De Olifantenknaap
(ELEPHANT BOY)
één zijn in genegenheid. Het drama
speelt zich af hij 'n expeditie, welke
uitgezonden is om olifanten te
vangen. De leider daarvan heeft
Toonrai's vader geëngageerd en
vanzelfsprekend gaat dan ook de
zoon mee. De vader wordt door 'n
tijger gedood en dan is de eenige
vriend, dien Toomai bezit,, de oli
fant Kala Xag. Als een der drijvers
uit wraakzucht besloten heeft den
olifant te dooden, vlucht de kleine
Toomai met het dier de wildernis
in en ontdekt bij toeval een kudde
olifanten, iets waarnaar de expedi
tie reeds lang vergeefs heeft uitge
zien. De kleine Toomai wordt dan
weer teruggevonden en als hij van
zijn ontdekking vertelt, is iedereen
trotsch op hem en krijgt hij den ti
tel Toomai, Meester der Olifanten.
Een zeer romantisch jungle-ver
haal dus, dat in liet bijzonder door
't zeer vriendelijke en overtuigende
spel van den kleinen Sabu uiter
mate interessant is geworden.
Kala Nag, de geweldige olifant, en,
zijn kleine beschermeling. De ver
houdingen van het geweldige dier
en het kleine menschje komen op
deze foto wel heel goed tot uiting.
Gewillig als een klein kind Inat de kolos zich door t knaapje verzorgen. Rustig
ondergaat hij zijn Zaterdagsche badkuur.
Hei heeft ontzettend veel moeite gekost om een hoofdpersoon
te vinden voor de verfilming van Kipling's beroemden roman
Toomai of the elephants". Heele landstreken heeft men af
gezocht, om tenslotte toch maar een kereltje te nemen, dat
in den stal van het Britsch-lndische filmhoofdkwartier werkte.
Deze bescheiden jongen heeft zoo voldaan, dat men hem
onlangs met veel luister in Londen heeft ingehaald en hem
contractueel aan de UNITED ARTISTS (L. C. Barnstijn) heeft
verbonden voor andere groote filmwerken.
Het is alleen al 'n gang
naar deze film waard
om te zien, hoe dit
kleine donkere manneke
uit het verre Britseh-
Indië met den enormen
olifant Kala Nag om
springt. Het geweldige beest
laat zich als een kind
door het ventje leiden en
verzorgen en doet verder
alles wat de regisseur Ro
bert Flaherty (dezelfde
die indertijd „Nanook",
„Taboe", en „Man of
Aran" verfilmde) van hem
eischt. Dat was trouwens
noodig ook, want van het
spel van den olifant en den
jongen hangt het succes
van de geheele film af.
Hij en zijn olifant moesten
Sabu, de kleine Britseh-
Indische wees, die, door zijn
spel als Toomai, door
United Artists contractueel
aan zich werd verplicht. In
Londen, waar het kereltje
momenteel voor de binnen
opnamenvertoeft, is hij
de lieveling van het groote
publiek geworden.