Quaker en H'O
QUAKER HAVERMOUT
Nu ze 2V2 jaar zijn
leeren ze de huishouding
STAAT VAST EN ZEKER OOK OP HET BOOD
SCHAPPENLIJSTJE VAN DE VIJFLING
37
(genieten langs 't midden der mouw) en
eindig met 1 naald a. Brei nu verder
met de witte wol en brei eerst 1 naald a
Vervolgens doorbreien in tricotst., tot
dat het boordje 5 om. hoog is. Dan
afkanten.
Kraagje: 82 st. opzetten met de witte
wol en 4 naalden in tricotst. breien.
5e naald: twee steken van den len st.
breien, 8 r, 2 st. van den volgenden
st. breien. Herhalen vanaf tot op het
einde. Dan 5 naalden breien in tricotst.
11e naald: 2 st. van den lenst, breien,
10 r. 2 st. van den volgenden st.
breien, 9 r. Herhalen vanaf en eindigen
met 10 r., en 2 st. van den laatsten st.
breien (102 st.)
Dan 5 naalden in tricotst. breien.
17e naald: 2 st. van den len st. breien
10 r., 2 st. van den len st. breien, 10 r.
Herhalen vanaf en eindigen met 11
r. 2 steken van den laatsten st. breien.
Nu nog 4 naalden breien, dan afkanten.
Vestje: 24 st. opzetten met de witte
wol en 8 naalden in tricotst. breien.
Maak vervolgens een dubbel boordje
door het werk dubbel te vouwen met
den verkeerden kant boven.
Brei dan den len st. van den opzetrand
en den len st. van de naald tezamen,
brei vervolgens den 2en st. van den op
zetrand met den 2en st. van de naald
te zamen, enz. Ga door in tricotst. en
brei het vestje even lang als het voor
pand. Brei dan nog 4 naalden en kant
af. Vouw liet gebreide gedeelte ter breedte
van deze 4 naalden dubbel en maak er
een dubbelen zoom van.
Het in elkaar zetten: Strijk het werk
aan den verkeerden kant met een warm
ijzer, onder een vochtigen doek. Naai de
schouders aan elkaar, zet de mouwen
erin en strijk de zoomen uit.
Verbind vervolgens de zijnaden en
mouwnaden en pers de naden uit.
Haak 1 toer vasten met de blauwe
wol langs de schulpjes en 1 toer vasten
met de witte wol langs manchetjes en
kraagje. Naai de knoopen op het vestje
en zorg, dat ze precies tegenover de
knoopsgaten komen.
Overgevoelige kinderen
„O, maar mijn dochtertje is zoo fijn
gevoelig", is een uitroep dien we
dikwijls van onverstandige ouders
te hooren krijgen. 7Aj verwarren dan
fijngevoeligheid met overgevoeligheid
en schijnen te denken dat hun spruit
door deze eigenschap boven alle andere
minder „fijn besnaarde" kinderen is
verheven, en dat al hun onhebbelijk
heden daarmee zijn goedgepraat.
En toch, deze ouders, hoe goed ze het
ook met hun kinderen zullen meenen,
hebben 't heel en heel erg mis.
Overgevoeligheid is een eigenschap die
wel degelijk reden geeft tot bezorgdheid.
Wanneer uw jongen de kinderen van
zijn eigen leeftijd maar het liefst uit
den weg gaat, en wanneer hij telkens
en telkens bij u komt klagen dat z'n
makkertjes hem altijd plagen, heuscli,
dan is er iets niet in den haak. Dan
lijdt uw kind aan overgevoeligheid, die
maakt dat het zich door het minste of
geringste achteruitgesteld voelt.
En indien niet bijtijds wordt inge
grepen, groeit zoo'n kind op tot een
ongelukkig en ontevreden mensch, die
zichzelf en anderen veel verdriet zal
berokkenen.
Maar hoe pijnlijk en teleurstellend
het ook voor ouders is, te moeten con-
stateeren dat hun jongen of meisje
overgevoelig, prikkelbaar en egoïstisch
wordt, zij hoeven dit toch niet als iets
onvermijdelijks en onverbeterlijks te
aanvaarden. Verstandige leiding kan
in dit geval zeer veel doen.
I VLUGKOKEND
per portie
Soms kan een bewaarschool, of een
vacantie, doorgebracht in een kinder
kolonie, al wonderen verrichten. In
een ander geval is het zaak het kind
een grooter verantwoordelijkheidsge
voel bij te brengen en het een meer
actieve houding te doen aannemen.
Immers deze overgevoelige kinderen
zijn maar al te dikwijls het slachtoffer
van hun overbezorgde ouders. Zij zijn
te veel gekoesterd, steeds zijn zij gewend
te ontvangenen nooit heeft iemand
hen er toe gebracht om ook te geven.
