Nooit machtiger dan uit de vliegmachine ziet u den Victoria-waterval, den grooteten ter wereld, in Zuid-Rhodesiè. F. d'ALBEMARLE. invloed en langzamerhand ook de Engelsche macht naar het Noorden toe uit te breiden door het werk van zijn Britsch-Zuid- Afrikaansche Handelsmaat schappij. Oeetsjoeanaland, Mata- beleland werden stilaan Engelscli bezit. Rhodes stichtte in aansluiting daarbij de enorme kolonie Rhodesia, de Portugeezen werden gedwongen een gedeelte van hun kolonie Mozambique af te staan. Dan hoefden nog maar twee wiggen uitgedreven te worden om een a aneen - Britsch machts van Noord tot Zuid door heel Afrika tot stand te brengen. De eene wig, gevormd door de Boerenrepublieken, werd al in het begin van onze eeuw grondig opgeruimd. Maar tot den grooten we reldoorlog moest het nog duren, eer ook die andere wig was uitgedreven en het gebied van Tanganyika, aan de Duitschers ontnomen, bij het Britsche territoir kou worden gevoegd. Voortaan kon de Engelschman in Cairo in den trein stappen en aan één stuk door eigen gebied reizen tot aan Kaapstad toe. Dat was een glorie, een triomf, nog maar enkele jaren herMaar hoe vlug vorderden intusschen wetenschap en techniek, die het luchtvervoer in de plaats brachten van een in de tropische hitte eindeloos schijnende en afmattende spoorreis veel minder vermoeienis, veel grooter comfort, veel spannender belevenis, veel intenser genot. Het heele, grootendeels ongerepte tropische wereld- deel te zien uit de lucht de centra van 's werelds oudste beschavingen, de onvergetelijke woestijn - vlakten, de ondoordring bare wildernissen, de ge weldige stroomen, de groot- sche midden-Afrikaansche meren, heel die primitie ve tropische natuur met haar zeldzame dieren in oerstaatGiraffen, rhino- cerossen, olifanten en an tilopen hebben nog altijd Zoo zien we in de jungles van Midden- en Zuid-Afrika de kudden giraffen vluchten voor het geronk van den stalen vogel. De inboorlingen van den dhiloek-stam in Malakal (Engelsch-Egyptische Soedan) zijn al volkomen vertrouwd met de formidabele vlieg tuigen der Hannibal-klasse, die op de Londen Kaapstad-route den dienst onderhouden. de vrees niet overwonnen voor de ron kende monsters der lucht en bij groote kudden zien wij ze daverend over de vlak ten en door de jungles jagen bij de nadering van onzen luchtkruiser. Anders is het met de inboorlingen zelfs de botste neger is al blasé van onze techniek en zijn zoons ver welkomen de metalen vogels, waar zij neer strijken daar valt wat te verdienen aan de veeleischende passagiersgroote zakenlui, liooge ambtenaren, verwende toeristen en pleizierzoekers. Londen-Kaapstad. Een traject, waarop reeds menige recordvlucht werd onderno men. Amy Johnson vestigde in November 1932 haar roem door het record in 'n solo vlucht op haar naam te brengen. Tommy Rose ontnam het haar, vloog in 3 dagen, 17 uren en 38 minuten van Crovdon naar Kaapstad om in 4 dagen, 16 uur en 18 minu ten terug te vliegen. Maar Amy liet dat niet op zich in Mei van het vorig jaar volbracht zij den tocht heen en terug in 7 dagen, 22 uur en 43 minuten. De techniek schrijdt voort. En zou het lang duren, eer ook de zwaarste verkeerskruiser de reis binnen dezen recordtijd aflegt

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 31