HET PANAMAKANAAL
V'-
1 I
Schip in de Vulebra-geulende engste gedeelten van het Panamakanaal, uaar ook de meeste grondafschm-
vingen plaats vinden.
Toen deze wereldberoemde ontdekkingsreiziger
de Atlantische wateren doorkruiste was hij eigenlijk
op zoek naar een westelijke doorvaart van Europa
naar China. Het was met den grootsten tegenzin en
slechts na velen, zwaren arbeid, dat de ontdekkings
reizigers, die Columbus volgden, moesten erkennen
dat het Amerikaansche vasteland een ondoorkorae-
lijlie hindernis vormde voor een kortere route, zooals
zij meenden, naar China. Het denkbeeld om een
kanaal door deze hindernis te bouwen werd in 1550
voor 't eerst gepubliceerd door den Portugeeseoen
zeevaarder Antonio Galvano. Het is wel opmerke
lijk, dat hij Tehuantepec, Nicaragua of Panama als
de meest geschikte punten aanwees. In 1551 legde
de Spaansche geschiedvorscher P. L. de Gomara
aan Philips II een plan voor om 't kanaal te bouwen,
doch 't werd afgewezen door het Spaansche gouver
nement.
Met uitzondering van William Paterson, die in
1698 opnieuw een bouwplan ontwierp, hield zich
vóór 1771 niemand met 't graven van 't landengte
kanaal bezig. In 1771 liet 't Spaansche gouverne
ment opmetingen verrichten in Tehuantepec, maai
omdat men daar op te groote bodem-moeilijkheden
stuitte, brak men deze opmetin
gen af en liet de blikken vallen op
Nicaragua. Politieke verwikkelin
gen in Europa deden Spanje ech
ter van verdere plannen afzien en
eerst na 1823, toen de republieken
van Centraal-Amerika hun onafhan
kelijkheid hadden behaald, kregen
de kanaalplannen een algemeen
groeiende interesse. Aanhoudend
werden van verschillende kanten
pogingen in 't werk gesteld de con
cessies tot 't bouwen van 't land
engte-kanaal te verkrijgen, doch
deze pogingen stuitten meestal op
politieke bezwaren af, totdat de
Vereenigde Staten zich ervoor be
gonnen te interesseeren. Achter de
schermen werd een breed politiek
spel gespeeld. Panama en Nicara
gua streden beide om 't voorrecht
het kanaal door hun grondgebied
te krijgen en de strijd werd niet
alle mogelijke middelen gevoerd.
HET GROOTSTE
LANDENGTE KANAAL
TER WERELD
Zooals alle groote kanalen
heeft ook het Panama
kanaal zijn bewogen voor
geschiedenis en dateert 't denk
beeld ervan reeds uit de grijze
oudheid.
Het plan om het Suezkanaal
te bouwen bijvoorbeeld werd
reeds opgevat door Ramses II,
terwijl ook Necho (600 v. Chr.) met het graven moest 't plan na
ervan is bezig geweest. Toch werd het 1869 voor- ken en eerst in
dat 't moderne, door De Lesseps gebouwde Suez- halven kilometer
De Culebra-geulen vormen de engste
gedeelten van het Panamakanaal.
kanaal geopend kon worden.
Keizer Nero droomde reeds
van een kanaal van Morea
naar het Grieksche vasteland,
dwars door de historische rot
sen van de landengte van
Corinthe heen. Nero nam de
uitvoering van deze doorbraak
ook werkelijk ter hand, maar
een moeizamen arbeid laten ste-
1893 kwam dit slechts zes en een
lange kanaal gereed 1
Het denkbeeld om het Pana
makanaal te graven dateert
reeds uit den tijd van Columbus.
Hüi