LONDEN Er was een jaar verstre ken na Wren Parson's dood en liet drama in Betty's leven bereikte zijn vol tooiing. Niet ver van bet buis van den burgemeester vandaan was een nieuw huis gebouwd en keurig ingericht. En Tom Pellew ging er trotscb op, dat bij bet deftigst geïnstalleerd was van het heele dorp. Betty builde niet meer. Maar de kleur van baar wangen was voorgoed ver dwenen. „Een bruid van den dood,'" zeiden die van Men- teitb onheilspellend. En als ze Tom Pellew aanzagen, met zijn reeds grijzende haren en zijn belachelijke pogingen om zich jeugdig voor te doen, konden ze niet eens medelijden met haar voelen. Misschien was dat nog het beste voor haar 'n spoedige dood Den dag vóór de brui loft begon het te stormen. (leen visscher voer uit. Maar tegen den a vond was er toch één, die het geweld van den storm ging trot- seeren. Die ééne was Walt Mc Intosh. Hij wilde het gelui van de klok niet hooren. En niemand hield hem tegen. Het was een even gevaarlijke krank zinnigheid thans uit te va ren, als in den nacht, toen de „Regatta" verging. Maar die van Menteith begrepen hem. En als hij het lot van Wren Parson moest deelèn, was dat misschien óók wel het beste voor lièm. Walt ging dien nacht een bovenmenschelijk zwaar gevecht aan met de orkaanwinden. Hij juichte erbij. Hij móést vechten en omdat hij het niet met Tom Pellew kon doen, deed hij het met de natuur. Uit woede, alléén om het noodlot te tarten, wierp hij zijn net uit op een ondiepe plaats achter Inch Mahome, waar geen mensch ooit visclite, omdat er niets te vangen viel. Hij was een reus in zijn stor mende gedachten, doch kampte tegen gorgonen, tegen wie een strijd hopeloos leek. Dienzelfden nacht lag Betty wakker. Wat er in haar omging viel niet te beschrijven. Zij wilde niet aan Walt Mc Intosh denken en móést voortdurend aan hem denken. Schreiend stond ze 's morgens op. De storm boven het meer van Menteith was bedaard, maar in haar hart woedde hij voort. En hij zou blijven voortwoeden, tot straks alles onherroepelijk ge worden was. Dhn viel er alleen nog maar te dulden en te dragen Het was een ziellooze bruid die eenige uren later gereed stond, om zich aan een man te verbinden van wien zij een afschuw had. Tom Pellew kwam en de vreugde straalde uit zijn oogen. Alles was ge reed voor liet slot van het drama. „Zullen we gaan vroeg hij Mary Parson, die roerloos en met saamgeklemde lippen op 'n stoel zat. Zij keek Betty aan en deze gaf antwoord met een stom hoofdknikje. Doch op hetzelfde oogenblik klonk er rumoer in de dorpsstraat. Tom Pellew maakte een onrustig gebaar. Mary Parson hief haar gelaat op en in Betty's houding lag eensklaps een gespannen verwachting. Was dat Walt's stem, die zij boven alles uit hoorde schreeuwen Het rumoer zwol aan en naderde het huisje. Eensklaps werd de deur opengerukt. Het was Walt die binnenstormde - de overwinnaar van de gorgonen. En nog in anderen zin overwinnaar. Er lag een dwaze lach op zijn gezicht en onder zijn arm klemde hij een witgekalkt vierkant voorwerp. Maar die lach verdween, toen hij Tom Pellew zag. Hij zette het vreemde voorwerp op tafel en pakte met één greep den heer Pellew in zijn nek. „Een doode heeft je aangeklaagd, schurk. Hier is het kistje van Wren Parson in mijn ongeduld heb ik het verbroken. Uit de papieren blijkt, dat het al langer dan tien jaar geleden is, dat Wren DE WERELD IN VOGELVLUCHT ln het hart van de City, de kern van de millioenenstad die Landen is, verheft zich, op een kleine verhooging, de grootsehe St. Paul-kathedraal. Wel niemand die de Engelsche hoofdstad bezocht laat de gelegenheid voorbij gaan om dit trotsche, over geheel de beschaafde wereld bekende kerkgebouw te bezichtigen. Op onze luchtfoto komen de proporties van dezen tempel heel goed tot uiting. Beter dan vanaf den beganen grond, wijl de kerk is ingesloten door nauwe straten en hooge