LUX TOILETZEEP HET STANDBEELD IN GUAYAQUIL MINTA Jöv éA 18 Duldt geen smet op Uw schoonheid! Zorg voor een sterk en blinkend wit gebit Laat PASTOL U daar bij helpen. Pastol is Nederlands veiligste tandmiddel krast niet en verwijdert het gevaarlijke tandsteen door oplossing de veiligste manier I Doos 10 en 20 ets. Tube 20 en 35 ets Nederlandsch Fabrikaat Verkades „Minta Keps" zijn heerlijk frisch in den mond. Ook bij thee sma ken zij bijzonder goed Probeert U ze eens! Prijs 2 ons voor 25 cent. In luxe doosjes 40 cent. Vraagt U uw winkelier ook eens naar de verschillende andere soorten Verkode's „Keps" IK GEBRUIK UITSLUITEND LUX TOILET ZEEP OM DE ONOVERTROFFEN KWALITEIT DIE HAAR STEMPELT TOT EEN ONGEËVENAARD SCHOONHEIDSMIDDEL; HET OVER VLOEDIGE SCHUIM. DAT DE HUID TERSTOND OPFLEURT EN HET VER FRISSENDE, OPWEKKENDE PARFUM EGEN Deze gunstige opinie over Lux Toilet Zeep bewijst opnieuw hoe schitterend wij geslaagd zijn, toen wij kosten noch moeite spaarden om een zeep te maken die het gelaat fris en jeugdig houdt en beschermt tegen de gevaren van een vermoeide, vroegtijdig verouderde huid. En de prijs van Lux Toilet Zeep is binnen ieders bereik! Doe als bovenstaande verbruikster! Laat Lux Toilet Zeep U helpen om de bekoorlijkecharme van een jeugdig frisse teint te behouden. i Tf, ha -OKI Aan den mond van de Rio Daule ligt. Guaya quil, een der leven digste havensteden van de republiek Ecuador. De in woners van het stadje zijn vlijtige menschen, die zich bezighouden met den han del in koffie, cacao, rubber en elpenbeen en die verder nog aan den kost komen door uit den bast van 'n speciale boomsoort mooie, breede, eigele stróohoedon te vlechten, welke een be schutting zijn tegen de lieete stralen van de Zuid- Amerikaansche zon. Guayaquil heeft echter ook een beroemden lands man, den dichter Olmeda, wiens triomfgezang „Canto i Boliyar" elke jongen en meisje op school leert en ook weer even spoedig ver geet, omdat dit gedicht, dat. betrekking heeft op de bevrijding van Zuid-Amerika, hoe goed ook gemeend, toch zeer lang dradig en vervelend is. In het jaar 1897 bereidde men er zich op voor den dichter Olmeda ter eere van zijn vijftigsten sterfdag te huldigen, door voor hem namens beroemde medeburgers, dichters en politici van 't land een standbeeld in Guayaquil op te richten. In het jaar 1897 kende men nog geen crisis. De koffie- en cacaohandel wier pen groote winsten af en de prijzen voor de eigele stroolioeden waren buiten sporig hoog. Men zal zich dus niet ver wonderen, dat bij het stadsbestuur van Guayaquil de gedachte opkwam, het standbeeld van den grooten dichter in Europa te laten vervaardigen, waar de meest beroemde beeldhouwers woonden. Na vele beraadslagingen werden drie afgevaardigden gekozen, welke zich met een opdracht op weg naar Parijs be gaven, om daar aan een bekend kunste naar de uitvoering van het werk op te dragen. Het. moest een meer dan levens groot in steen uitgehouwen standbeeld van den grooten dichter Olmeda zijn. De drie heeren arriveerden na een rustige zeereis in Parijs en begaven zich direct naar een der bekendste en be roemdste beeldhouwers van dien tijd. Zij werden allervriendelijkst ontvangen en bespraken de uitvoering hunner opdracht. Zij lieten hiervan schetsen maken, alsook monsters van het materi aal voorleggen en toen zij het allen eens waren en het standbeeld in hun verbeel ding reeds vaste vormen had aangeno men, vroeg de verstandigste der drie: „En wat bedraagt de prijs van dat alles De kunstenaar toonde zich door deze vraag van de zijde van het stadsbestuur zeer beleedigd en noemde na een tergend lang zwijgen den prijs van honderd duizend francs. De drie burgers van Guayaquil verbleekten, keken elkaar bezorgd aan, en toen ze van hun verbazing waren hekomen, constateerden zij, dat hun volmacht zulk een bedrag in de verste verte niet benaderde. De kunstenaar sloeg zijn schetsboek dicht, wierp zijn teekenstift verachtelijk op zijn bureau en verklaarde toen koel en beslist, dat hij niet in staat was een waardig stand beeld onder dezen prijs te maken. Hij sprak op smadelijken toon over gipsen Lord Byron. borstbeelden en fabriekswaar, zoodat de drie heeren uit Ecuador van verlegen heid niet wisten hoe ze kijken moesten. Hun situatie was tegenover den kun stenaar bijzonder pijnlijk, vooral daar zij voor hun vertrek geweldig gebluft hadden. Zoo stonden ze eenigen tijd zwijgend en met gebogen hoofden, diep in ge dachten verzonken, totdat de oogen van een hunner naar omhoog gingen en op 'n groot marmeren beeld bleven rusten, dat een grooten boek van het atelier innam. „Wat kost dat beeld klonk liet van do lippen van den bezorgden afge vaardigde, die tevens ook de burge meester was. Met een medelijdenden glimlach noemde de beeldhouwer een prijs, die toevallig tamelijk goed overeenkwam met hetgeen zij mochten besteden. „Dat is echter niet Olmeda voegde hij er aan toe. Doch met een afwerende handbewe ging werd flat bezwaar opzij geschoven. Na een korte beraadslaging besloten de drie afgezanten van Guayaquil liet beeld te nemen. Vier weken later kwamen zij weer in hun geboortestad terug en voerden een groote kist, met zich mee. Op een heerlijken herfstdag werd het standbeeld in aanwezigheid van vele duizenden burgers uit. Guayaquil ont huld. Men reciteerde het „Canto a Boli var". De burgemeester hield een lange redevoering. Een der oudste inwoners vertelde iets van Olmeda, den dichter, dien hij nog gekend had en wiens gemarmerde aan blik hem nu nog tranen ontlokte. De inwoners voelden met meer trots de groote beteekenir welke hun stad, voor den handel in koffie, cacao en het maken van eigele stroolioeden, had. Zoo staat heden ten dage nog op de markt te Guayaquil aan den mond van de rivier de Rio Daule in den staat Ecuador een standbeeld van den grooten Engelschen dichter, lord Byron, met het opschrift „I. I. Olmeda 1775—1847." Het is hetzelfde beeld, dat de drie afgevaardigden in Parijs van een beeld houwer hadden gekocht, wijl de prijs er van beter met hun portemonnaie over eenkwam.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 18