Op het enorme dele van den oceaan reus.
l)eze, kettingen moeten het machtige schip, tijdens den stapelloop, remmen.
De achtersteeën ran 't seliip, van onder hekeken.
•oot aantal brandschotten inge-
;n den vuurhaard steeds zal kun-
uieuwigheid, die op de „Nieuw
sgepast, is de ligging der eetsalons,
■h niet uit van boord tot boord,
;ebniikelijk is, maar zij zijn inge
bouwd en bevatten aan weerszijden een groot aantal
buitenhutten, die bij de passagiers geweldig in trek
zijn.
Het schip heeft ook een theater aan boord, verder
o.a. een promenadedek inet 'n café en 'n warande,
keelemaal afgesloten van de passagiersruimten. Van
hier uit heeft men 'n schitterend uitzicht over de zee
en op liet zeer ruime sportdek. Het bovenste dek is
geheel open. Ook daar zal men sport kunnen beoefe
nen en zonnebaden nemen. Ren lift voert de passa
giers erheen.
Het schip zal 1300 passagiers kunnen vervoeren,
van wie ruim 500 in de eerste klasse, ruim 500 in de
toeristenklasse en 'n kleine 300 in de derde klasse.
Behalve de Rotterdamsche Droogdok-Maatschap
pij, die 't werk aannam, werkten aan den bouw van
de „Nieuw Amsterdam" nog mede: de werven Wilton
Peijenoord en 1'. Smit Jr. te Rotterdam en de Mij. l)e
Schelde te Vlissingen. Deze laatste bouwde de hoofd-
inaehine. Ken gedeelte hiervan werd opgedragen aan
Werkspoor te Amsterdam.
Verder zijn bij de installatie van 't schip tul van
andere Nederlandsche bedrijven betrokken. Vooral
de meubel- en tapijtindustrie, de leveranciers van
electrische en sanitaire installaties zagen zich belang-
rijke orders toegewezen.
Nu het schip eenmaal zoover gereed is. dat het
te water wordt gelaten, kan aan de afwerking en
installatie worden begonnen. Het moet opgeleverd
Ken deel eau een der machtige zijwanden ran de „Hieuw Amsterdam''liet is een
heele wandeling ran roren naar achteren.
worden in 1938. Men heeft dus nog een jaar den tijd, maar in dat jaar moet nog
véél gebeuren Aardig is nog wel te weten dat in 't geheel drie millioen klink
nagels in liet karkas werden verwerkt.