Op het enorme dele van den oceaan reus. l)eze, kettingen moeten het machtige schip, tijdens den stapelloop, remmen. De achtersteeën ran 't seliip, van onder hekeken. •oot aantal brandschotten inge- ;n den vuurhaard steeds zal kun- uieuwigheid, die op de „Nieuw sgepast, is de ligging der eetsalons, ■h niet uit van boord tot boord, ;ebniikelijk is, maar zij zijn inge bouwd en bevatten aan weerszijden een groot aantal buitenhutten, die bij de passagiers geweldig in trek zijn. Het schip heeft ook een theater aan boord, verder o.a. een promenadedek inet 'n café en 'n warande, keelemaal afgesloten van de passagiersruimten. Van hier uit heeft men 'n schitterend uitzicht over de zee en op liet zeer ruime sportdek. Het bovenste dek is geheel open. Ook daar zal men sport kunnen beoefe nen en zonnebaden nemen. Ren lift voert de passa giers erheen. Het schip zal 1300 passagiers kunnen vervoeren, van wie ruim 500 in de eerste klasse, ruim 500 in de toeristenklasse en 'n kleine 300 in de derde klasse. Behalve de Rotterdamsche Droogdok-Maatschap pij, die 't werk aannam, werkten aan den bouw van de „Nieuw Amsterdam" nog mede: de werven Wilton Peijenoord en 1'. Smit Jr. te Rotterdam en de Mij. l)e Schelde te Vlissingen. Deze laatste bouwde de hoofd- inaehine. Ken gedeelte hiervan werd opgedragen aan Werkspoor te Amsterdam. Verder zijn bij de installatie van 't schip tul van andere Nederlandsche bedrijven betrokken. Vooral de meubel- en tapijtindustrie, de leveranciers van electrische en sanitaire installaties zagen zich belang- rijke orders toegewezen. Nu het schip eenmaal zoover gereed is. dat het te water wordt gelaten, kan aan de afwerking en installatie worden begonnen. Het moet opgeleverd Ken deel eau een der machtige zijwanden ran de „Hieuw Amsterdam''liet is een heele wandeling ran roren naar achteren. worden in 1938. Men heeft dus nog een jaar den tijd, maar in dat jaar moet nog véél gebeuren Aardig is nog wel te weten dat in 't geheel drie millioen klink nagels in liet karkas werden verwerkt.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 21