Quaker en H'O QUAKER HAVERMOUT Nu ze 2V2 jaar zijn leeren ze de huishouding STAAT VAST EN ZEKER OOK OP HET BOOD SCHAPPENLIJSTJE VAN DE VIJFLING 37 (genieten langs 't midden der mouw) en eindig met 1 naald a. Brei nu verder met de witte wol en brei eerst 1 naald a Vervolgens doorbreien in tricotst., tot dat het boordje 5 om. hoog is. Dan afkanten. Kraagje: 82 st. opzetten met de witte wol en 4 naalden in tricotst. breien. 5e naald: twee steken van den len st. breien, 8 r, 2 st. van den volgenden st. breien. Herhalen vanaf tot op het einde. Dan 5 naalden breien in tricotst. 11e naald: 2 st. van den lenst, breien, 10 r. 2 st. van den volgenden st. breien, 9 r. Herhalen vanaf en eindigen met 10 r., en 2 st. van den laatsten st. breien (102 st.) Dan 5 naalden in tricotst. breien. 17e naald: 2 st. van den len st. breien 10 r., 2 st. van den len st. breien, 10 r. Herhalen vanaf en eindigen met 11 r. 2 steken van den laatsten st. breien. Nu nog 4 naalden breien, dan afkanten. Vestje: 24 st. opzetten met de witte wol en 8 naalden in tricotst. breien. Maak vervolgens een dubbel boordje door het werk dubbel te vouwen met den verkeerden kant boven. Brei dan den len st. van den opzetrand en den len st. van de naald tezamen, brei vervolgens den 2en st. van den op zetrand met den 2en st. van de naald te zamen, enz. Ga door in tricotst. en brei het vestje even lang als het voor pand. Brei dan nog 4 naalden en kant af. Vouw liet gebreide gedeelte ter breedte van deze 4 naalden dubbel en maak er een dubbelen zoom van. Het in elkaar zetten: Strijk het werk aan den verkeerden kant met een warm ijzer, onder een vochtigen doek. Naai de schouders aan elkaar, zet de mouwen erin en strijk de zoomen uit. Verbind vervolgens de zijnaden en mouwnaden en pers de naden uit. Haak 1 toer vasten met de blauwe wol langs de schulpjes en 1 toer vasten met de witte wol langs manchetjes en kraagje. Naai de knoopen op het vestje en zorg, dat ze precies tegenover de knoopsgaten komen. Overgevoelige kinderen „O, maar mijn dochtertje is zoo fijn gevoelig", is een uitroep dien we dikwijls van onverstandige ouders te hooren krijgen. 7Aj verwarren dan fijngevoeligheid met overgevoeligheid en schijnen te denken dat hun spruit door deze eigenschap boven alle andere minder „fijn besnaarde" kinderen is verheven, en dat al hun onhebbelijk heden daarmee zijn goedgepraat. En toch, deze ouders, hoe goed ze het ook met hun kinderen zullen meenen, hebben 't heel en heel erg mis. Overgevoeligheid is een eigenschap die wel degelijk reden geeft tot bezorgdheid. Wanneer uw jongen de kinderen van zijn eigen leeftijd maar het liefst uit den weg gaat, en wanneer hij telkens en telkens bij u komt klagen dat z'n makkertjes hem altijd plagen, heuscli, dan is er iets niet in den haak. Dan lijdt uw kind aan overgevoeligheid, die maakt dat het zich door het minste of geringste achteruitgesteld voelt. En indien niet bijtijds wordt inge grepen, groeit zoo'n kind op tot een ongelukkig en ontevreden mensch, die zichzelf en anderen veel verdriet zal berokkenen. Maar hoe pijnlijk en teleurstellend het ook voor ouders is, te moeten con- stateeren dat hun jongen of meisje overgevoelig, prikkelbaar en egoïstisch wordt, zij hoeven dit toch niet als iets onvermijdelijks en onverbeterlijks te aanvaarden. Verstandige leiding kan in dit geval zeer veel doen. I VLUGKOKEND per portie Soms kan een bewaarschool, of een vacantie, doorgebracht in een kinder kolonie, al wonderen verrichten. In een ander geval is het zaak het kind een grooter verantwoordelijkheidsge voel bij te brengen en het een meer actieve houding te doen aannemen. Immers deze overgevoelige kinderen zijn maar al te dikwijls het slachtoffer van hun overbezorgde ouders. Zij zijn te veel gekoesterd, steeds zijn zij gewend te ontvangenen nooit heeft iemand hen er toe gebracht om