De Olifantenknaap (ELEPHANT BOY) één zijn in genegenheid. Het drama speelt zich af hij 'n expeditie, welke uitgezonden is om olifanten te vangen. De leider daarvan heeft Toonrai's vader geëngageerd en vanzelfsprekend gaat dan ook de zoon mee. De vader wordt door 'n tijger gedood en dan is de eenige vriend, dien Toomai bezit,, de oli fant Kala Xag. Als een der drijvers uit wraakzucht besloten heeft den olifant te dooden, vlucht de kleine Toomai met het dier de wildernis in en ontdekt bij toeval een kudde olifanten, iets waarnaar de expedi tie reeds lang vergeefs heeft uitge zien. De kleine Toomai wordt dan weer teruggevonden en als hij van zijn ontdekking vertelt, is iedereen trotsch op hem en krijgt hij den ti tel Toomai, Meester der Olifanten. Een zeer romantisch jungle-ver haal dus, dat in liet bijzonder door 't zeer vriendelijke en overtuigende spel van den kleinen Sabu uiter mate interessant is geworden. Kala Nag, de geweldige olifant, en, zijn kleine beschermeling. De ver houdingen van het geweldige dier en het kleine menschje komen op deze foto wel heel goed tot uiting. Gewillig als een klein kind Inat de kolos zich door t knaapje verzorgen. Rustig ondergaat hij zijn Zaterdagsche badkuur. Hei heeft ontzettend veel moeite gekost om een hoofdpersoon te vinden voor de verfilming van Kipling's beroemden roman Toomai of the elephants". Heele landstreken heeft men af gezocht, om tenslotte toch maar een kereltje te nemen, dat in den stal van het Britsch-lndische filmhoofdkwartier werkte. Deze bescheiden jongen heeft zoo voldaan, dat men hem onlangs met veel luister in Londen heeft ingehaald en hem contractueel aan de UNITED ARTISTS (L. C. Barnstijn) heeft verbonden voor andere groote filmwerken. Het is alleen al 'n gang naar deze film waard om te zien, hoe dit kleine donkere manneke uit het verre Britseh- Indië met den enormen olifant Kala Nag om springt. Het geweldige beest laat zich als een kind door het ventje leiden en verzorgen en doet verder alles wat de regisseur Ro bert Flaherty (dezelfde die indertijd „Nanook", „Taboe", en „Man of Aran" verfilmde) van hem eischt. Dat was trouwens noodig ook, want van het spel van den olifant en den jongen hangt het succes van de geheele film af. Hij en zijn olifant moesten Sabu, de kleine Britseh- Indische wees, die, door zijn spel als Toomai, door United Artists contractueel aan zich werd verplicht. In Londen, waar het kereltje momenteel voor de binnen opnamenvertoeft, is hij de lieveling van het groote publiek geworden.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 34