huizenrijen, kan men op deze foto de grootte van het kerkgebouw schatten, dat in grootte het vijfde is van de wereld, en komt na de St. Pieter te Pome en de kathedralen van Milaan, Sevilla en Florence. De tegenwoordige kerk is opgetrokken op de plaats waar vroeger verschillende katholieke kerken hebben gestaan, waarvan de laatste door brand voor het grootste gedeelte werd vernield. In 167,5 kreeg de beroemde architect sir Christopher Wren de opdracht om op deze plaats een nieuw kerkgebouw op te richten. In 1676 werd een aanvang gemaakt met de werkzaamheden en den vijfden December van het jaar 1697 werd de ka- thedraal opengesteld voor de eerste godsdienstplechtigheden. In 1710 was zij geheel voltooid. Ofschoon veel kleiner van afmetingen gelijkt zij, vooral door den hoogen koepel, op de St.-Pieterskerk te Rome. Zij heeft den vorm van een Latijnsch kruis, is honderdvijftig meter lang en drieëndertig meter breed, terwijl de koepeldoorsnede dertig meter bedraagt. Aanvankelijk was in het bouwplan hel model opgenomen van een Grieksch kruis, doch de architect zag zich door een invloedrijke regeeringsgroep gedwongen zijn plannen te wijzigen. De stijl waarin de kerk is opgetrokken, is gedeeltelijk Gotisch, gedeeltelijk Romaansch en klassiek. Sinds 't midden der vorige eeuw vooral is veel arbeid besteed aan het verfraaien van het inwendige, door muurschilderingen en mozaïeken, en ook door het plaatsen van monumentale beeldversieringen, die evenwei niet altijd van den fijnsten smaak getuigen. Er zouden enkele bladzijden te vullen zijn met de opsomming van alle details, waarop bij het bezoeken dooi den gids wordt gewezen. We willen hier alleen nog releveeren de curiositeit der z.g. ..Whispering galleryde fluister- galerij, waarvan het opmerkelijke is een typisch echo-effect, op 260 treden hoogte vanaf den vloer van het kerkschip. Een zwak fluisteren aan één kant van de galerij is duidelijk verstaanbaar 'aan de tegenoi-ergestelde zijde, op een afstand van ruim tweeëndertig meter, in doorsnede gemeten. Op deze hoogte heeft men eveneens het beste'uitzicht op de monumentale schilderingen van het leven van den beschermheilige der kerk St. Paulus, rond den koepel, van Thornhill, en vandaar uit heeft men tevens het beste overzicht van het geheele kerkinterieur. Een kolossale crypte strekt zich uit onder het geheele kerkgebouw en bevat de herinnerings-monumenten van tal van beroemde Engelsche kunstenaars. Het is eveneens in deze crypte, dat zich de graftombe bevindt van den architect der kathedraal, sir Christopher Wren, met het bekende latijnsche opschrift: „Lector, si monumentum requiris, circumspice"„Lezer, indien gij een monument zoekt, zie om u heen", dat zich vroeger aan den ingang bevond van het koor in de bovenkerk. Vanaf de ommegangen rond den koepel heeft men, zooals op onze foto duidelijk blijkt, een schitterend ver gezicht over de Londensche City, die zich hier uitstrekt langs de oevers der drukbevaren Theems, met haar vele monumentale bruggen. In de verte doemen de torens op van de Westminster-gebouwen, waaraan wij reeds ecu soort gelijke vogelvluchtbespreking wijdden in een onzer vorige, nummers. zaken met je deed. Er is een behoorlijke kwitantie bij en bovendien zit er zevenhonderd pond aan bank papier in het kistje. Houd je vol, dat Wren Parson je iets schuldig was Er zijn van die ontknoopingen in een drama, die zich beter laten indenken dan beschrijven. Ze zijn verheven, belachelijk en ontroerend tegelijk. En dit was zoo'n ontknooping. Er werd niet veel be sproken - twee paar vochtige vrouwenoogen tuur den uit strakke gezichten naar dat kistje op tafel, door het kalkhoudende water van het meer van' Menteith bedekt met een dun laagje kalk. Maar de heer Tom Pellew liet zich zonder verzet de deur uitwerpen. En Walt Mc Intosh bleef binnen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 5