Het ap-pèl der toeJcomstige piloten?
lJe brandweer. op aüe onverwachte gebeurtenissen voor
Ha 't lesuur wordt de machine naar de hangars gerold.
piloot kun over de bediening van het vliegtuig geeft.
Moe, maar volop voldaan keeren zij des avonds
laat naar huis.
Het ligt voor de hand te verwachten, dat op deze
manier, nu de padvinderij zich practiseh met 't lucht
vaartbedrijf gaat bemoeien, vele jongens, die vliege-
nierswenschen koesteren, zich thans de eerste begin
selen der luchtvaart kunnen eigen maken, zoodat
zij later bij het volgen van hun roeping reeds met een
groot gedeelte van hun nieuwen arbeidskring ver
trouwd zijn.
Zij kunnen zich thans reeds op jeugdigen leeftijd
specialiseerenen dat de padvinders te Plymouth
dit met groot enthousiasme en leergierig doen, ge
tuigen wel de stralende jongensgezichten op de hierbij
afgedrukte foto's.
schijnt dat thans zich een derde categorie aan het ontwikkelen
nelijk de luchttroepen ofwel de Air Scouts,
iland, de bakermat der padvindersbeweging, is hierin voor-
Onlangs is te Plymouth de eerste luchtvaartafdeeling voor
ners opgerichtzij is als de voorloopster van vele volgelingen
houwen, daar weldra de luchtvaartbeweging in het programma
ivinderij over de geheele wereld zal worden opgenomen.
om voor de padvinders
vluchten te maken en wij
zen de jongens daarbij op
de problemen van 't stij
gen en landen en wat dies
meer zij.
De jongens werken op
die dagen ernstig en bard.
Zij probeeren hun kleine,
zelf gebouwde vliegtuig
modellen zij letten met
bijzondere aandacht op de
verrichtingen der piloten
en oefenen zich met hun
eigen brandweer-materiaal,
zooda.t zij eventueel op
alles voorbereid zijn.
Vooral de „verkeers
toren" met zijn signalen-
systeem is een plaats waar de padvinders gaarne ver
toeven.
Vaak brengen zij een vollen Zondag op het vlieg
veld door, zich nauwelijks den tijd gunnend hun
boterhammen op te eten Want ze zijn ervan door
drongen, dat zij pioniersarbeid verrichten en zij doen
daarom dubbel hun best.
Als er een defecte machine wordt voorgerold dan
hangen de padvinders als bijen aan 't toestel ge
kleefd om zeker niets te missen hoe de ontman
telde motor uit elkaar wordt gelegd, totdat het
mankement hersteld is.
En dan de cockpit met z'n faseineerenden wirwar
van handles, meters, naalden en bedieningsknoppen
Natuurlijk is het voorloopig nog
handje-af, maar dat deert hen niet
en zij luisteren met niet minder
interesse naar den uitleg, dien een
He icktvaartafdeeling der padvinders te Plymouth telt moinen-
i '1 twaalf leerlingen. Zij werken en studeeren hard. In hun club-
lokaa leggen zij zich toe op het vervaardigen van vliegtuigmodellen,
welke nadien in de vrije lucht geprobeerd worden. Zij krijgen theore
tisch fessen in alles wat met het mechanisme der moderne luchtvaart
verband houdt zooals de
constructie der motoren,
Op n r voor den verkeerstorende verkeersproblemen op
de vliegvelden, de radio
in dienst der luchtvaart,
de studie der luchtlagen
en windstreken, terwijl
natuurlijk de geschiedenis
der nog tamelijk jeugdige
luchtvaart niet vergeten
wordt.
Geregeld vertoeven zij
op het vliegveld van Ply
mouth, waar alle officieren
en manschappen zoo veel
mogelijk hun best doen
deze „vliegeniers der toe
komst." van hulp te zijn
en in alles te onderrichten.
Zij staan steeds gereed