worden genomen, is op den verkeersweg van Bergen
op Zoom naar Krniningen, die sinds 1931 in gebruik
is, geen redelijke aanmerking meer te maken.
Ook tussehen Goes en Middelburg en Middelburg
en Vlissingen staat bet meest-eischende snelverkeer
weinig meer in den weg. Maar de verbinding van
Krniningen niet Goes was nog altijd de zwakke plek.
En in den omtrek van het Kanaal van Zuid-Beve
land kan men u wat anecdoten vertellen van auto
reizigers, die in liet donker een aardig stukje uit den
koers waren geraakt wanneer zij trachtten, van
Middelburg of Vlissingen uit het vasteland te vinden.
Maar ook dat leed wordt 1111 verholpen en 't zal
bij lange geen twee jaar meer behoeven te duren, of
in 't midden van 't Zuid-Bevelandsche zal een ver
keersweg zijn gereedgekomen, zoo modern en zoo
perfect als bij de voor Zeeland te verwachten ver-
keerstoestandeu maar kan worden verlangd.
De kanaalverbreeding, die toch nieuwe bruggen
noodig maakte, was aanleiding genoeg, 0111 liet ver
keersprobleem hier meteen grondig op te lossen.
Want niet alleen zullen de spoor- en verkeers-
bruggen bij Vlake naast elkander komen te liggen.
Bij Irei net) lol
+7n^'na /nio
voor ds brugopritten bet zand bij Vlake aangevoerd
en gelost.
WEMEl DINGE
«ONNIK
Onmiddellijk 1111 aankomst van eiken trein wordt het aangeroerde zand in het hoogt
wegliehaam verwerkt: van de hoogte geejt deze opname een aardig beeld.
Maar van Vlake, waar de opritten voor de spoor- en
verkeersbruggeu onderhanden zijn, tot dielit bij
Kloetinge toe worden 1111 achtereenvolgens de noodige
werken onderhanden genomen. Dat eischt, behalve
een respectabel stuk zwaren wegenbouw, ook ver
schillende grootseheepsehe kunstwerken, zooals
eerstens de 145 meter lange brug over het kanaal
bij Vlake, en, naast kleinere voorzieningen, vlak
bij Kloetinge een viaduct van 84 nieter span
ning (tweemaal zoo groot dus als dat bij 's Heer
Arendskerke) om den verkeersweg over den spoor
weg heen naar Goes te leiden met vier tusschen-
steunpunten wordt dit viaduct» in gewapend beton
uitgevoerd.
De fantastische zand- en kleihoopen, die er midden
in 't Zuid-Bevelandsche thans oprijzen, bewijzen, dat
hier, naast de kanaalverbreeding. een der grootste
Zeeuwsche werken van de laatste jaren door den
Rijkswaterstaat geleverd wordt dat toonen trou
wens ook onze foto's.
Geen kilometervreter zal dit werk binnenkort de
gelegenheid laten, nog t.e smalen op Zeeuwsche ach
terlijkheid. Maar moge het van den anderen kant
Zeeland en den Zeeuwen niet te veel van hun rust en
hun kalmte benemen.
Wegaanleg onder Biezelinge: de uit de slooten naast
den nieuwen weg gedolven klei wordt door een paard
aangestampt om de noodige vastheid te bereiken.
Hoe de nieuwe weg de verbinding door Zuid-lievcland aanmerkelijk bekort, leert ons dit kaartje, waarop deze
door een streepjeslijn is weergegeven. Men ziet tevens, hoe bij Kloetinge de verkeersweg de spoorbaan
(over een viaductzal kruisen.
zoodat de schepen in plaats van tweè practisch maar
één hinderpaal op hun weg vinden ook komen de
nieuwe bruggen met hun onderkant zeveneneen -
halven meter boven kanaalpeil te liggen, terwijl onder
de oude bruggen (de Scliorebrug en de huidige spoor
brug, die beide opgeruimd worden) practisch niets
passeeren kon. Dat de nieuwe bruggen zooveel min
der geopend behoeven te worden, beteekent dus
belangrijk minder oponthoud èn voor weggebruikers
èn voor de treinen èn voor de scheepvaart.
Maar dit is niet de eenige verbetering. Want de
nieuwe verbinding van Krniningen naar Goes wordt
drie kilometer korter dan de bestaande wegen zij
wordt zooveel mogelijk ten dienste van het snelver
keer huiten de dorpen om geleid en wel in zoo recht
mogelijke lijn, met een slechts geringe buiging en
met vermijding van scherpe bochten.
Wel worden enkele bestaande stukjes van plaat
selijke wegen verbeterd en in het nieuwe plan opge
nomen, maar voor het grootste gedeelte is hier
sprake van een geheel nieuwen weg.
Behalve bij de nieuwe bruggen onder Vlake brengt
deze aanleg ook groote wijzigingen mee voor liet
gebied even bezuiden Biezelinge daar wordt een
gedeelte, een hoek van den gevaarlijken Willem
Anna-polder, dooreen nieuw stuk dijk eenvoudigvan
de rest afgesneden het oude stuk dijk wordt dan
geslecht 0111 daaroverheen den nieuwen weg te
leiden
Bij Kruiningen ligt het nieuwe weglichaam al
gereed en wacht nog slechts op de verharding. Zoo is
het ook reeds hij Kloetinge. Bovendien is hier de
Patijnweg, die de laatste schakel vormt naar Goes,
reeds in gebruik.