~T Het prachtige, imponeerende luchtschip ,,H indenburg" in de Zeppelinhalgefoto grafeerd vlak voor 't maken van de eerste proefvlucht. Het geraamte was ver- vaardigd uit duralumini- um, liet lichtst mogelijke materiaal, en bekleed met katoen en linnen. Vooral in de Zuidelijke provincies van ons land, waarover de „Hindenburg" geregeld passeerde en waar de bevolking bij tij en ontij steeds naar buiten stroom de, zoodra het vertrouwde ronken der motoren werd gehoord, om naar het im posante gevaarte te kijken, zal het vergaan van het luchtschip met smartelijke en spijtige gevoelens zijn vernomen. De besturingsgondel van de ..Hindenburg" in aanbouw. beroemde of waarvan men het meest verwachtte, door 'n ramp getroffen. Thans was het 't imposante Duitsche luchtschip „Hindenburg", dat tengevolge van'n explosie onder het woeden van een noodweer te Lakehurst, vlak bij den landingsmast, verongelukte. Talrijke inzitten den kwamen daarbij 0111 het leven en onwillekeurig gaan onze gedachten nu terug naar de ramp met 't Engelsche luchtschip R 101, dat op 5 October 1930 op Franschen bodem verongelukte, en de ramp met 't Amerikaansche luchtschip „Acron", dat op 4 April 1934 in zee stortte en waarbij drieënzeventig opvarenden den dood in de golven vonden. Het luchtschip „Hindenburg", waarvan wij hier een aantal foto's afdrukken, ook we! het vliegend hotel met alle comfort aan boord genoemd, was 247.80 111. lang. De grootste doorsnede was 41.20 m. en de hoogte 45.50 m. Het luchtschip kon vijftig passagiers vervoeren, 10.000 kilo post en vrachtgoed, 10.000 kilo water en 60.000 kilo olie- Het bevatte o.a. een rooksalon, een schrijfkamer, conversatiezaleneetzalen, een promenadedek, van waar men een schitterend uitzicht had over de aarde. De hutten waren met den uitersten smaak ingericht, terwijl de passagiers op haast ieder gebied met liet grootste comfort omringd waren De groote eetzaal niet pro menadedek.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 29