De aangrijpende sterfscène van Marguerite Gautier is een der hoogtepunten van deze film Films die werkelijk weien te ont roeren zijn er niei veel. Dit is er een. Daarvan zijn we overtuigd, op gevaar af dat men ons voor hyper-gevoelig verslijt. Greta Garbo doet hierin haar wereld reputatie alle eer aan, terwijl de Metro Goldwyn Mayer zich een pluim op den hoed kan zetten voor 't voortreffelijk stukje werk, dat onder haar auspiciën tot stand kwam. Er zijn liefdesdrama's, waarop de mensehen nooit uitgekeken ko men. Ze keeren altijd weer en iederen keer zijn de bezetting, de voorstelling en de afwerking fijner, ge raffineerder en suggestiever. Zoo is het gegaan met Romeo en Julia en zoo ging het ook met „Marguerite Gautier", 't too- neelstuk, dat gemaakt werd naar Alex ander Dumas' roman Oamille. Dit ver haal verplaatst ons naar het Frankrijk van de vorige eeuw en brengt ons in een milieu, waarin goud en zingenot met el kander om den voorrang strijden. Daarin leeft Marguerite Gautier tot op het mo ment, dat 'n groote, allesoverheerschende liefde bezit van haar neemt. Dat is het eenige, wat zij in 't korte leven, dat haar nog rest, wil behouden. Het is haar echter niet gegundhaar verleden plaatst zich als '11 onwrik bare muur tusschen haar en haar geliefde en daar zij hem meer lief heeft dan zichzelve, offert zij zich voor hem op. Dat offer was echter te zwaar voor haar toch reeds zoo zwak ke gestel en in een monu- mentaal-gevoelige sterf scène eindigt zij haar aardsclie bestaan, in de Nadat Marguerite haar weeldeleven voor haar groote liefde vaarwel had gezegd, leefde zij gelukkig en tevre den in de idyllische omge ving van '11 eenvoudige boer derij. Naast haar Robert Taylor als Armand Duval. armen van hem, die haar eenige liefde had. Het is louter spel, van het begin tot het eind, en 0111 te overtuigen moeten zoowel de creaties van de hoofdpersonen als de sfeer en de milieuschildering aan het volmaakte grenzen. Welnu, die perfectie lieeft men in deze film nagestreefd, want hoewel wc de actrice Greta Garbo nooit bijster hoog hebben aangeslagen, is hetgeen zij indeze rol presteert boven allen lof verheven. Volkomen beheerselit en diepgevoelig stelt zij ons die Marguerite Gautier voor, zich angstvallig hoedend voor iedere storende overdrijving. De sfeer is in een woord brillant en nergens heeft de regisseur George Cukor zich laten verleiden tot minderwaardige speculaties op den publieken smaak. Natuurlijk zijn er ook tamelijk zwakke plekken in de film aan te wijzen, o.a. daar, waar de vader van den jongeman Marguerite Jracht te bewegen haar liefde op te offeren, maar die zijn toch niet van dien aard, dat zij den eind-indruk van een sublieme speelfilm kunnen wijzigen. Marguerite Gautier met een lmrer beschermelingen, het meisje Nichette. (Greta Garbo en Elizabeth Allan.)

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 34