MODELLEN die men op de auto-show niet ziet gMMRMl Deze „dynasphere"zooals dit rijd.ende wiel genoemd wordtzal wel geen massa-artikel worden! De uitvinders ervan zijn dr. J. A. Purves en zn zoonAmerikanen. Door de zwevende zitting" blijven berijder en motor steeds horizontaal, maar als het gevaarte met z'n maximum-snelheid van dertig mijl per uur zich over de autowegen voortbeweegt, moet men toch wel stalen zenuwen hebben om geen ongeluk ken te maken Dit nogal zonderlinge voertuig zou volgens den uitvinder ervan, den Franschman M. Dazin, de volksauto der toekomst worden. Het loopt op drie wielen en verbruikt slechts twee liter benzine op honderd kilometer. De topsnelheid ervan bedraagt vijftig kilometer per uur en de uitvinder heeft er reeds verschillende groote tochten mee afgelegd. Dit motorkarretje van den Engelschman rnr. Nixon werd door hem in 1896 gebouwd en hij heeft er nog iederen dag plezier van! In het jaar 1900 reed hij met een vaartje van 22 km. per uur door Londen en hij kreeg een bekeuring voor te snel rijdendaar de maximum-snelheid, in die dagen achttien kilometer per uur bedroeg. Het gevalletje ziet er erg gemoedelijk uit. De groote automobieltentoonstellingen, die ieder jaar overal worden gehouden, trekken 'n steeds groeienden stroom van bezoekers. Toch zullen al die belangstellenden op die exposities vergeefs zoeken naar de modellen, die op deze pagina's zijn afgebeeld. Een nieuw auto-type, dat op de markt gebracht wordt, mag niet te sterk afwijken van hetgeen liet jaar daarvoor gepresenteerd werd. Nieuwigheden doen den verkoop stijgen natuurlijk en het publiek verlangt ook ieder jaar nieuwigheden en kleine ver beteringen, inaar ervaren verkoopers hebben kunnen vaststellen, dat deze nieuwe snufjes maar matig mogen worden opgediend Te veel ineens van 't goede is schadelijk, zooals dat bij alles 't geval is. En zoo moeten ook de automobielfabrieken er voor zorgen, dat bun nieuwe modellen wel weer iets beter zijn dan de vorige, maar zij mogen er niet te sterk van afwijken, want dat zou wel eens den on dergang van hun merk kunnen beteekenen. I)e ontwerpers van de modellen, op deze pagina's afgebeeld, werden niet door zulke zorgen gekweld 1 Toen zij ermede voor den dag kwamen, was liet geenszins hun bedoeling er een massaproduct van fe maken Integendeel, de modellen ontstonden meestal uit 'n privé-genoegen of een persoonlijke gril, terwijl de andere eerst in de practijk op kleine schaal moeten geprobeerd worden, alvorens tot massaproductie zal worden overgegaan.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 30