~T
Het prachtige, imponeerende
luchtschip ,,H indenburg"
in de Zeppelinhalgefoto
grafeerd vlak voor 't maken
van de eerste proefvlucht.
Het geraamte was ver-
vaardigd uit duralumini-
um, liet lichtst mogelijke
materiaal, en bekleed met
katoen en linnen.
Vooral in de Zuidelijke
provincies van ons land,
waarover de „Hindenburg"
geregeld passeerde en waar
de bevolking bij tij en ontij
steeds naar buiten stroom
de, zoodra het vertrouwde
ronken der motoren werd
gehoord, om naar het im
posante gevaarte te kijken,
zal het vergaan van het
luchtschip met smartelijke
en spijtige gevoelens zijn
vernomen.
De besturingsgondel van de ..Hindenburg" in aanbouw.
beroemde of waarvan men het meest verwachtte,
door 'n ramp getroffen.
Thans was het 't imposante Duitsche luchtschip
„Hindenburg", dat tengevolge van'n explosie onder
het woeden van een noodweer te Lakehurst, vlak bij
den landingsmast, verongelukte. Talrijke inzitten
den kwamen daarbij 0111 het leven en onwillekeurig
gaan onze gedachten nu terug naar de ramp met 't
Engelsche luchtschip R 101, dat op 5 October 1930
op Franschen bodem verongelukte, en de ramp met 't
Amerikaansche luchtschip „Acron", dat op 4 April
1934 in zee stortte en waarbij drieënzeventig
opvarenden den dood in de golven vonden.
Het luchtschip „Hindenburg", waarvan wij hier
een aantal foto's afdrukken, ook we! het vliegend
hotel met alle comfort aan boord genoemd, was
247.80 111. lang. De grootste doorsnede was 41.20 m.
en de hoogte 45.50 m. Het luchtschip kon vijftig
passagiers vervoeren, 10.000 kilo post en vrachtgoed,
10.000 kilo water en 60.000 kilo olie-
Het bevatte o.a. een rooksalon, een schrijfkamer,
conversatiezaleneetzalen, een promenadedek, van
waar men een schitterend uitzicht had over de
aarde. De hutten waren met den uitersten smaak
ingericht, terwijl de passagiers op haast ieder gebied
met liet grootste comfort omringd waren
De groote eetzaal niet pro
menadedek.