MODELLEN
die men op de
auto-show
niet ziet
gMMRMl
Deze „dynasphere"zooals dit rijd.ende wiel genoemd wordtzal wel geen
massa-artikel worden! De uitvinders ervan zijn dr. J. A. Purves en zn
zoonAmerikanen. Door de zwevende zitting" blijven berijder en motor
steeds horizontaal, maar als het gevaarte met z'n maximum-snelheid van
dertig mijl per uur zich over de
autowegen voortbeweegt, moet
men toch wel stalen zenuwen
hebben om geen ongeluk
ken te maken
Dit nogal zonderlinge voertuig zou volgens den uitvinder ervan, den
Franschman M. Dazin, de volksauto der toekomst worden. Het loopt op
drie wielen en verbruikt slechts twee liter benzine op honderd kilometer.
De topsnelheid ervan bedraagt vijftig kilometer per uur en de uitvinder
heeft er reeds verschillende groote tochten mee afgelegd.
Dit motorkarretje van den Engelschman rnr. Nixon werd door hem
in 1896 gebouwd en hij heeft er nog iederen dag plezier van! In
het jaar 1900 reed hij met een vaartje van 22 km. per uur door
Londen en hij kreeg een bekeuring voor te snel rijdendaar
de maximum-snelheid, in die dagen achttien kilometer per uur
bedroeg. Het gevalletje ziet er erg gemoedelijk uit.
De groote automobieltentoonstellingen, die
ieder jaar overal worden gehouden, trekken
'n steeds groeienden stroom van bezoekers.
Toch zullen al die belangstellenden op die
exposities vergeefs zoeken naar de modellen, die op
deze pagina's zijn afgebeeld.
Een nieuw auto-type, dat op de markt gebracht
wordt, mag niet te sterk afwijken van hetgeen liet
jaar daarvoor gepresenteerd werd. Nieuwigheden
doen den verkoop stijgen natuurlijk en het publiek
verlangt ook ieder jaar nieuwigheden en kleine ver
beteringen, inaar ervaren verkoopers hebben kunnen
vaststellen, dat deze nieuwe snufjes maar matig
mogen worden opgediend Te veel ineens van 't
goede is schadelijk, zooals dat bij alles 't geval is.
En zoo moeten ook de automobielfabrieken er voor
zorgen, dat bun nieuwe modellen wel weer iets
beter zijn dan de vorige, maar zij mogen er niet te
sterk van afwijken, want dat zou wel eens den on
dergang van hun merk kunnen beteekenen.
I)e ontwerpers van de modellen, op deze pagina's
afgebeeld, werden niet door zulke zorgen gekweld 1
Toen zij ermede voor den dag kwamen, was liet
geenszins hun bedoeling er een massaproduct van
fe maken Integendeel, de modellen ontstonden
meestal uit 'n privé-genoegen of een persoonlijke
gril, terwijl de andere eerst in de practijk op kleine
schaal moeten geprobeerd worden, alvorens tot
massaproductie zal worden overgegaan.