OKÉ, DON JUAN cj)e kleurenfilm Jo Barton (Beverly Roberts), de bazin van Barton's houtbedrijf, wekt haar mannen op om den strijd tegen de Rus set-onderneming op te nemen. In Amerika is men op hei oogenblik druk bezig mei de gekleurde film. Ver schillende resuliaien, welke niei aliijd even mooi genoemd konden worden werden reeds den volke geioond. Warner-Bros brengt ihans haar nieuwste ge kleurde product op de marki en daaraan kan men zoo ongeveer den huidige stand van de Amerikaansche kleurenfilm-industrie zien. Het is een film in he genre vaqThe trail of the lonesome pine" doch meer doorwrocht en boeiende Ja, eigenlijk is 't jammer, dat deze film gekleurd is, al begrijpen we er ook de goede bedoeling van Doch iedere nieuwigheid heeft nu eenmaal een soort oefenperiode te doorstaan, waarin geëxperimenteerd wordt. Telkens worden kleine verbeteringen aange bracht, totdat men ten slotte een gaaf resultaat bereikt, waarmee iedereen vrede kan hebben. Tot zoolang zullen we nog met deze betrekkelijk onvol komen producten genoegen moeten nemen, al is het ook hier grooten- deels een kwestie van smaak. Maar wij voor ons prefereeren toch meer de solide, overtuigende zwart-wit- film, vooral voor onderwerpen als het onderhavige, waarvan het ge geven een rauwe historie is uit het houthakkersbedrijf. Weliswaar wordt gepoogd hier en daar een grappige noot in te lasschen, maar dat maakt het geheel toch niet minder stug. Daarom zou juist, hier- De Don Juan heeft, dank zij het energiek optreden van de bazige" directrice, werken geleerd en heeft tevens van de gelegenheid gebruik gemaakt om op haar verliefd te worden. George Brent en Beverly Roberts De beide broeders Russet en hun voormalige vijandin Jo Barton hand in hand bij de redding van den Don Juan. Terwille van haar groote liefde heeft het meisje haar manne lijke houding geheel laten varen en is slechts een liefheb bende vrouw geworden. (Robert Barrat, Beverly Roberts en George Brent.) in het zwart-wit een sterkere ondersteuning van den inhoud zijn geweest, daar het de tamelijk pittige en markante figuren beter zou hebben doen uit komen dan de lieflijke, teere kleuren, waarmee nu alles overgoten is. Het verhaal geeft den strijd te zien tusschen twee houtbedrijven, waarvan het cene het andere tracht te vernietigen. De leidster van de zwakste partij is een vrouw, terwijl de andere firma bestuurd wordt door een man, waarvan de volksmond zou zeggen, dat „diens weg over lijken" gaat. De broer van dezen man is echter een bon-vivant en deze komt toevallig met de geheel vermannelijkte, doch uiterlijk zeer schattige directrice van de vijandelijke onderneming in kennis. Tusschen al dat hout en die ruwe kerels in bloeit dan een liefdesromance, welke eerst na heel veel moeilijkheden tot vollen wasdom komt en den strijd tusschen de partijen als vanzelf oplost. Behoudens de spanning, welke er in het verhaal zit, geeft deze film tallooze merkwaardige en hoogst interessante opnamen van het houthakkersbedrijf, zooals dat in de Amerikaansche oer-bosschen ge dreven wordt. Dat is op zichzelf reeds zoo boeiend, dat men op het laatst de kleur niet meer ziet.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 42