De ondergang van de T ilanic, naar een schilderij van prof. W. Stöwer. Ken ijsberg dreef door, pen ver vaarlijke harde, koppige massa, onder water verraderlijk breed dreef door, met de ongevoelige vastberadenheid der natuurkrach ten. Wie zo beide -had kunnen waarnemen, het sehip en den ijs berg, had de lijnen van beweging door kunnen trekken tot 't ramp zalige kruispunt - het kruisje op de plek des onlieils daar botsen ze tegen elkaar Ze botsten tegen elkaar. IJs en ijzer. liet ijs was het sterkste. De officieren van de Titanic wa ren niet bang voor het ijs het zicht was goed twee man ston den op den uitkijk kwam er ijs aan, dan zwenkte je 's Zondagsavonds tien over half twaalf rapporteerde de uitkijk „Ijsberg vooruit De eerste of ficier liet het stuur omgooien en de machines op achteruit zetten, en meteen knipte hij de water dichte schotten dicht. Een halve minuut later kreeg het sehip een stootje, niets van beteekenis! Zóó'n licht schokje, dat de passagieis 't haast niet eens merkten. De ka pitein vond 't zelf óók niet erg liij zou zien, wat er beschadigd was, en zoo noodig hulp vragen. Door dat lichte schokje echter was de scheepswand onder water, even boven de kiel, opengescheurd over een lengte van honderd me ter, opengereten als een banaan. In tien minuten liepen zes van de zes tien „waterdichte" ruimten ook het ketelruim vol water. De pompen zwoegden, maar hadden zo^'n vermogen als de zee door die scheur van honderd ter..;. Kapitein Smith zag in, dat het schip niet te houden was met vier ondcrgeloopen afdeelingen vóór was het nog blijven drij - i, maar zes was te veel. het moest zinken, duiken, met den boeg i beneden en om even twaalf uur liet hij het noodsein uitzenden. >p 'n afstand van twintig a dertig kilometer lag een ander Engelsch ip, dj' Californian, door drijf ijs opgehouden. Maar de marconist daar bojjfd ving het S.Q,S. niet op hij was juist naar bed gegaan, idop na zeventien uur dienst. imleije schepen naderden liet eerste kwam de Carpathia op de :elnkj|plek tegen vier uur 's nachts. De Carpathia nam de ipbraukelingen uit de sloepen op. 711 personen. Ulo Lnderen waren omgekomen Andrews, de trotsclie bouwer i den zeereus kapitein Smith, die zich vergist had met een opti- itisciu vertrouwen, dat iedere andere kapitein óók oestard zou hebben tachtig procent der man- i, vijfentwintig procent der vrouwen en zevenen- 'i'tiglprocent der kinderen aan boord vijftien- iderd mensehen doodgenepeu door de kou. oen jpe sloepen van de Titanic te wa ter werden gelatenwas er geen angst, geen doodsschrik, geen tos #n boord. Bemanning en passagiers hieven lm, t ouden zich helden. Wel droeg meergenoemd timiwiw'li vertrouwen tot dien kalmen helden - léd U't'l hij van het tekort aan sloepen wist men ■t dfede litanie onderging begreep niet iedereen, datjde arpatliia en andere schepen naderden, st mén wèl. Maar toch, niet ten onrechte zijn de inumbnteii opgericht, die Engeland wijdde aan de gedaéhttenis der helden van de Titanic niet ten reel# mogen wij nóg eerbied voelen voor die uuiei Heli atetj en vrouwen daar aan boord sneu waren de vrouwen, die weigerden, in P ti gaan. Zij wilden haar echtgenooten niet (i laten, al lieten die haar rustig voorgaan, ze ci zelfs op aan, dat zij haar leven in i< nachten. De beide sloepen, die het eerste .ui at ten samen slechts negenendertig erwijl zij er ruim honderd hadden kunnen 11 «aicn de mannen. Zij stonden op den ond kalm te rooken en te praten, terwijl en ''cii in dg booten werden geholpen. ..tl! 'na''i die een plaats innam, omdat er iV 'f )t>('rs "'eer waren, dan stond nstonds weer af. als PT PP li vrminr r» f <>t>n jongens onder de bemanning gingen wegens hun leeftijd vóór bij de geldmannen, geleerden, kunste naars en hooge ambtenaren, maarzij bedankten voor de eer zij voelden zich man, leden van de bemanning zij wótien niet voorgaan. Helden waren do acht muzikanten die speelden op het promenade-dek dansmuziek en vlak vóór het einde Pen kerkgezang. Niet één hunner werd gered. Helden waren de machinisten, die in de diepte van het schip ploeterden, om zooveel mogelijk water w eg te pompen, liet schip zoo lang mogelijk drijvende te houden, opdat zooveel mogelijk mensehen redding zouden vinden. Zij bekommerden zich niet om eigen lot en het water vulde de afdeelingen, waarbinnen zij werkten. Niét één hunner werd gered. De bouwer "van hot schip, Andrews, was in zijn laatste levensuur met een matroos hard'aan 't werk, om dekstoelen aan elkaar te binden en overboord te gooien daar konden zich allicht weer ecu paar schipbreukelingen aan vastklampen. Een held was de kapitein, die rus tig zijn orders bleef geven tot liet moment van zijn dood toe een held w as de marconist Phillips, die maar om hulp bleef roepen, tot de kapitein hem be val, op te staan van zijn toestel toen poogde bij zieli in veiligheid te brengen, maar slaagde niet helden waren de postbeambten, die hun postzakken naar boven sjouwden en bleven bewaken. vruch teloos.... geen hunner en geen vellet je post w erd gered. 