Het ap-pèl der toeJcomstige piloten? lJe brandweer. op aüe onverwachte gebeurtenissen voor Ha 't lesuur wordt de machine naar de hangars gerold. piloot kun over de bediening van het vliegtuig geeft. Moe, maar volop voldaan keeren zij des avonds laat naar huis. Het ligt voor de hand te verwachten, dat op deze manier, nu de padvinderij zich practiseh met 't lucht vaartbedrijf gaat bemoeien, vele jongens, die vliege- nierswenschen koesteren, zich thans de eerste begin selen der luchtvaart kunnen eigen maken, zoodat zij later bij het volgen van hun roeping reeds met een groot gedeelte van hun nieuwen arbeidskring ver trouwd zijn. Zij kunnen zich thans reeds op jeugdigen leeftijd specialiseerenen dat de padvinders te Plymouth dit met groot enthousiasme en leergierig doen, ge tuigen wel de stralende jongensgezichten op de hierbij afgedrukte foto's. schijnt dat thans zich een derde categorie aan het ontwikkelen nelijk de luchttroepen ofwel de Air Scouts, iland, de bakermat der padvindersbeweging, is hierin voor- Onlangs is te Plymouth de eerste luchtvaartafdeeling voor ners opgerichtzij is als de voorloopster van vele volgelingen houwen, daar weldra de luchtvaartbeweging in het programma ivinderij over de geheele wereld zal worden opgenomen. om voor de padvinders vluchten te maken en wij zen de jongens daarbij op de problemen van 't stij gen en landen en wat dies meer zij. De jongens werken op die dagen ernstig en bard. Zij probeeren hun kleine, zelf gebouwde vliegtuig modellen zij letten met bijzondere aandacht op de verrichtingen der piloten en oefenen zich met hun eigen brandweer-materiaal, zooda.t zij eventueel op alles voorbereid zijn. Vooral de „verkeers toren" met zijn signalen- systeem is een plaats waar de padvinders gaarne ver toeven. Vaak brengen zij een vollen Zondag op het vlieg veld door, zich nauwelijks den tijd gunnend hun boterhammen op te eten Want ze zijn ervan door drongen, dat zij pioniersarbeid verrichten en zij doen daarom dubbel hun best. Als er een defecte machine wordt voorgerold dan hangen de padvinders als bijen aan 't toestel ge kleefd om zeker niets te missen hoe de ontman telde motor uit elkaar wordt gelegd, totdat het mankement hersteld is. En dan de cockpit met z'n faseineerenden wirwar van handles, meters, naalden en bedieningsknoppen Natuurlijk is het voorloopig nog handje-af, maar dat deert hen niet en zij luisteren met niet minder interesse naar den uitleg, dien een He icktvaartafdeeling der padvinders te Plymouth telt moinen- i '1 twaalf leerlingen. Zij werken en studeeren hard. In hun club- lokaa leggen zij zich toe op het vervaardigen van vliegtuigmodellen, welke nadien in de vrije lucht geprobeerd worden. Zij krijgen theore tisch fessen in alles wat met het mechanisme der moderne luchtvaart verband houdt zooals de constructie der motoren, Op n r voor den verkeerstorende verkeersproblemen op de vliegvelden, de radio in dienst der luchtvaart, de studie der luchtlagen en windstreken, terwijl natuurlijk de geschiedenis der nog tamelijk jeugdige luchtvaart niet vergeten wordt. Geregeld vertoeven zij op het vliegveld van Ply mouth, waar alle officieren en manschappen zoo veel mogelijk hun best doen deze „vliegeniers der toe komst." van hulp te zijn en in alles te onderrichten. Zij staan steeds gereed

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 21