17 Wat in de les is geleerd, wordt op het water toegepast en geoefend. voor de hoogere diploma's, maar ook naar beneden met leergangen voor 't voorloopig machinisten-diploma en voor stuurmansleerling. Bovendien vestigden scheepvaart-ondernemingen als de Koninklijke Faketvaart .Maat schappij en de Java-China-.Tapan-lijn hij de Vlissingsche Zeevaartschool hier voor de voor hun rekening op te leiden machinisten een modern uitgeruste werkplaats voor smeden, draaien en bankwerken. Bij een dergelijke ontwikkeling van de cursussen en bij het stijgen van het aantal leerlingen is duidelijk, dat de schoolgebouwen zich gestadig aan moesten uitbreiden. En wie het kloeke complex, dat thans aan den Boulevard prijkt, nog eens vergelijkt met de paar lokalen aan de Frans Naerbout- straat. waar in 1903 de school gesticht was, dien hoeven we niets te ver tellen over den bloei van dit insti tuut. Een grooten stoot daartoe had in 1907 het De Ruvter-jubilé gegeven, toen de school van het Nationaal Comité een bedrag van f 20.000. hen sprekend overzichtje in de prach tig uitgeruste draaierij van het prac ticumdat de Koninklijke Paketvaart Maatschappij aan de De Kuyterschool verbond. weer hersteld. De slechte tijden lijken voor de scheepvaart weer voorbij de plaatsing der gediplomeerde leerlingen gaat weer vlot en ge makkelijk, en de maatschappijen nemen weer gaarne de opleiding van scheepswerktuigkundigen op zich. Dat is, zeer in 't kort, de geschiedenis van de De Kuyterschool, zooals zij zich te Vlissingen in een thans vierendertigjarig bestaan ontwikkeld heeft. Mogen onze foto's een indruk geven van de ge schiedenis van eiken dag, van het leven der jongelui op dit instituut, dat zich in de sympathie van ieder Vlissinger verheugt. Een uurtje electrotechniek: praetische oefening. Waar de jonge scheepswerktuigkundigen de noodige vaardig heid opdoen: aan de boormachine van het practicum. ontving als bijdrage in de stich ting van een schoolgebouw, dat natuurlijk ook den naam van De Ruyter is gaan voeren. Zelfs in de laatste crisisjaren, die zoo zwaar op onze scheep vaart drukken, zijn de cursussen alle volledig in stand gehouden kunnen worden. Wel is tijdelijk de relatie met de Java-China- Japan-lijn verbroken moeten worden, maar zelfs deze wordt met 1 September a.s.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 17