ook te geven. Deze kinderen hebben geleerd zichzelf te beschouwen als een heel belangrijk persoontje, om wie het heele huishou den draait, en van de nooden en be hoeften van een ander hebben zij niet het minste begrip. Komen deze kin deren met het werkelijke leven, met andere menschen, met andere kinderen in aanraking, dan volgen er onvermij delijk botsingen. Er zijn natuurlijk omstandigheden die er aanleiding toe kunnen geven dat een kind gemakkelijk aan overgevoelig heid gaat lijden. Dit is b.v. het geval wanneer een kind door een langdurige ziekte geruimen tijd in het middelpunt van de belangstelling heeft gestaan. Of wanneer het een of andere organische afwijking heeft, zooals b.v. een slecht gezicht of gehoor, een ongelukkig voet je, een hoogen rug of iets dergelijks. Vooral in dit laatste geval is het gevaar zeer groot dat het kind aan een soort minderwaardigheidscomplex gaat lij den, en dientengevolge prikkelbaar en overgevoelig wordt. Maar juist in zulke gevallen denken de ouders er dikwijls niet aan dat de houding, die het kind aanneemt ten opzichte van zijn gebrek, van meer belang is dan dit gebrek zelf. Niet door een angstvallig ontzien, maar door ver standige tactvolle leiding moeten zij het misdeelde kind er toe brengen rustig en zelfbewust zijn plaats in het leven in te nemen. Er is nóg een groep kinderen die aparte leiding noodig hebben van ouders en opvoeders. En dat zijn de „eenigste" kinderen, die noodzakelijker wijze zijn opgegroeid zonder ooit of in ieder geval maar zelden in wrij ving gekomen te zijn met andere kin deren. Zij hebben dus niet geleerd zich naar anderen te schikken, en is het dus eigenlijk niet vanzelfsprekend dat zij wat egoïstisch geworden zijn, en zij zich minder gemakkelijk aanpassen dan andere kinderen, die een goede leer school gehad hebben door den dage- lijksclien omgang met broertjes en zus jes En dus moeten zoowel ouders als opvoeders beseffen dat ook deze „eenig ste" kinderen aparte leiding en tactvol begrijpen noodig hebben, wanneer zij voor het eerst vanuit het veilige ouder lijke huis in het volle leven komen te staan. CORRESPONDENTIE A. v. O. te Diemen. Ons is geen enkel middel bekend tegen een „penetranten reuk aan leeren schoenen, waarschijn lijk veroorzaakt door niet goed looien van het leer". Weet misschien een van onze lezeressen het Mej. B. te Botterdam. Bedekt u uw eenigszins geel geworden st.roohoed eens met een dik papje van bloem van zwavel en citroensap en laat dit er eenigen tijd op zitten. Wanneer u dan het poeder er af borstelt en de bewer king zoo noodig herhaalt, zal de hoed ongetwijfeld reusachtig zijn opgeknapt. Waschdag is nu nog een pretje Yvonne strijkt en Marietje tracht haar tong te drogen, terwijl Ce- cille de waschtobbe niet heele- maal vertrouwt. World Copyright reserved - Nadruk verboden. Emilie moet het boodschappenlijstje opmaken en we kunnen er zeker van zijn, dat Quaker Havermout er op voorkomt, want zij weet wat zij en haar zusjes aan Quaker Havermout te danken hebben. De specialisten die voor de Vijfling hadden te zorgen, gaven ze dagelijks Quaker en die geregelde portie roomig havermout zorgde er voor dat ze in ruime mate de zenuwvoedende, versterkende Vitamine B kregen, die zoo noodzakelijk is voor kinderen, zoowel als voor volwassenen. Anneiie De Vitamine B in Quaker en H-O Havermout wekt den eetlust op, bestrijdt indigestie en ver stopping en de daardoor veroor zaakte lusteloos heid en nervositeit. GRATIS BESCHIKBAAR zoolang de voorraad strekt, vijf groote kleurenreproducties (elk 18 x 23 cm.) zonder eenigen reclame-opdruk, van de Ca- nadeesche vijflingen, tegen inzending van de uit 2 pakken geknipte Quakermannetjes, franco als drukwerk met uw adres aanQuaker, Postbus 905, Rotterdam. (GED.MERK) HAVERMOUT (GED.MERK)

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 37