1 i dat, doordat onderlinge verhou dingen en afstanden door de lucht foto zooveel zuiverder werden gere gistreerd. Ook het probleem der aansluiting van verschillende ka- dasterkaarten vond hierdoor een veel betrouwbaarder oplossing. Na tuurlijk heeft de luchtfoto het nadeel, dat men daarop niet onder boomen of duikers of bruggen kijken kan, en de verkenner werd door haar dan ook niet overbodig trouwens er bleef voor dezen in het terrein nog ander werk ge noeg over, dat niet uit de lucht kon worden opgeknapt. Van den anderen kant bracht de luchtfoto een veel gaver en natuurlijker beeld van grillige lijnen van rivieren, beken en wegen, dan ooit tevoren verkregen was. Maar de groote overwinning der luchtfotografie is geweest, dat zich uit haar sindsdien een heel nieuw systeem van karteering tot veel grooter volmaaktheid heeft kunnen ontwikkelen de luchtfotogram - metrie, waarop de geheel nieuwe topografische kaart gebaseerd is, die in den loop der komende jaren de oude kaartbladen volledig vervan gen moet. Deze luchtfotogramme- trische kaart, sinds 1932 in bewer king, berust dus niet meer op ka dastrale metingen en teekeniugen, maar is als het ware uit aaneenge- paste luchtfoto's opgebouwd. Nu moet u zich dat niet zoo simpel voorstellen, als dat hier boven klonk. Zoo simpel zou het zijn, als een vliegmachine en de daarin meegevoerde camera onder het vliegen nooit een metertje naar boven of naar onder zon afwijken van de gewenschte hoogte, en nooit naar voren, naar achteren of naar opzijde zou overhellen. Maar nu moet er rekening mee worden gehouden, dat practisch geen enkele foto zuiver loodrecht is opgenomen, dat zij dus alle min of meer ver- teekening vertoonen. De luchtfoto's zouden dus al even weinig betrouwbaar kaartma teriaal moeten heetenwanneer er niet'n werkwijze bestond, die de ontstane fouten weer kon opheffen. Die komt, zeer in 't kort, hier op neer. Het in kaart te brengen gebied wordt gefotogra feerd in lange stronken van opeenvolgende foto's iel de luchtfoto er uit en zoo de kaart-teekening, die ervan vervaardigd is de foto's uit zoo'n strook worden zoo genomen, dat elke volgende de voorgaande nog voor 60 over dekt, en de strooken worden ook weer zoo gekozen, dat zij elkanders zijden voor 15 overdekken. Wanneer nu plaats en afstand van zes kenmer kende punten uit een bepaalde foto door nauw keurige driehoeksmeting op den grond precies bekend zijn, is dat voldoende om in een vernuftig apparaat het negatief onder zulk een hoek te laten afdrukken, dat de foto-afdruk niet meer den foutie- ven „hoek" vertoont, dien de helling van de vliegmachine veroorzaakt had. De foto wordt dus „onthoekt". En daar nu de volgende foto immers voor 60 hetzelfde stuk aarde in beeld brengt en daarop dus nog genoeg punten voorkomen, die op de eerste, onthoekte foto reeds zuiver zijn weergegeven, is het volgens dit systeem in de praktijk vrij eenvoudig, die volgende foto en een heele serie daarop volgende evengoed te „onthoeken" de geheele serie wordt dus zoo zuiver gecorrigeerd alsof de opnamen stuk voor stuk gemaakt waren uit vaste punten op even hoogen afstand loodrecht boven de aarde. Evenals vroeger blijft ook bij dit systeem nog de verkenner onmisbaar, maar toch wordt zijn taak sterk ingekrompen. Maar bovenal hebben wij nu kaartmateriaal verkregen, dat het in zuiverheid, nauwkeurigheid en betrouwbaarheid verre van het vroegere systeem wint. Wilt u nu nog 'ns even zien, hoe het verschillende materiaal tot een heldere, leesbare, handige kaart verwerkt wordt Kijk, daar wordt door een teekenaar een kadaster- kaart verkleind, gereduceerd op een schaal van 1 25.000, waarbij dus iedere centimeter 250 meter Het letteren van de kaart, het aanbrengen van de namen, is een accuraat werkop een proef van de n ieuwe kaart, worden, in vetten inkt gedrukt, de woorden zóó aangebracht, dat zij nergens storend kunnen werkenop steen of zink overgezet, kunnen de namen dan ap de gereedgekomen kaart afgedrukt worden.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 7