DOUGLAS is het voorjaar. Aspirin jnïïimnPfflH DE VADER VAN DE DOUGLAS maar ook gevaarlijk door de plotselinge weersveranderingen 1^1 -tl.'* 1 |l~r.n BAYER Wie iets voelt voor de schoone K.L.M.- vogels, moet ook hun „vader" kennen, hun schepper Donald Wills Douglas. Diens loophaan begon heel ongunstig adelborst zijnde martelde hij een admiraal, en werd deswege van school „getrapt". Douglas was adelborst ge worden, al had hij geen vechtlust in zijn aderen. Maar hij vond schuitjevaren wel prettig, en zijn broer was óók zee-officier. Hij besteedde 't grootste deel van zijn vrijen tijd aan lectuur over de opkomende vliegkunst, en in plaats dat hij studie maakte van vuurwapens en van vouwen in pantalons, knutselde hij speelgoed-vliegtuigjes, die hij liet uitzeilen van de ramen der slaapzaal. Geen kinderachtige dingetjes van gevouwen papier, maar handige toestelletjes van stokjes en draadjes en lijm en elastiekjes. Zijn machines, die onverwacht en zonder waar schuwing plachten uit te schieten, werden een dreige ment voor zijn omgeving en een ergernis voor de negers, die later den rommel moesten redderen. Iedereen voelde, dat er vandaag of morgen een ramp moest gebeuren en er gebéurde een ramp. Toen Doug een pracht-exeinplaar klaar kreeg, vond hij een raam te min, klom op 't dak van de slaapzaal, om zijn machine te laten startenHet vlieg tuigje kreeg zijn gang, hing in de lucht, daalde en gleed, en landdeop liet achterhoofd van een juist passeerenden admiraal, die zich daarop zeer verwonderde. Het achterhoofd van dien admiraal werd beroemd als zijnde het eerste vliegveld der Amerikaansche marine. Maar het wordt lakenswaardig geacht, dat een adelborst opstaat van zijn boeken, om teekenen van genie te vertoonen. Er ontstond zoo'n vroolijk- lieid onder de adelborsten en zoo'n gesputter van admiraals, en zoo'n gemopper van heeren met smal lere goudgalons, dat Doug de plaat maar poetste, en in Boston op de Technische Hoogesehool ging, waar 't althans geoorloofd was, blijken van vernuft ItanaUl Wills Douglas. en vindingskracht te geven. Douglas studeerde en werd vliegtuigbouwer. Hij bouwde oorlogsvliegtuigen, uit noodwant hij was de zoon van een New-Yorkscli bank-beambte, dus kapi taal had hij nieten de eenige klant, in wiens han den geld zat om vlieg tuigen te koopen, was toen het ministerie van oorlog. Vóór den oorlog had Douglas 'n baantje op een vliegtuigfabriekje te Los Angeles in den oorlog was hij vlieger na den oorlog ging hij als ingenieur naar zijn fabriek terug. Toen hij S 600 bij elkaar had gespaard, besloot hij, zelf aan 't bouwen te slaan. Hij vroeg aan David R. Davis, een rijken vriend, die tevens, voor zijn plezier, een pracht van een werkplaats had „Zou 't niet leuk zijn, als ik eens een groot mooi vliegmachien bouwde voor jouw duiten waar je dwars heel Amerika mee door kon vliegen zonder één tusschenlanding De oogen van den vriend begonnen te schitteren leven de avonturiersen met zes arbeiders begon liet karwei. Douglas' eerste echte eigen vliegtuig ont stond de „Cloudster", de „Wolkentoerist". Davis probeerde er een non-stop-vlucht van Los Angeles naar New York mee, en kwam tot El Paso - een heele prestatie voor dien tijd. Daar kreeg hij motor- pech, en bij de landing maakte een onverwacht cycloontje het vliegtuig af. Davis wreef zijn oogen uit en werd weer nuchter. Hij bedankte er tenminste voor, 8 15.000 voor te schieten, toen Douglas die noodig had, om een op dracht voor Marine uit te voeren, het resultaat van een prijsvraag. Toen riep Douglas de hulp in van een anderen vriend, den journalist Bill Henry. Die pakte een envelop, en schreef de namen op van tien rijke bewoners van Los Angeles en samen gingen de twee vrienden dat rijtje af met een inteekenlijst, en zij praatten zoo lang, tot de tien rijkaards allemaal geteekend hadden, ieder voor zijn portie. Met dat geld, wat erediet en wat hulp in materialen, bouwde Douglas de drie gevechtsvliegtuigen, en die vielen zóó in den smaak, dat. er voortdurend opdrachten 31 volgden van Marine, Oorlog, de Posterijen en de Kustwacht. Vóór 1932 was Douglas een man van naam in technische en militaire kringen, maar liet publiek kende hem nietFord beheerschte de Amerikaansche markt, met een zeer goed vliegtuig, en Fokker werd hem een steeds zwaarder concurrent. Maar Ford liet plotseling den vliegtuigbouw varen van verdriet om den dood van een protégé, een zeer bekwamen jongen piloot, zegt men en Fokker was een buiten lander Douglas had een mooie kans en gebruikte die met kracht en talent. Hij bouwde steeds vol maakter machines, en won. De mislukte adelborst, die met een botsing met een admiraal begon, is nu de hartevriend van de admiraals, een glorie voor zijn land, een leverancier, dien alle werelddeelen opzoeken. Hij heeft nu zesduizend man aan 't werk, en voor twintig millioen onuitgevoerde orders in zijn boeken. Donald W. Douglas is nu zoowat vijfenveertig, maar hij ziet er jonger uit. Hij is dol op zeilen, waar mee hij tal van bekers won. De vleugels van zijn kunstvogels overspannen de heele wereld. Men kan zijn fabrieksmerk aan den hemel vinden boven Azië, Oost-lndië, de Alpen en de gebergten van Noord- en Zuid-Amerika. Van hun drakenbekken wapperen in verschillende kli maten de vlaggen van Nederland, Zwitserland, Duitschland, Polen, China, Noorwegen, Japan en een aantal Zuid-Amerikaansche republieken. En als men nu eens bij Doug gaat kijken, en vraagt, wat hij denkt van de toekomst der luchtvaart, dan wijst hij naar de schuifdeuren van zijn nieuwste fabrieksuitbreiding. „Die deuren," zegt hij dan, „kunnen een machine doorlaten met een vlucht van over de tachtig meter liet Douglas-toestel „Ibis" can de K. L. .1/ Neem bij de eerste teekenen van verkoudheid HET PRODUCT VAN VERTROUWEN Allléén echt met oranje band en Bayer-brucs li»r '.—«afOf

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 31