1
i
dat, doordat onderlinge verhou
dingen en afstanden door de lucht
foto zooveel zuiverder werden gere
gistreerd. Ook het probleem der
aansluiting van verschillende ka-
dasterkaarten vond hierdoor een
veel betrouwbaarder oplossing. Na
tuurlijk heeft de luchtfoto het
nadeel, dat men daarop niet onder
boomen of duikers of bruggen kijken
kan, en de verkenner werd door
haar dan ook niet overbodig
trouwens er bleef voor dezen in
het terrein nog ander werk ge
noeg over, dat niet uit de lucht
kon worden opgeknapt. Van den
anderen kant bracht de luchtfoto
een veel gaver en natuurlijker beeld
van grillige lijnen van rivieren,
beken en wegen, dan ooit tevoren
verkregen was.
Maar de groote overwinning der
luchtfotografie is geweest, dat zich
uit haar sindsdien een heel nieuw
systeem van karteering tot veel
grooter volmaaktheid heeft kunnen
ontwikkelen de luchtfotogram -
metrie, waarop de geheel nieuwe
topografische kaart gebaseerd is, die
in den loop der komende jaren de
oude kaartbladen volledig vervan
gen moet. Deze luchtfotogramme-
trische kaart, sinds 1932 in bewer
king, berust dus niet meer op ka
dastrale metingen en teekeniugen,
maar is als het ware uit aaneenge-
paste luchtfoto's opgebouwd.
Nu moet u zich dat niet zoo
simpel voorstellen, als dat hier
boven klonk. Zoo simpel zou het
zijn, als een vliegmachine en de
daarin meegevoerde camera onder
het vliegen nooit een metertje naar
boven of naar onder zon afwijken
van de gewenschte hoogte, en
nooit naar voren, naar achteren of
naar opzijde zou overhellen. Maar
nu moet er rekening mee worden
gehouden, dat practisch geen enkele
foto zuiver loodrecht is opgenomen,
dat zij dus alle min of meer ver-
teekening vertoonen. De luchtfoto's
zouden dus al even weinig betrouwbaar kaartma
teriaal moeten heetenwanneer er niet'n werkwijze
bestond, die de ontstane fouten weer kon opheffen.
Die komt, zeer in 't kort, hier op neer.
Het in kaart te brengen gebied wordt gefotogra
feerd in lange stronken van opeenvolgende foto's
iel de luchtfoto er uit
en zoo de kaart-teekening, die ervan vervaardigd is
de foto's uit zoo'n strook worden zoo genomen, dat
elke volgende de voorgaande nog voor 60 over
dekt, en de strooken worden ook weer zoo gekozen,
dat zij elkanders zijden voor 15 overdekken.
Wanneer nu plaats en afstand van zes kenmer
kende punten uit een bepaalde foto door nauw
keurige driehoeksmeting op den grond
precies bekend zijn, is dat voldoende om
in een vernuftig apparaat het negatief
onder zulk een hoek te laten afdrukken,
dat de foto-afdruk niet meer den foutie-
ven „hoek" vertoont, dien de helling van
de vliegmachine veroorzaakt had. De foto
wordt dus „onthoekt". En daar nu de
volgende foto immers voor 60 hetzelfde
stuk aarde in beeld brengt en daarop dus
nog genoeg punten voorkomen, die op de
eerste, onthoekte foto reeds zuiver zijn
weergegeven, is het volgens dit systeem
in de praktijk vrij eenvoudig, die volgende
foto en een heele serie daarop volgende evengoed
te „onthoeken" de geheele serie wordt dus zoo
zuiver gecorrigeerd alsof de opnamen stuk voor stuk
gemaakt waren uit vaste punten op even hoogen
afstand loodrecht boven de aarde.
Evenals vroeger blijft ook bij dit systeem nog de
verkenner onmisbaar, maar toch wordt zijn taak
sterk ingekrompen. Maar bovenal hebben wij nu
kaartmateriaal verkregen, dat het in zuiverheid,
nauwkeurigheid en betrouwbaarheid verre van het
vroegere systeem wint.
Wilt u nu nog 'ns even zien, hoe het verschillende
materiaal tot een heldere, leesbare, handige kaart
verwerkt wordt
Kijk, daar wordt door een teekenaar een kadaster-
kaart verkleind, gereduceerd op een schaal van
1 25.000, waarbij dus iedere centimeter 250 meter
Het letteren van de kaart, het aanbrengen van de
namen, is een accuraat werkop een proef van de
n ieuwe kaart, worden, in vetten inkt gedrukt, de woorden
zóó aangebracht, dat zij nergens storend kunnen
werkenop steen of zink overgezet, kunnen de namen
dan ap de gereedgekomen kaart afgedrukt worden.