VOOR HET KOMENDE SEIZOE
lijkste motieven, 'n Alleraardigst donker
blauw jurkje met witten kriebel blijkt een
bloemlezing uit de laatste Parijsebe chansons
te zijn Verder scheepjes, postzegels, scènes
uit het park van Fontainebleau, Perzische
en Arabisch^ motieven, maar alles uiterst
discreet behandeld, zoodat het geheel niet
op een prentenboek gaat lijken.
Het gekleede middagjurkje trekt de be
langstelling, ook omdat de lpk ervan niet
meer lang is. Degenen dus, die 's ochtends
van huis gaan met het vooruitzicht van
een gezellig dinertje 's avonds, zijn niet
meer genoodzaakt den heelen dag met opge-
heschen rok rond te tippelen. Minder prac-
tisch maar wel aardig is het randje tule of
kant, waarmee menige rokzoom afgezet is.
Kant, waarvan in menig geval ook 't boven
stuk jen de korte mouwtjes van het japon
netje genomen zijn. De meer gekleede jurkjes
hebben in vele gevallen een ruime voor
baan, die van boven ingerimpeld is en naar
Hoedjes van velerlei formaat, geschikt voor elk type
en elke gelegenheid.
Als de eerste modeshow er is geweest, verdwijnt
ook voor de kieskeurige vrouw de onzeker
heid omtrent haar garderobe voor het komende
seizoen. Eenige inlichtingen zullen haar van dienst
kunnen zijn
Bij de mantelpakjes blijkt vooral een voor
liefde voor korte tailleurjasjes, die toch nog altijd
eenige schouderverbreeding vertoonen, zij het dan
ook gering in vergelijking met het vorige jaar.
De jasjes zijn veelal van andere stof dan het jurkje,
dat eronder gedragen wordt, 'n Typische bijzonder
heid van deze Fransche modellen is, dat het rokje
vervangen wordt door een eenvoudig jurkje, waar
door blouse en jumper dus vrijwel uitgeschakeld
zijn. Voor den hoogzomer zien we erg veel pakjes
bestaande uit een effen jurkje met een gebloemd
jasje ofwel een manteltje van kant. Kant is vooral
voor mantels sterk favoriet en uiterst practiscli voor
degenen, die zelfs midden-zomer niet graag zonder
mantel loopen.
Naast bloemen vertoonen de imprimés de wonder -
De rokzoomen zijn in vele gevallen uitgeschulpt, ge
festonneerd of met een randje tule of kant afgezet.
onderen uitwaaiert. Ook plissé is favoriet maar dan
van het ragfijne mousseline de soie. Over gebloemde
japonnen ziet men veel een overkleed van effen
kant of andere doorzichtige stoffen.
De mantels zijn kwiek en vlot, wat voor een niet
gering deel is toe te schrijven aan het feit, dat ze niet
over elkaar slaan, maar tegen elkaar aan sluiten,
zoodat het fleurige zomerjurkje eruit komt piepen.
De voorliefde voor bont op zomermantels herleeft
in zooverre, dat' we dit materiaal in vele gevallen
als revers verwerkt zien. En dat bij volkomen
afwezigheid van kraag. Geheel in de lijn van de steeds
voortschrijdende vervrouwelijking van de mode is
de garneering met soutache, koord en vooral ook
kant, die op japonnen en mantels wordt aangebracht.
Zware touwkleurige kant op zwarte wollen stof
biedt een verrassend effect.
Is er bijzondere zorg besteed aan het gekleede
middagjurkje, dat soms door het omklappen van
vernuftig aangebrachte panden geheel van aspect
veranderen kan en van eenvoudig donker jurkje tot
feestelijk geheel wordt, ook de avondjapen heeft
de aandacht. Over het algemeen meters en meters-
wijde rokken, waarvan de wijdte soms nog geaccen
tueerd wordt door den rokzoom af te biezen in
afstekende kleur ofwel 'n breeden rand erboven aan
te brengen. Op het gebied van materiaal is de keus
groot. Zijde, satijn, tule, maar vooral mousseline de
soie. Van dat ragfijne goedje, waarvan zonder be
zwaar een meterswijde rok gedragen kan worden.
Heel aardig is de teere rose zijde, die als chintz
bedrukt is daarnaast blijkt voor den zomer veel
belangstelling voor de prachtige bloemmotieven,
waarmee vooral mousseline de soie wordt bedrukt.
Dat het van den zomer een fieurige, flatteuze mode
wordt, dht weten we na de eerste, door ons bijge
woonde show al met zekerheid.
Vooral voor de kwieke, korte jasjes van de mantel-
eostuums worden mooie, handgeweven stoffen gebracht
Zoowel voor middag als avond veel kant, die niet alleen
voor japonnen, doch ook voor man tels verwerkt wordt.