m
De kruidenier (Guy Kibbee) is eveneens een
groot vriend van den kleinen lord.
door lieeft het verhaal ook climax eu span
ning en is niet uitsluitend een spel van men-
schelijke gevoelens en van karakterverschil
len. Het succes van de film evenaart dan
ook dat van het oorspronkelijke hoek.
Er zijn van die romans, waarvan hei uitermate gezellige verhaal als n
aangename herinnering in den geest van den lezer blijft voortleven. Ze
zijn weliswaar schaarsch, maar ze zijn er toch. Een ervan is De Kleine
Lord, het beroemde verhaal van Frances Hodgson Burnett, dat door
United Artists (Loet C. Barnstijn) werd verfilmd en welke film juist dezer
dagen uitkwam. Wij wijzen bij deze gelegenheid op de nieuwe Neder-
landsche vertaling, welke juist deze week, als premie-uitgave voor onze
abonné's, is verschenen. Zooals bekend, wordt voor een ingenaaid
exemplaar slechts een vergoeding gevraagd van 171/., cent. Voor een
gebonden exemplaar in luxe-prachtband bedraagt deze 70 cent.
Niemand verzuime van deze premie-aanbieding te profiteeren en dit
prachtboek, ter lezing of herlezing, aan te schaffen. Het is verkrijgbaar
bij onze bezorgers, agenten of hoofdkantoren.
De fruitvrouw was een der grootste rrwi/di>itien van den kleinen hrrolen de jongen /naakte voor haar een deel
van haar geluk uit.
graaf, voortreffelijk gespeeld door
0. Aubrey Smith,
en de kleine Ced-
die Errol (Freddie
Bartholomew als:
de Kleine Lord).
Al zijn vriendjes en kennissen, ja zelfs zijn
moeder, moest de kleine Errol in den steek
laten, om in 't bezit te geraken van den
graventitel, welke hem door het overlijden
van zijn oom toeviel. Zijn eenvoudige woning, waar
in hartelijkheid en liefde heerschten, moest hij
verwisselen voor een grafelijk slot, waarin een nurk-
sche, barsche, ontevreden graaf den scepter zwaaide.
De kleine jongen kent de wereld echter alleen van
de zonnige zijde, en beschouwd
iedereen als goed en vriendelijk. Zoo
maakt hij zijn entrée in 't kasteel
en zijn prettig, open karakter ont
wapent zelfs den ouden norschen
graaf, waarvoor iedereen bang is.
Doch hoe ingenomen de graaf ook
met den kleinen lord is, onder geen
voorwaarde wil hij kennis maken
met de moeder van den knaap, daar
die vrouw, wijl zij niet van adel is,
in zijn oogen slechts een vulgaire
Amerikaansche is. Het conflict be
reikt zijn hoogtepunt, als een in
derdaad ordinaire dame op den titel
aanspraak gaat maken en voor
zichzelf 'n groot jaargeld opeischt.
De graaf is echter zoo maar niet
te overtuigen en zijn moeilijk, on
aangenaam karakter komt dan uit
stekend van pas bjj het ontmaske
ren van de bewuste vrouw. Daar-