druk der tijden gaat aan Breskens en aan van Melle niet voorbij. De export is in de laatste jaren van verlamden buitenlandschen handel bijna geheel stilgevallen, en van opleving der binnen- landsche consumptie valt ook nauwelijks te gewagen. De grondstoffen worden zwaar belast en daarom moesten eigenlijk de verkoopsprijzen dringend worden verhoogd. Maar dat laat de koopkracht van het publiek weer niet toe en evenmin valt dat te rijmen met de principes der van Melles, die het vertrouwen winnen en behouden door een rustige prijspolitiek en nooit aan de kwaliteit zullen tornen. Neen, Wanneer ondanks al die moeilijkheden de ver koop en de productie nog altijd stijgende zijn, dan is dat het gevolg van liet onvermoeid zoeken En als de dagtaak is rolbracM, brengt dt eigen auto bus de vroolijke werkstertjes naar Groede, naar Sluis, naar Oostburg en waar ze verder in den omtrek maar wonen, want de fabriek van van Melle is van betee kenis voor bijna heel West Zeeuwsch- Vlaanderen. en experimenteeren der drie gebroeders van Melle (bij wie zich inmiddels de zoon van den stichter, na buitenlandsche studiereizen, gevoegd heeft) om steeds nieuwe artikelen te vinden en zoo den gang in 't bedrijf te houden. Neen, niet ieder denkbeeld houdt steek, niet iedere proef slaagt, mislukkingen komen ook voor, en er is heel wat hoofdbrekens voor afgegaan, wanneer er weer 'n nieuw succesje den naam van van Melle nog hechter onder de gebrui kers vestigt. Maar zoo langzaam een fabriek groot te maken, dat is een sport, verzekert ons de stichter dei- firma, de heer I. van Melle. Dat houdt je jong en dat is hem aan te zien ook En dat is een school. En smakelijk verhaalt hij, wat een sombere voorspel lingen de meester hem deed, als hij zijn lissen maar weer zoo slecht kende, en zijn lei of schoolschrift wemelde van de krassen en fouten. Maar dertig jaar koopman zijn, verstand te moeten hebben van markten en havens, van stoomvaartlijnen en treinverbindingen, dertig jaar vakman zijn en dag aan dag proeven nemen met en wijzigingen brengen in honderden proeédé's, dertig jaar machines keuren en koopen, verbeteren en vernieuwen, auto's koopen, stoombooten laten bouwen, vliegtuigen laten demon- streeren, uitleggen, keuren en aanschaffen, is dat geen school En wie het Breskensche fabriekscomplex ziet staan, wie het rappe leven in de lokalen en aan de machines ziet, waar geen minuut verloren mag gaan, en Waar de duizend-en-één geurige, kleurige, smakelijke artikelen gemaakt worden, die stuk voor stuk door de van Melles persoonlijk bij her haalde proeven zijn geprobeerd en vastgesteld wel, die voelt zich, trots meester's zwartgallige toekomstbeelden, geen oogenblik geneigd om te gelooveu, dat hij bij van Melle knollen voor citroenen kan komen verkoopen. Maar zeker zal hij de over tuiging krijgen, dat een bedrijf, waarin door de hoogste leiders zóó voorbeeldeloos gewerkt wordt, een nog grootere toekomst tegemoet gaat, Breskens en Zeeuwscli-Vlaanderen ten zegen. Bij duizenden en duizenden per dag worden de bis cuits gebakken en de blikken met het rersche gebak stapelen zich op om per eigen auto, per eigen boot en zelfs per eigen vliegmachine te worden geëxpedieerd.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 17