I ijdens het wachten in de sluizen. Op de damwanden ziet men de electrische locomotieven, die de schepen door de sluizen trekken Een der reserve-sluis deuren. RechtsOnhoorbaar glijdt het schip door 't spiegelgladde water van het kanaal. Gezicht op een der geweldige sluizen. In het geheel liggen er zes paar van deze sluizen in het Panamakanaal. aangepakt en het kwam in 1914 onder leiding van generaal-majoor Goethals klaar. Het Panamakanaal, nog steeds het grootste landengtekanaal ter wereld, is van kust tot kust ongeveer 65 km. lang. Het loopt niet, zooals alge meen wordt aangenomen, van Oost naar West in rechte lijn door de landengte heen, maar het strekt zich van de Limon-baai eerst in Zuidelijke rich ting uit tot aan de Gatun-sluizen en loopt vandaar in Zuid-Oostelijke richting naar de Panama-baai aan de Pacific-zijde. Er liggen zes paar sluizen in het kanaal. Zij zijn alle dubbel en de sluiskamers waraa in den tijd, dat zij werden gebouwd, de grootste der wereld' namelijk 335 meter lang en 37 meter breed binnen- maats (de in 1929 te IJmuiden gereed gekomen ingangssluis van 't Noordzeekanaal is binnenmaats 437 meter lang en 55 meter breed). De sluiskamers van t Panamakanaal kunnen in ongeveer vijftien minuten worden gevuld of gele digd. De schepen mogen niet op eigen kracht door de sluizen varen, maar moeten zich laten sleepen door de electrische locomotieven, die op speciale rails over de dam- wanden loopen. De electrische energie voor deze locomotieven, voor 't openen en sluiten der sluis deuren en voor alle verdere accom modaties langs de geheele lengte van het kanaal wordt geleverd door de groote electrische centrale, die bij den Gatunstuwdam, het hoogste punt van 't kanaal, is ge bouwd. Het kanaal wordt langs de geheele lengte door Amerikaansche ambtenaren gecontroleerd en be waakt. Het is 'n militaire zone en niemand mag zich daar zonder speciale vergunning vestigen of ophouden. Aan de beide zee-ingangen van 't Panamakanaal zijn sterke forti ficaties gebouwd, terwijl ook de sluizen door speciale troepen dag en nacht bewaakt worden. De totale militaire „bezet ting" van 't Panama- kanaal bedraagt 10.000 - •eg manschappen De bouw van het Panamakanaal heeft "S de Vereenigde Staten ongeveer 910.000.000 gulden gekost. De opbrengst er van bleef lang beneden de verwachtingen, hoewel den laat- sten tijd daarin verandering is gekomen en 't Panamakanaal nu even druk bevaren wordt als 't Suezkanaal. Enkele vooruitstrevende Amerikanen meenden zelfs ernstig, dat een vergrooting van 't Panama kanaal onder 't oog moest worden gezien, alsmede de bouw van nog meer sluizen en de voorziening van nog meer watertoevoer.. De regeering der Vereenigde Staten heeft goed gevonden, dat een commissie 't vroegere ontwerp van 'n landengtekanaal door Nicaragua als 'n nieuwe verbinding tusschen den Stillen en den Atlantischen Oceaan in studie zou nemen, daar 'n vergrooting van 't Panamakanaal op enorme moeilijkheden en reusachtige uitgaven zou stuiten. Maar alvorens dit plan tot werkelijkheid gaat worden, zal er nog heel wat water door't Pana makanaal gaan -VtV Engeland, dat de maritieme beteekenis van 't kanaal in oorlogstijd niet onderschatte, mengde zich van meet af aan in 't spel en wist gedaan te krijgen,- dat in 1850 de Clayton-Bulwer-overeenkomst tot stand kwam, waarin de Vereenigde Staten garandeerden, dat 't kanaal, hetzij het door Nicaragua, hetzij door Panama gelegd werd, een neutraal vaarwater zou zijn, door schepen van iedere nationaliteit te bevaren. Intusschen werd er door de ingenieurs een ver woede strijd gevoerd over 't probleem of het kanaal al of niet van sluizen moest worden voorzien. In 1879 werd te Parijs onder leiding van De Lesseps, den bouwer van 't Suezkanaal, een internationaal congres belegd, waaraan gedelegeerden van Enge land, Duitschland, de Vereenigde Staten, maar voornamelijk Frankrijk deelnamen. Na een zitting van twee weken sprak het congres zich uit voor een sluizen-kanaal, terwijl Panama als de meest geschikte streek gekozen werd. Men richtte de Panamakanaal- Compagnie op, waarvan De Lesseps president werd. Deze raamde de bouwkosten op 658.000.000 francs en berekende dat men voor de uitvoering ervan acht jaren zou noodig hebben. In 1881 begon men met de werkzaamheden, maar spoedig bleek dat men de moeilijkheden had onder schat men kreeg gebrek aan geld, er werd geknoeid met de aandeelen, hetgeen leidde tot 't beruchte Panama-proces, het grootste financieele schandaal, dat men ooit gekend had. Behalve financieele knoei erijen kwamen er ook politieke schandalen aan 't licht en De Lesseps moest 't werk staken en zag den roem, dien hij met 't bouwen van 't Suezkanaal be haald had, als sneeuw voor de zon smelten. De verwikkelingen en de strijd tusschen de ver schillende belanghebbenden begonnen nu weer opnieuw, met 'n eindelooze opeenvolgende reeks van nieuwe maatschappijen en nieuwe conferenties, tot dat de Vereenigde Staten in 1904 resoluut ingrepen en de Panamakanaalplannen afmaakten. In 1903 had Panama zich na een revolutie onaf hankelijk gemaakt en verleende de Vereenigde Staten de bouwconcessies en tevens de souverei- niteit over een strook grondgebied aan weerszijden van het kanaal. De plannen werden geheel gewijzigd, er werd een goede gezondheidsdienst georganiseerd, daar De Lesseps geweldig met moeraskoortsen en groote sterfte onder de arbeiders had te kampen gehad. In 1907 werd het werk met groote energie

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 3