5 3lTlT«ïiÉk
lie „Sunbeam Tl liet jacht waarmede lord Rund'man de vlootrevue ter gelegenheid van Het in Nederland gebouwde jacht '„Shah Serar" lijdenn de proei vaart,
de Ironing van den Engelsehen honing zal bijwonen, wordt thans in gereedheid gebracht. Dit kostbare jacht werd gebouwd in opdracht van den Sjah ran Jean.
Mr. Sopwith Hel vorige maand een nieuw joch! van
stapel loopende J hilantehet duurste schip dat
ooit mor een particulier in Engeland werd gebouwd.
een zwembad aan boord, een gymnastiekzaal, een
balzaal, een hospitaal en een cocktail-bar. iédere
cabine heeft een eigen badkamer en zitkamer.
Sommige kamers zijn in historischen stijl gemeubi
leerd, andere weer in ultra-modernen.
Aan dek kan men tennissen, maar ook golfspélen
men vindt er een zonnedek van speciaal glas voorzien!
De kosten er van bedragen bijna twee millioen
gulden Het is het tiende jacht dat mr. T. O. M.
Sopwith liet bouwen in tien jaar tijds. In 't geheel
heeft hij voor den bouw van deze jachten reeds acht
millioen gulden uitgegeven
De vlucht uit de realiteit
P)eze luxe-jachten hebben een nieuwe „sport", zou
men kunnen zeggen, in 't leven geroepen het
maken van kruistochten door de wereldzeeën, van
vacantietrips ter zee.
Het is een vlucht uit de realiteittreinen, auto's
en vliegtuigen voeren dagelijks duizenden en hónderd
duizenden nieuwsgierigen naar de bezienswaardig
heden der wereldbezienswaardigheden, die dooi
de upper-ten tot vervelens toe Werden bezocht, zoo
dat zij thans aan boord van hun weelderig jacht het
driftige tempo der steden pogen te vergeten, vergeten
ook de beslommeringen van het jachtige arbeidstem-
po, vergeten de zenuwsloopende wereld van hooge
politiek, van bank- en wisselkoersen.
Zij schudden het stof der aarde van hun voeten
en kruisen weken-, maandenlang rond over de ein
deloos-wiegende zee, met om zich heen de voornaam
heid, de elegance en liet comfort hunner paleizen of
deftige heerenhuizen, en de wijde, wijde zee, de hooge
wolkenluchten, de cirkelende meeuwen.
Zij kruisen van Oost naar West, van Zuid naar
Noord en laten van tijd tot tijd het anker vallen in
een stille baaiom niet langer dan hoog noodig
is aan land te vertoeven.
Totdat ook hen de arbeid weer roept.
Totdat ook lien het tempo weer aanzuigt
Dan liggen de luxe-jacliten in de ruime buiten
havens gemeerd, zacht schommelend'op den golfslag,
hunkerend naar de wijde wateren der zee.
der prinsen van Oranje gebouwd was. Dit jacht be
viel Karei II zoogoed, dat hij aan de schepenen van
Amsterdam den wensch te kennen gaf, zelf zoo'n
jacht te bezitten. Amsterdam greep «1e gelegenheid
om den nieuwen, machtigen monarch gunstig voor
zich te stemmen zonder lang bedenken aan en deed
Karei II ecu jacht cadeau, dat juist op een der Ain-
sterdamsclie Werven gebouwd was.
Het werd gedoopt met den naam „Mary" en op
12 Augustus 1660 zeilde het via Texel naar Londen.
Karei II dankte in een hooggestemd schrijven, dat in
het Fransch gesteld Was. Het woord jacht Werd door
hem, wonderlijk genoeg, gespeld als Yacht".
Het luxe-vaartuig verwekte jn Engeland een storm
van enthousiasme, zoodat de Engelsche scheeps
bouwers reeds spoedig daarna twee schepen op stapel
moesten zetten, die geheel naar het model van de
„Mary" werden gebouwd. In liet voorjaar van 1661
kwamen zij klaar en de eerste twee Engelsche jach
ten werden „Catherine" en „Anne" gedoopt-
In 't zelfde jaar, in 1661, boden de Staten-Gene-
raal van Holland Karei II een nieuw jacht aan, de
„Bezan", een jacht dat weliswaar kleiner was dan de
„Mary", maar veel sneller en gemakkelijker te be
dienen.
Een luchtfoto van de „En
deavour", hel zeiljacht, en
de Vita", het motorjacht
van den bekenden Engel
sehen vliegtuigbouwer mr.
T. O. M. Sopwith. Mr. Sop
with heeft in tien jaar tijds
voor zijn jachten meer dan
acht millioen gulden uit
gegeven
Op 5 September 1662 werd de eerste, groote jackt-
race gehouden, waarin de „Bezan" haar Engelsche
concurrenten glansrijk versloeg!
Zoo heeft Nederland, zonder het te willen misschien
of zonder het te Weten, den stoot- gegeven aan een
nieuwe sport, de tegenwoordig zoo geliefde „jaeht-
races" den stoot gegeven ook aan de ontwikkeling
der eertijds elegante, maar tamelijk primitieve ple
ziervaartuigen tot de snelle, prachtige jachten, zooals
wij die thans kennen, snijdend als scherpe messen door
de golven der zee, in een wolk van hoog opspattend
schuim, omcirkeld door krijschende meeuwen.
Luxe, comfort, snelheid
J Auidde men met 't woord „jacht" in de zeventien
de eeuw vier typen van schepen aan, thans
slaat 't woord uitsluitend op schepen, die men als
pleziervaartuigen gebruikt of voor sport doeleinden.
Men onderscheidt nu in groote lijn zeiljachten
en motor- of stoomjachten.
De laatste worden ook wel „luxe-jachten" ge
noemd, daar zij uitsluitend dienst doen voor 't
maken van kruistochten en vacantietrips ter zee.
De inrichting er van is geheel gelijk aan die dei-
statige .heerenhuizen. Zij
gg bevatten eetkamers, zit
kamers, rookzalen en biblio
theek. De bad- en slaap
kamerszijn met uiterst ver
fijnde élégance ingericht.
Men heeft zwembaden
aan boord, gymnastiek
lokalen, balzalen, radio,
bars en al hetgeen zich de
leden der upper-ten maar
kunnen wenschen.
De snelheid er van reikt
tot vijfendertig mijl per
uur
Was het houden van een
luxe-jacht tot voor tien
tallen jaren bijna uitslui
tend het privilege van
keizers en koningen of on
gekroonde staatshoofden,
thans bezitten vele particu
lieren een eigen luxe-jacht,
Waarbij de een den ander
poogt te overtroeven in
comfort en snelheid.
Het meest luxueuze
jacht, dat ooit voor een
particulier gebouwd werd,
is het bijna gereed geko
men luxe-jacht Pliilante,
van den bekenden Engel
sehen vliegtuigbouwer, mr.
T.O.M. Sopwith.
Het jacht is tweehon
derdveertig voet lang en
meet zest ienhonderd veer
tien ton. Het biedt ruimte
voor vijftig gasten. Er is