Deze kinderen hebben geleerd zichzelf
te beschouwen als een heel belangrijk
persoontje, om wie het heele huishou
den draait, en van de nooden en be
hoeften van een ander hebben zij niet
het minste begrip. Komen deze kin
deren met het werkelijke leven, met
andere menschen, met andere kinderen
in aanraking, dan volgen er onvermij
delijk botsingen.
Er zijn natuurlijk omstandigheden
die er aanleiding toe kunnen geven dat
een kind gemakkelijk aan overgevoelig
heid gaat lijden. Dit is b.v. het geval
wanneer een kind door een langdurige
ziekte geruimen tijd in het middelpunt
van de belangstelling heeft gestaan. Of
wanneer het een of andere organische
afwijking heeft, zooals b.v. een slecht
gezicht of gehoor, een ongelukkig voet
je, een hoogen rug of iets dergelijks.
Vooral in dit laatste geval is het gevaar
zeer groot dat het kind aan een soort
minderwaardigheidscomplex gaat lij
den, en dientengevolge prikkelbaar en
overgevoelig wordt.
Maar juist in zulke gevallen denken
de ouders er dikwijls niet aan dat de
houding, die het kind aanneemt ten
opzichte van zijn gebrek, van meer
belang is dan dit gebrek zelf. Niet door
een angstvallig ontzien, maar door ver
standige tactvolle leiding moeten zij
het misdeelde kind er toe brengen rustig
en zelfbewust zijn plaats in het leven
in te nemen.
Er is nóg een groep kinderen die
aparte leiding noodig hebben van
ouders en opvoeders. En dat zijn de
„eenigste" kinderen, die noodzakelijker
wijze zijn opgegroeid zonder ooit of
in ieder geval maar zelden in wrij
ving gekomen te zijn met andere kin
deren.
Zij hebben dus niet geleerd zich naar
anderen te schikken, en is het dus
eigenlijk niet vanzelfsprekend dat zij
wat egoïstisch geworden zijn, en zij
zich minder gemakkelijk aanpassen dan
andere kinderen, die een goede leer
school gehad hebben door den dage-
lijksclien omgang met broertjes en zus
jes
En dus moeten zoowel ouders als
opvoeders beseffen dat ook deze „eenig
ste" kinderen aparte leiding en tactvol
begrijpen noodig hebben, wanneer zij
voor het eerst vanuit het veilige ouder
lijke huis in het volle leven komen te
staan.
CORRESPONDENTIE
A. v. O. te Diemen. Ons is geen enkel
middel bekend tegen een „penetranten
reuk aan leeren schoenen, waarschijn
lijk veroorzaakt door niet goed looien
van het leer". Weet misschien een van
onze lezeressen het
Mej. B. te Botterdam. Bedekt u uw
eenigszins geel geworden st.roohoed
eens met een dik papje van bloem van
zwavel en citroensap en laat dit er
eenigen tijd op zitten. Wanneer u dan
het poeder er af borstelt en de bewer
king zoo noodig herhaalt, zal de hoed
ongetwijfeld reusachtig zijn opgeknapt.
Waschdag is nu nog een pretje
Yvonne strijkt en Marietje tracht
haar tong te drogen, terwijl Ce-
cille de waschtobbe niet heele-
maal vertrouwt.
World Copyright reserved - Nadruk verboden.
Emilie moet het boodschappenlijstje opmaken en we kunnen er zeker van zijn,
dat Quaker Havermout er op voorkomt, want zij weet wat zij en haar zusjes
aan Quaker Havermout te danken hebben.
De specialisten die voor de Vijfling hadden te zorgen, gaven ze dagelijks
Quaker en die geregelde portie roomig havermout zorgde er voor dat ze in
ruime mate de zenuwvoedende, versterkende Vitamine B kregen, die zoo
noodzakelijk is voor kinderen, zoowel als voor
volwassenen.
Anneiie
De Vitamine B in Quaker en H-O Havermout
wekt den
eetlust op, bestrijdt
indigestie en ver
stopping en de
daardoor veroor
zaakte lusteloos
heid en nervositeit.
GRATIS BESCHIKBAAR
zoolang de voorraad strekt,
vijf groote kleurenreproducties
(elk 18 x 23 cm.) zonder eenigen
reclame-opdruk, van de Ca-
nadeesche vijflingen, tegen
inzending van de uit 2 pakken
geknipte Quakermannetjes,
franco als drukwerk met uw
adres aanQuaker, Postbus
905, Rotterdam.
(GED.MERK) HAVERMOUT (GED.MERK)