HET PANAMAKANAAL V'- 1 I Schip in de Vulebra-geulende engste gedeelten van het Panamakanaal, uaar ook de meeste grondafschm- vingen plaats vinden. Toen deze wereldberoemde ontdekkingsreiziger de Atlantische wateren doorkruiste was hij eigenlijk op zoek naar een westelijke doorvaart van Europa naar China. Het was met den grootsten tegenzin en slechts na velen, zwaren arbeid, dat de ontdekkings reizigers, die Columbus volgden, moesten erkennen dat het Amerikaansche vasteland een ondoorkorae- lijlie hindernis vormde voor een kortere route, zooals zij meenden, naar China. Het denkbeeld om een kanaal door deze hindernis te bouwen werd in 1550 voor 't eerst gepubliceerd door den Portugeeseoen zeevaarder Antonio Galvano. Het is wel opmerke lijk, dat hij Tehuantepec, Nicaragua of Panama als de meest geschikte punten aanwees. In 1551 legde de Spaansche geschiedvorscher P. L. de Gomara aan Philips II een plan voor om 't kanaal te bouwen, doch 't werd afgewezen door het Spaansche gouver nement. Met uitzondering van William Paterson, die in 1698 opnieuw een bouwplan ontwierp, hield zich vóór 1771 niemand met 't graven van 't landengte kanaal bezig. In 1771 liet 't Spaansche gouverne ment opmetingen verrichten in Tehuantepec, maai omdat men daar op te groote bodem-moeilijkheden stuitte, brak men deze opmetin gen af en liet de blikken vallen op Nicaragua. Politieke verwikkelin gen in Europa deden Spanje ech ter van verdere plannen afzien en eerst na 1823, toen de republieken van Centraal-Amerika hun onafhan kelijkheid hadden behaald, kregen de kanaalplannen een algemeen groeiende interesse. Aanhoudend werden van verschillende kanten pogingen in 't werk gesteld de con cessies tot 't bouwen van 't land engte-kanaal te verkrijgen, doch deze pogingen stuitten meestal op politieke bezwaren af, totdat de Vereenigde Staten zich ervoor be gonnen te interesseeren. Achter de schermen werd een breed politiek spel gespeeld. Panama en Nicara gua streden beide om 't voorrecht het kanaal door hun grondgebied te krijgen en de strijd werd niet alle mogelijke middelen gevoerd. HET GROOTSTE LANDENGTE KANAAL TER WERELD Zooals alle groote kanalen heeft ook het Panama kanaal zijn bewogen voor geschiedenis en dateert 't denk beeld ervan reeds uit de grijze oudheid. Het plan om het Suezkanaal te bouwen bijvoorbeeld werd reeds opgevat door Ramses II, terwijl ook Necho (600 v. Chr.) met het graven moest 't plan na ervan is bezig geweest. Toch werd het 1869 voor- ken en eerst in dat 't moderne, door De Lesseps gebouwde Suez- halven kilometer De Culebra-geulen vormen de engste gedeelten van het Panamakanaal. kanaal geopend kon worden. Keizer Nero droomde reeds van een kanaal van Morea naar het Grieksche vasteland, dwars door de historische rot sen van de landengte van Corinthe heen. Nero nam de uitvoering van deze doorbraak ook werkelijk ter hand, maar een moeizamen arbeid laten ste- 1893 kwam dit slechts zes en een lange kanaal gereed 1 Het denkbeeld om het Pana makanaal te graven dateert reeds uit den tijd van Columbus. Hüi

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 2