Vil moderne hotel Tazi te
Casablanca vormt een frap
pant contrust tusschen oud
en nieuw. Wie dit imposante
gebouw zietkan zich ter
nauwernood indenken, dat
hij zich op den rand der
eindelooze woestijn bevindt
en niet in het centrum van
het moderne zakenleven.
Ken Moorentype. Eigenaar
dig zijn de Iceelklanken waar
mee ze bij elke mogelijke
gelegenheid hun, rasgenooten
kond doen van hel een of
ander. Onze foto geeft een
aardig snapshot van het
moment waarop de. bood
schapper draadloos, maar
zeker niet geluidloos, zijn
taak volbrengt.
genoegd gezicht geeft duidelijk zijn innerlijke Soms komt het voor dat een moderne vogel een nmtdlanding moet maken en neerstrijken in de woestijn. Heeft lii/ int
stemming weer. deze noodlanding te volvoeren in de nabijheid van ren oase. dan bestaat er alle kans dat hij o/> liulp rekenen kan
gil
middel van toen wax liet „schip der woestijn" of de
kameel. De kolonisatie, die steeds verder en dieper
ingrijpt in het oude, heeft veel ervan omvergeworpen
of veranderd. Waar vroeger de kameel liep, dendert
thans het geronk van motoren van auto's en vlieg
tuigen en samen met deze moderne en vlugge verkeers
middelen hebben ook de moderne uitvindingen hun
intrede in de woestijn gedaan. De vroegere noria's of
hydraulische tandradmachines zijn geperfectionneerd.
woestijnpaden zijn .vervangen door asfaltwegen of
andere, bruggen en stuwdammen hebben de berg-
stroomen bedwongen en de kolonisatie beeft een on
verwoestbare brug ge-slagen tusschen het oude en het
nieuwe. De Touats en de
kasba's, de Berbers. Ara
bieren, lilooren en anderen
zijn gebleven, maar op de
eertijds zoo indrukwek
kende romantiek van hun
verleden en hun bestaan
is, omiitwisclibaar, de stem
pel komen te staan van de
nuchterheid en het prac-
tisch nut die den modernen
menseh bij zijn kolonisatie
tot punt, van uitgang en
maatstaf dienen.
n door een buitenmuur van twee
en een graclit.
rdat Mangin Marrakech had inge-
niet zoo n druk verkeer tusschen
en als thans, llei normale vervoer-