5 3lTlT«ïiÉk lie „Sunbeam Tl liet jacht waarmede lord Rund'man de vlootrevue ter gelegenheid van Het in Nederland gebouwde jacht '„Shah Serar" lijdenn de proei vaart, de Ironing van den Engelsehen honing zal bijwonen, wordt thans in gereedheid gebracht. Dit kostbare jacht werd gebouwd in opdracht van den Sjah ran Jean. Mr. Sopwith Hel vorige maand een nieuw joch! van stapel loopende J hilantehet duurste schip dat ooit mor een particulier in Engeland werd gebouwd. een zwembad aan boord, een gymnastiekzaal, een balzaal, een hospitaal en een cocktail-bar. iédere cabine heeft een eigen badkamer en zitkamer. Sommige kamers zijn in historischen stijl gemeubi leerd, andere weer in ultra-modernen. Aan dek kan men tennissen, maar ook golfspélen men vindt er een zonnedek van speciaal glas voorzien! De kosten er van bedragen bijna twee millioen gulden Het is het tiende jacht dat mr. T. O. M. Sopwith liet bouwen in tien jaar tijds. In 't geheel heeft hij voor den bouw van deze jachten reeds acht millioen gulden uitgegeven De vlucht uit de realiteit P)eze luxe-jachten hebben een nieuwe „sport", zou men kunnen zeggen, in 't leven geroepen het maken van kruistochten door de wereldzeeën, van vacantietrips ter zee. Het is een vlucht uit de realiteittreinen, auto's en vliegtuigen voeren dagelijks duizenden en hónderd duizenden nieuwsgierigen naar de bezienswaardig heden der wereldbezienswaardigheden, die dooi de upper-ten tot vervelens toe Werden bezocht, zoo dat zij thans aan boord van hun weelderig jacht het driftige tempo der steden pogen te vergeten, vergeten ook de beslommeringen van het jachtige arbeidstem- po, vergeten de zenuwsloopende wereld van hooge politiek, van bank- en wisselkoersen. Zij schudden het stof der aarde van hun voeten en kruisen weken-, maandenlang rond over de ein deloos-wiegende zee, met om zich heen de voornaam heid, de elegance en liet comfort hunner paleizen of deftige heerenhuizen, en de wijde, wijde zee, de hooge wolkenluchten, de cirkelende meeuwen. Zij kruisen van Oost naar West, van Zuid naar Noord en laten van tijd tot tijd het anker vallen in een stille baaiom niet langer dan hoog noodig is aan land te vertoeven. Totdat ook hen de arbeid weer roept. Totdat ook lien het tempo weer aanzuigt Dan liggen de luxe-jacliten in de ruime buiten havens gemeerd, zacht schommelend'op den golfslag, hunkerend naar de wijde wateren der zee. der prinsen van Oranje gebouwd was. Dit jacht be viel Karei II zoogoed, dat hij aan de schepenen van Amsterdam den wensch te kennen gaf, zelf zoo'n jacht te bezitten. Amsterdam greep «1e gelegenheid om den nieuwen, machtigen monarch gunstig voor zich te stemmen zonder lang bedenken aan en deed Karei II ecu jacht cadeau, dat juist op een der Ain- sterdamsclie Werven gebouwd was. Het werd gedoopt met den naam „Mary" en op 12 Augustus 1660 zeilde het via Texel naar Londen. Karei II dankte in een hooggestemd schrijven, dat in het Fransch gesteld Was. Het woord jacht Werd door hem, wonderlijk genoeg, gespeld als Yacht". Het luxe-vaartuig verwekte jn Engeland een storm van enthousiasme, zoodat de Engelsche scheeps bouwers reeds spoedig daarna twee schepen op stapel moesten zetten, die geheel naar het model van de „Mary" werden gebouwd. In liet voorjaar van 1661 kwamen zij klaar en de eerste twee Engelsche jach ten werden „Catherine" en „Anne" gedoopt- In 't zelfde jaar, in 1661, boden de Staten-Gene- raal van Holland Karei II een nieuw jacht aan, de „Bezan", een jacht dat weliswaar kleiner was dan de „Mary", maar veel sneller en gemakkelijker te be dienen. Een luchtfoto van de „En deavour", hel zeiljacht, en de Vita", het motorjacht van den bekenden Engel sehen vliegtuigbouwer mr. T. O. M. Sopwith. Mr. Sop with heeft in tien jaar tijds voor zijn jachten meer dan acht millioen gulden uit gegeven Op 5 September 1662 werd de eerste, groote jackt- race gehouden, waarin de „Bezan" haar Engelsche concurrenten glansrijk versloeg! Zoo heeft Nederland, zonder het te willen misschien of zonder het te Weten, den stoot- gegeven aan een nieuwe sport, de tegenwoordig zoo geliefde „jaeht- races" den stoot gegeven ook aan de ontwikkeling der eertijds elegante, maar tamelijk primitieve ple ziervaartuigen tot de snelle, prachtige jachten, zooals wij die thans kennen, snijdend als scherpe messen door de golven der zee, in een wolk van hoog opspattend schuim, omcirkeld door krijschende meeuwen. Luxe, comfort, snelheid J Auidde men met 't woord „jacht" in de zeventien de eeuw vier typen van schepen aan, thans slaat 't woord uitsluitend op schepen, die men als pleziervaartuigen gebruikt of voor sport doeleinden. Men onderscheidt nu in groote lijn zeiljachten en motor- of stoomjachten. De laatste worden ook wel „luxe-jachten" ge noemd, daar zij uitsluitend dienst doen voor 't maken van kruistochten en vacantietrips ter zee. De inrichting er van is geheel gelijk aan die dei- statige .heerenhuizen. Zij gg bevatten eetkamers, zit kamers, rookzalen en biblio theek. De bad- en slaap kamerszijn met uiterst ver fijnde élégance ingericht. Men heeft zwembaden aan boord, gymnastiek lokalen, balzalen, radio, bars en al hetgeen zich de leden der upper-ten maar kunnen wenschen. De snelheid er van reikt tot vijfendertig mijl per uur Was het houden van een luxe-jacht tot voor tien tallen jaren bijna uitslui tend het privilege van keizers en koningen of on gekroonde staatshoofden, thans bezitten vele particu lieren een eigen luxe-jacht, Waarbij de een den ander poogt te overtroeven in comfort en snelheid. Het meest luxueuze jacht, dat ooit voor een particulier gebouwd werd, is het bijna gereed geko men luxe-jacht Pliilante, van den bekenden Engel sehen vliegtuigbouwer, mr. T.O.M. Sopwith. Het jacht is tweehon derdveertig voet lang en meet zest ienhonderd veer tien ton. Het biedt ruimte voor vijftig gasten. Er is

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 31