DE TEWATERLATING VAN
DE „NIEUW AMSTERDAM"
Het vlaèèeschip der H
De „Nieuw Amsterdam"het vlaggesehip der Nederlandsche koopvaardijvloot, op de helling.
terwijl de snelheid 20% «21 mijl
zal bedragen bij 'n maximaal ver
mogen van 34.000 as-paardekracht.
De passagiersverblijven hebben
de bijzondere aandacht der ont
werpersgetrokken. Zoo zullen alle
eerste-klasse-hntten en 'n deel der
hutten uit de toeristenklasse van
badkamers worden voorzien. Te
vens heeft men de hutten zoodanig
ingericht, dat men 'n gedeelte der
eerste-klasse-hutten en die der toe
ristenklasse, ja zelfs die der derde
klasse kan verwisselen, zoodat bij
een eventueel plaatsgebrek in een
dier klassen aanvulling uit de an
dere kan geschieden.
Natuurlijk zijn ook alle mogelijke
voorzorgsmaatregelen tegen brand
gevaar getroffen. Daartoe heeft
Met deze takels kan men aardige
vrachtjes naar hoven hijsehen
De prachtige lijn van het voorschip
komt op de rechtsche foto wel goed
tot haar recht.
O
men een zeer
bouwd. zoodat
lien inperken.
Een bijzonder
Amsterdam" ist
Deze strekken
zooals algemeen
•oot a
li der
:h nicl
■ebrnil
Nu deze week op de werven der
Rotterdamsche Droogdok-
Maatschappij de „Nieuw Am
sterdam1', het grootste schip dei
Nederlandsche koopvaardijvloot,
door H. M. de Koningin te water
zal worden gelaten, brengen wij
onzen lezers een interessante foto
serie van het karkas vóór z'n doop.
Zooals men zich zal herinneren
werd de kiel voor dit nieuwe schip
van de Holland-Amerika-Lijn in
Februari 1936 gelegd. Het bijzon
dere ervan is, dat het 't eerste
transatlantische mailschip is, dat
geheel in ons land vervaardigd
wordt. Zoo werd b.v. de scheeps
romp van de „Statendam" door 'n
Engelsche werf gebouwd daar de
Holland-Amerika-lijn toentertijd
nog Engelsche verplichtingen had.
De „Nieuw Amsterdam" heeft
een lengte van 229 m„ terwijl de
breedte 26.82 m. bedraagt. Van het
diepste punt tot den top van den
mast heeft zij een torenhoogte
van 65 m. De waterverplaatsing
bedraagt 33.250 bruto registerton,