VAN LUCHTFOTO TOT STAFKAART De navigator, min of meer de regisseur der karteeringsop namen, met den fotograaf aan het werk in de kajuit van het K.L.M.-fotovliegtuig. De karteering van ons land ver keert op het oogenblik in een over gangsperiode. Vroeger was men voor de samen stelling van de 62 kaartbladen, waarover de oppervlakte van ons land is verdeeld, uitsluitend aan gewezen op de kaarten en de metingen, welke de kadasters ter bepaling van onze belastingen hadden aangelegd. Maar die waren elk voor zich, en lang niet alle met even groote nauwkeurigheid, ver vaardigd zonder rekening te houden met situaties in aangrenzende kadastrale gemeenten. De afwij king in de onderscheidene assen stelsels, die waren toegepast, de bolvorm der aarde, waarmee de afzonderlijke kadasterplans geen rekening hadden behoeven te hou den, waren oorzaak, dat ook bij de nauwkeurigste reductie of verklei ning tot een gemeenschappelijke schaal, tóch de aansluiting slechts gevonden kon worden, door hier maar wat te rekken en daar maar wat te krimpen. En dat de nauw keurigheid in afmeting en vorm daaronder te lijden had, was even onvermijdelijk als spijtig. Maar bo vendien boden deze samengevoegde kadasterkaarten nog pas den grondslag de grenzen van eigen dommen en behuizingen, waarop door verkenners door waarneming en opmeting ter plaatse de topogra fische détails moesten worden inge vuld boomen, heggen, bosschen en boomgaarden, palen en hekken, hand wijzers en een, de tijden zijn voorbij, dat het zoo goed meters nauwkeurig beeld geeft, als uitsluitend een militair belang kon pen kaartenstelsel dat niet alleen heeten, te beschikken over een kaarten- den loop van de grilligste wateren 1. daf van het heele land 'n volledig en tot in en de bochtigste wegen, onze ontelbare Hollandsche slooten e de samenstelling en het gebruik van onzen bodem zuiver en betrouwbaar weergeeft, maar dat bovendien elk huisje en schuurtje, elke brug en vlonder of duiker, iederen molen en toren of terreintop, ja eigenlijk iederen boom en heg in het landschap nauwkeurig aanwijst. En als het niet dadelijk tot u doordringt, dat zulk een minutieuze karteering van den bodem in onze tijden tot de cultuur van een land behoort laat dan tenminste de enorme vlucht u overtuigen, die in de laatste jaren de kaarten- verkoop van den Haagschen Topografisclien Dienst genomen heeft voor zakelijke en in- dustrieele, bouwkundige en streek-belangen, maar ook voor sport en toerisme. Zoo vertoont zich aan den navigator het be vlogen terrein in den driftmeterdeze stelt hem door zijn verticale lijnen in staat, afwijkingen van den koers onmiddellijk te bemerken en te laten corrigeeren. Bovendien doet de horizon tale lijn boven het midden dienst om het tempo der opnamen te berekenen tot het verkrijgen van de benoodigde 60 overlap onderlinge overdekking der foto's). der K.L.M. in rechte brengen Zoo bevliegt de speciale machine van den fotodienst banen hei in kaart te terrein. wat niet al. Afgezien nog maar van 't opsporen van namen van wegen, huizen, buurtschappen, wateren, boerderijen, polders, kasteelen, die moesten worden achterhaald. Door nieuwe driehoeksmetingen werd daarbij de juiste ligging van zooveel mogelijk hoofd punten bepaald en de aansluiting nog verbeterd. En dat zoo'n enkel kaartblad zoodoende maanden eischte voor het verzamelen van gegevens, zal geen betoog behoeven. Daar kwam de luchtfoto, die ons zulk een verras send en natuurgetrouw vogelvluchtbeeld geeft van het bevlogen terrein. Tal van topografische bijzon derheden waren daarvan zoo gemakkelijk af te lezen (vooral, wanneer door dubbele opname werd gebruik gemaakt van de stereoscopische effecten, die onder den stereoseoop alle voorwerpen in zooveel tastbaar der vorm laten zien), dat de verkennerstaak daardoor al veel vereenvoudigd werd. En nog meer werd zij

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 6