LONDEN-CAÏRO- KAAPSTAD DOOR DE LUCHT Am sterdam-B a ta via in zes dagen, tweemaal in de week vice-versa Wel waren we, als in de gouden tijden van onze zeventiende- eeuwsche wereldscheepvaart, den grootsten mededingers weer ver vooruit, nu met onze lucht- Huiveringwekkend is voor den nieuwe ling op het Afrikaansehe traject het schouwspel van den Haboeb, den hevi- gen zandstorm die er razen kan over Khartoem in den Soedan. Al voert de reis door de hoogere luchtlagen, de tropenzon doet zich ook in het vliegtuig gelden, al is dat dan ook niet zoo hinderlijk als in den trein. En de steward weet trouwens wat hij brouwen moet om u te verjrisschen. vaart, die met haar snelle lange-afstand- vluchten voor post en passagiers de gebieds deelen van ons rijk in Europa en Oostelijk Azië zóó nauw verhond. Dat heeft optimisten de gedachte ingegeven, dat we opnieuw probeeren konden, als De cockpit van den lucht- kruiser lijkt een ■nlete machinehal. verbinding in stand houdt tusschen het Engelsche moe derland en zijn over heel den aardbol verspreide Indische Keizerrijk, koloniën, dominions, protec toraten, mandaten en andere invloedsgebieden. Daarin onderscheiden we twee hoofdlijnen. De Australische, dertienduizend mijlen lang, die dus, voor een groot deel min of meer parallel met onze Indische luchtlijn, Engeland over het nabije Oosten verbindt met Indië, Birma, de Maleische staten en Australië. Indië zal eerlang in dezen dienst binnen twee dagen zijn Londensche mail ontvangen, Bris bane in zeven. onze sclieepvaarders uit de gouden eeuw, nu met onze luchtvloot weer bemiddelaars te zijn tusschen de Britsche eilanden en verre Ooste lijke gebieden dat wij immers langs onze al bestaande Indië-route gemakkelijk de verbinding van Engeland met Australië zelfs zou den tot stand kunnen brengen. Maar al heel vlug heeft de ge schiedenis zich herhaald. En de zelfde gedachtengang, die Cromwell bezielde, toen hij onze scheepvaart fnuikte door de acte van navigatie om 'n eigen Engelsche heerschappij ter zee te stichten, leidde ook de Engelsche luchtvaartkringen, die, zij het na ons, gingen inzien, van welk een belang het voor een koloniseerende mogendheid is, een eigen snelle en geregelde luchtver- hinding te onderhouden met haaT ver verspreide gebiedsdeelen. En dat behalve de economische belan gen ook de politieke èn de strate gische hebben meegeteld, valt wel niet te betwijfelen. En zoo hebben de Britten in weinige jaren tijds een luchtmail- dienst opgebouwd, die met zestig lucht- kruisers de r\e tweede hoofdlijn, de Afrikaansehe, ongeveer achtduizend mijl lang, zal straks in vier dagen post en passagiers van Londen over Cairo naar Kaapstad brengen, in plaats van de ruime week, die daarvoor op het oogenblik noodig is. Londen-Caïro-Kaapstad, dat is van Cairo af heel Afrika door, een vlucht over eigen Britsch gebied, de volmaaktste verwezenlijking van dien ouden Engelschen droom de beheersching van Afrika. 0, al eerder was die droom vervuld. Cecil Rhodes, de groote Britsche imperialist, in de negentiger jaren eerste minister van de toenmalige Kaapkolonie geworden, wist langzamerhand den Engelschen

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 30