MASSA-JUSTITIE
4 (FURY)
Het opgehitste en zin-
nelooze gepeupel be
stormt de provinciale
gevangenis om zich
meester te maken van
den verdachte. Toen 't
niet gelukte tot de cel
door te dringen, staken
zij 't gebouw in brand,
zoodai de vermeende
misdadiger levend ver
brandde.
De rechtszaal-scène tijdens het felle requisitoir van
den officier (Walter Abel). Vooraan op de getuigen
bank Sylvia Sidney, wier gevoelig spel als getuige
algemeene ontroering verwekt.
Spencer Tracy als Joe
Wilson, de man, die
na de lynchpartij en
kel en alleen nog met
wraak, teugellooze
wraak, behept was.
In den laatsten tijd is de Metro
Goldwyn Mayer nog al bijster ge
lukkig met de films, welke zij uit
brengt. Want ook deze, van Fritz
Lang, belooft een geweldig succes
te worden, gezien het feit, dat zij
qualitatief verre boven haar voor
gangsters uitsteekt. Het is n pracht
van een film, welke van t begin
tot 't einde boeit en die men zich
nog lang zal blijven herinneren.
Scherp en fel is het requisi
toir, dat de officier van justi
tie (Walter Abel) houdt tegen de
22 lynchers, die verdacht worden
een onschuldige, onder verdenking van
kinderroof, in de gevangenis levend te
hebben verbrand.
Die onschuldige is een eerlijke, goede
knul, een beetje onverschillig van aard, doch
volgens zijn meisje (Sylvia Sidney), waarop hij
tusschen. twee haakjes stapel gek is, niet anders
dan een groote jongen. Na een gedwongen schei
ding van een paar jaar, in welken tusschentijd hij
zich door hard werken een behoorlijk bestaan heeft
verzekerd, gaat hij per Ford en met 'n hart vol jubel
naar zijn uitverkorene toe om haar te trouwen, doch
bereikt haar nooit. Onderweg houdt 'n halve gare
veldwachter hem aan, onder verdenking van kinder
roof en dan verloopt het drama volgens alle regelen
der barbaarsche Amerikaansche lyncliinstincten.
„Ach, de massa denkt niet, heeft geen tijd om te
denken en kan niet denken," is het voornaamste
excuus, dat wordt opgeworpen. Goed, maar als dat
waar is, waarom houdt men die massa dan niet beter
in toom. Als het drama zich eenmaal voltrokken
heeft, moet men maar tot een der ongelukkige slacht
offers behooren. Het ongeloofelijke wraakgevoel van
den betreffende (uitmuntend weergegeven door den
uitstekenden acteur Spencer Tracy) is dan ook vol
komen verklaarbaar.
Dat Fritz Lang ondanks zijn betrekkelijk kort
verblijf in Amerika zoo raak en zuiver deze „lynch -
film" in elkaar heeft gezet, pleit voor zijn meesterlijk
vakmanschap. Het arrangement der verschillende
typen, om het zoo maar eens te noemen, is door zijn
volkomenheid alleen reeds een knap staaltje van
filmregie. Daarnaast heeft deze film echter nog een
legio andere kwaliteiten, welke haar een allereerste
plaats doen innemen, in de rij goede films van de
laatste jaren.