worden genomen, is op den verkeersweg van Bergen op Zoom naar Krniningen, die sinds 1931 in gebruik is, geen redelijke aanmerking meer te maken. Ook tussehen Goes en Middelburg en Middelburg en Vlissingen staat bet meest-eischende snelverkeer weinig meer in den weg. Maar de verbinding van Krniningen niet Goes was nog altijd de zwakke plek. En in den omtrek van het Kanaal van Zuid-Beve land kan men u wat anecdoten vertellen van auto reizigers, die in liet donker een aardig stukje uit den koers waren geraakt wanneer zij trachtten, van Middelburg of Vlissingen uit het vasteland te vinden. Maar ook dat leed wordt 1111 verholpen en 't zal bij lange geen twee jaar meer behoeven te duren, of in 't midden van 't Zuid-Bevelandsche zal een ver keersweg zijn gereedgekomen, zoo modern en zoo perfect als bij de voor Zeeland te verwachten ver- keerstoestandeu maar kan worden verlangd. De kanaalverbreeding, die toch nieuwe bruggen noodig maakte, was aanleiding genoeg, 0111 liet ver keersprobleem hier meteen grondig op te lossen. Want niet alleen zullen de spoor- en verkeers- bruggen bij Vlake naast elkander komen te liggen. Bij Irei net) lol +7n^'na /nio voor ds brugopritten bet zand bij Vlake aangevoerd en gelost. WEMEl DINGE «ONNIK Onmiddellijk 1111 aankomst van eiken trein wordt het aangeroerde zand in het hoogt wegliehaam verwerkt: van de hoogte geejt deze opname een aardig beeld. Maar van Vlake, waar de opritten voor de spoor- en verkeersbruggeu onderhanden zijn, tot dielit bij Kloetinge toe worden 1111 achtereenvolgens de noodige werken onderhanden genomen. Dat eischt, behalve een respectabel stuk zwaren wegenbouw, ook ver schillende grootseheepsehe kunstwerken, zooals eerstens de 145 meter lange brug over het kanaal bij Vlake, en, naast kleinere voorzieningen, vlak bij Kloetinge een viaduct van 84 nieter span ning (tweemaal zoo groot dus als dat bij 's Heer Arendskerke) om den verkeersweg over den spoor weg heen naar Goes te leiden met vier tusschen- steunpunten wordt dit viaduct» in gewapend beton uitgevoerd. De fantastische zand- en kleihoopen, die er midden in 't Zuid-Bevelandsche thans oprijzen, bewijzen, dat hier, naast de kanaalverbreeding. een der grootste Zeeuwsche werken van de laatste jaren door den Rijkswaterstaat geleverd wordt dat toonen trou wens ook onze foto's. Geen kilometervreter zal dit werk binnenkort de gelegenheid laten, nog t.e smalen op Zeeuwsche ach terlijkheid. Maar moge het van den anderen kant Zeeland en den Zeeuwen niet te veel van hun rust en hun kalmte benemen. Wegaanleg onder Biezelinge: de uit de slooten naast den nieuwen weg gedolven klei wordt door een paard aangestampt om de noodige vastheid te bereiken. Hoe de nieuwe weg de verbinding door Zuid-lievcland aanmerkelijk bekort, leert ons dit kaartje, waarop deze door een streepjeslijn is weergegeven. Men ziet tevens, hoe bij Kloetinge de verkeersweg de spoorbaan (over een viaductzal kruisen. zoodat de schepen in plaats van tweè practisch maar één hinderpaal op hun weg vinden ook komen de nieuwe bruggen met hun onderkant zeveneneen - halven meter boven kanaalpeil te liggen, terwijl onder de oude bruggen (de Scliorebrug en de huidige spoor brug, die beide opgeruimd worden) practisch niets passeeren kon. Dat de nieuwe bruggen zooveel min der geopend behoeven te worden, beteekent dus belangrijk minder oponthoud èn voor weggebruikers èn voor de treinen èn voor de scheepvaart. Maar dit is niet de eenige verbetering. Want de nieuwe verbinding van Krniningen naar Goes wordt drie kilometer korter dan de bestaande wegen zij wordt zooveel mogelijk ten dienste van het snelver keer huiten de dorpen om geleid en wel in zoo recht mogelijke lijn, met een slechts geringe buiging en met vermijding van scherpe bochten. Wel worden enkele bestaande stukjes van plaat selijke wegen verbeterd en in het nieuwe plan opge nomen, maar voor het grootste gedeelte is hier sprake van een geheel nieuwen weg. Behalve bij de nieuwe bruggen onder Vlake brengt deze aanleg ook groote wijzigingen mee voor liet gebied even bezuiden Biezelinge daar wordt een gedeelte, een hoek van den gevaarlijken Willem Anna-polder, dooreen nieuw stuk dijk eenvoudigvan de rest afgesneden het oude stuk dijk wordt dan geslecht 0111 daaroverheen den nieuwen weg te leiden Bij Kruiningen ligt het nieuwe weglichaam al gereed en wacht nog slechts op de verharding. Zoo is het ook reeds hij Kloetinge. Bovendien is hier de Patijnweg, die de laatste schakel vormt naar Goes, reeds in gebruik.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 17