's Zondagsavonds tien over half twaalf zag de uit kijk den ijsberg. Een minuut later had de botsing plaats. Om twaalf uur stond het water acht meter hoog in het schip, in zes der compartimenten. Tien minuten voor lialf een begon men de sloepen uit te zetten. Kwart voor één voer de eerste sloep (er waren er zestien) weg. Even lialf twee kwam van de Car pathia het radio bericht, dat zij naderde, en over vier uren ter plaatse zou zijn. Om twee uur stuurde Phillips zijn laatsten noodkreet de zee over „Komt vlug, machine-kamer vol geloopen tot aan de ketels 1" Het schip helde steeds meer over, kop naar beneden.... de nioiischeit in de sloepen zagen het opsteken uit liet water, met brandende lichten. die opeens uitgingen, nog met één flikkering aanschoten, en toen doofden voor goedde donkere scheeps romp stond omhoog, en zakte steeds lager, tot het schip loodrecht stond en stil, bijna zonder zuiging of deining, de diepte in gleed. Het was tien vóór lialf drie. Honderden stemmen kreten 0111 hulp maar wie kon er helpen Er dreven zestien sloepen een eind van liet schip af, maar die waren gedeeltelijk overbeladen, en de andere, niet zoo vol, waren te ver weg hadden trouwens liet aantal slachtoffers slechts vergroot, als zij zicli gewaagd hadden onder die massa drenkelingen. Of eigenlijk.... drenke lingen waren het niet; de zwemvesten hielden hen drijvende maar zij stierven allen Van uitputting cn kou. Om drie uur was de laatste wanhoopskreet verstomd. Om vier uur was de Carpathia er, en weldra had zij de inzittenden van de eerst - sloep aan boord genomen. Toen het licht werd, viel het niet meer zoo moeilijk, de booten met overlevenden te vindon om half acht 's Maandagsmorgens werd de zestiende boot opgepikt. Men ging de geredden tellen: het waren er maar 711, ongelukkigen, die nu eerst begrepen, dat zij hun echtgenooten, hun vaders, hun zonen of vrienden nooit weer zouden zien. Een diep-tragisclie bijzonderheid is de nabijheid van de reeds genoemde Californian, die waarschijn lijk honderden, zoo niet alle levens had kunnen redden, als zij geweten had, wat er gebeurde. Diep tragisch want dc Californian had zelf de Titanic nog gewaarschuwd voor liet ijs en eerst na het geruststellende antwoord van de Titanic was de marconist van de Californian, doodmoe, naar bed gegaan. Diep tragisch want de officieren van de Californian hebben den ondergang van de Titanic aanschouwd, zonder te weten, dat het- de Titanic was, en dat het schip ondergingZij .zagen om tien over lialf twaalf een schip, dat zij voor een vrachtboot hielden, stoppen dat was de Titanic op liet oogenblik der botsing! Zij zagen dat schip om tien voor half drie verdwijnen dat was de Titanic, die zonk Eén der officieren w as nog naar de radio-cabine gegaan, en had door de kop-telefoon geluisterd, maar hij hoorde geen seinen hij wist het niet, maar de Titanic riep om hulp, en dat de kop-telefoon op de Californian geen geluid gaf kwam, doordat het (ouder wetsehe) toestel niet opgewonden was Waren er aan boord van de Cali fornian twee marconisten geweest, hadden de offi cieren der Californian 't- idee gekregen, toch maar even naar het zonderlinge schip te gaan kijken, al gaf de radio geen gehoor, de ondergang van de Titanic was waarschijnlijk niet geworden de nood- lottigste scheepsramp van deze eeuw Dót er nog 711 levens van opvarenden gered werden, is te danken aan de uitvinding van Mar coni. Was op liet S. O. 8. van l'hillips de Carpathia niet toegesneld, dan hadden de booten uren, mis schien dagen langer over de zee gezworven, waren er nóg meerderen, zoo niet allen,-gestorven van honger en kou. En dit heilzame gevolg heeft de ramp der Titanic althans gehad, dat de voorschriften voor de veiligheid ter zee scherper zijn geworden, dat andere schepen snel van het noodige aantal sloepen werden voorzien, dat er een internationale waarschuwingsdienst tegen ijsgang werd ingesteld.... Maar de trots der zeevarende menschheid van 1912 was ondergegaan, met al die levens. Alle om standigheden hadden samengewerkt tot de ver nietiging van de Titanic, de kolossale....

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 21