Nooit machtiger dan uit de vliegmachine ziet
u den Victoria-waterval, den grooteten ter
wereld, in Zuid-Rhodesiè.
F. d'ALBEMARLE.
invloed en langzamerhand
ook de Engelsche macht
naar het Noorden toe uit
te breiden door het werk
van zijn Britsch-Zuid-
Afrikaansche Handelsmaat
schappij.
Oeetsjoeanaland, Mata-
beleland werden stilaan
Engelscli bezit. Rhodes
stichtte in aansluiting
daarbij de enorme kolonie
Rhodesia, de Portugeezen
werden gedwongen een
gedeelte van hun kolonie
Mozambique af te staan.
Dan hoefden nog maar
twee wiggen uitgedreven
te worden om een a aneen -
Britsch machts
van Noord tot
Zuid door heel Afrika tot
stand te brengen. De eene
wig, gevormd door de
Boerenrepublieken, werd
al in het begin van onze
eeuw grondig opgeruimd.
Maar tot den grooten we
reldoorlog moest het nog
duren, eer ook die andere wig was uitgedreven en
het gebied van Tanganyika, aan de Duitschers
ontnomen, bij het Britsche territoir kou worden
gevoegd. Voortaan kon de Engelschman in Cairo
in den trein stappen en aan één stuk door eigen
gebied reizen tot aan Kaapstad toe.
Dat was een glorie, een triomf, nog maar enkele
jaren herMaar hoe vlug vorderden intusschen
wetenschap en techniek, die het luchtvervoer in
de plaats brachten van een in de tropische hitte
eindeloos schijnende en afmattende spoorreis veel
minder vermoeienis, veel grooter comfort, veel
spannender belevenis, veel intenser genot.
Het heele, grootendeels ongerepte tropische wereld-
deel te zien uit de lucht
de centra van 's werelds
oudste beschavingen, de
onvergetelijke woestijn -
vlakten, de ondoordring
bare wildernissen, de ge
weldige stroomen, de groot-
sche midden-Afrikaansche
meren, heel die primitie
ve tropische natuur met
haar zeldzame dieren in
oerstaatGiraffen, rhino-
cerossen, olifanten en an
tilopen hebben nog altijd
Zoo zien we in de jungles van Midden- en Zuid-Afrika de kudden giraffen
vluchten voor het geronk van den stalen vogel.
De inboorlingen van den dhiloek-stam in
Malakal (Engelsch-Egyptische Soedan) zijn al
volkomen vertrouwd met de formidabele vlieg
tuigen der Hannibal-klasse, die op de Londen
Kaapstad-route den dienst onderhouden.
de vrees niet overwonnen voor de ron
kende monsters der lucht en bij groote
kudden zien wij ze daverend over de vlak
ten en door de jungles jagen bij de nadering
van onzen luchtkruiser. Anders is het met
de inboorlingen zelfs de botste neger is al
blasé van onze techniek en zijn zoons ver
welkomen de metalen vogels, waar zij neer
strijken daar valt wat te verdienen aan de
veeleischende passagiersgroote zakenlui,
liooge ambtenaren, verwende toeristen en
pleizierzoekers.
Londen-Kaapstad. Een traject, waarop
reeds menige recordvlucht werd onderno
men. Amy Johnson vestigde in November
1932 haar roem door het record in 'n solo
vlucht op haar naam te brengen. Tommy
Rose ontnam het haar, vloog in 3 dagen,
17 uren en 38 minuten van Crovdon naar
Kaapstad om in 4 dagen, 16 uur en 18 minu
ten terug te vliegen. Maar Amy liet dat niet
op zich in Mei van het vorig jaar volbracht
zij den tocht heen en terug in 7 dagen,
22 uur en 43 minuten.
De techniek schrijdt voort. En zou het lang
duren, eer ook de zwaarste verkeerskruiser
de reis binnen dezen recordtijd aflegt