HET DRAMA IN SALEM GEKRULDE LUX Jüutsaplasl „elastisch" ...beeldige modelletjes Verzorg kleine verwondingen mei Snelverband mm 12 U voorkomt daardoor infectie en ondervindt geen hinder meer van de wond, noch belemme ring in Uw bewegingen. Zorg er dus steeds voor een pakje bij U te hebben. Verkrijgbaar vanaf 15 Cent. Reisverpakking 35 Cent. Kinderen beschuldigen mannen en vrouwen van hekserij. Een schrikbewind hangt negentien menschen aan de galg. rvÖ2£-ï 4WMUU«H«9 MÏXOWW Een pak Lux biedt thans een bijzondere extra-waarde voor het geld dat U ervoor betaalt. Ten eerste de krul- vorm van Lux met zijn grote practische betekenis, n.l. nog snellere oplosbaarheid. En nu nog de gratis brei- patronen! De nieuwste Parijse modellen, speciaal en uitsluitend ontworpen voor de fabrikanten van Lux. En als U een van deze aardige modellen gebreid heeft, zorg dan, dat het mooi blijft; was het alléén in het zachte sop van Lux, dat door zijn speciale samenstelling, die geen enkel ander zeepproduct bezit, het meest vol maakte wasmiddel voor fijn goed is. Ondanks zijn voor treffelijkheid is Lux in het geheel geen luxe wat de prijs betreft! En bovendien op elk pak een geschenkenboni STANDAARDPAK 1 21 z CTS. - REUZENPAK 25 CTS. Kort nadat de geheimzin nige zwarte vrouw, Tituba, zich in 't dorpje Salem gevestigd had, gebeur den er allerlei onverklaarbare dingen en langzamerhandkreeg een duivelsche hartstocht tal van bewoners in zijn macht. Een groot deel van de bevol king werd door een wilde verdwazing aangegrepen, die velen onschuldigen mannen en vrouwen het leven kostte. In gedachten keeren wij terug naar het einde van de zeventiende eeuw, den tijd. waarin zich dit vreeselijke drama afspeelde, Salem was een rustig dorpje in Nieuw-Engeland, het tegenwoordige Amerika. De be volking bestond voornamelijk uit ruwe, onbeschaafde menschen, die om wille hunner geloofsvrijheid van Engeland naar Amerika waren getrok ken. Deze vreedzame gemeente werd in de eerste maanden van het jaar 1692 bevangen door een waanzin, die ons nu, meer dan twee eeuwen later, nog met, ontzetting en afschuw vervult. Het ge loof aan heksen is tenminste in de beschaafde landen vrijwel geheel uit geroeid, maar in den tijd, waarover wij nu schrijven, waren niet alleen de be woners van achterlijke streken er van overtuigd, dat er heksen bestonden, ook invloedrijke, ontwikkelde mannen twij felden niet aan het bestaan van spoken, heksen en andere zonderlinge wezens, die bovennatuurlijke krachten bezaten. Do oude documenten, waarin de beruchte heksenprocessen beschreven staan, le veren hieromtrent oiiomstootelijke be wijzen. De stakkers, die van hekserij beschuldigd werden, moesten dikwijls allerlei wreede straffen ondergaan en meestal eindigden zij hun leven aan de galg of op den brandstapel. Het dorp Salem had in die jaren een nieuwen geestelijke gekregen. Hij heette Samuel Parris en hij was vroeger koop man in West-Indië geweest. Parris had Tituba, een West-Indische slavin, mee gebracht en het was deze vrouw, die ongekende, satanische krachten in Sa lem wist te ontketenen. Gedurende do winteravonden, die lang, koud en vooral saai waren, begon de sluwe Tituba liaar misdadig werk, door de bevolking met waarzeggerij te amuseeren en dit, had zoo veel succes, dat, in don winter van 1691 op 1692 zich lederen avond vele vrouwen en meisjes in de pastorie verzamelden om in spanning naar Tituba's wondertaal te luisteren. Het bleef echter niet bij on schuldige voorspellingen, want die kring van toeschouwers bestond hoofdzakelijk uit domme vrouwen en meisjes, voor 't meerendeel lichtgeloovige dienstboden, die meenden, dat de raadselachtige slavin over magische krachten kon beschikken. Zij kwamen haar raad vragen over tal van persoonlijke zaken, waardoor Tituba een grooten en ge vaarlijken invloed op deze simpele zieltjes kreeg. Als in die sombere winteravonden de wind door de straten gierde en grillige schaduwen langs boomen en huizen schoven, vertelde de zwarte vrouw haar griezelige en bloederige verhalen en toonde haar toehoorders eeni- ge vreemde voorwerpen, die. zooals zij beweerde, op haar onmogelijke vertelsels betrek king hadden. De bijgeloovige oudo vrouwen en onervaren jonge meisjes, die deze hij- eenkomsten geregeld bezoch ten, geraakten op den duur geheel van de wijs. Door al dat onzinnig gedoe werd haar zenuwgestel geschokt on zoo kwamen zij in een toestand van overspanning, waarin zij spookachtige verschijningen dachten te zien, die haar tot, buitensporige handelingen dwon gen. Zij kropen onder tafels en stoe len, maakten angstaanjagende ge luiden, hadden nachtmerries en kregen zenuwaanvallen, waarbij ze over heel haar lichaam heefden en rilden. Het aantal zenuwzieke vrouwen en vooral meisjes vermeerderde bij den dag en 't leek of er een epidemie, in Salem was uitgebroken. Eerbiedwaardige predi kanten werden geraadpleegd en een ze kere dr. Gregg gaf over het onheil een meening, die te erg was om t.e gelooven, want volgens dezen geleerden heer kon men niet anders dan de geheele verdwa zing toeschrijven aan hekserij. In de eerste plaats moest worden uitgemaakt, door wie de kinderen behekst waren en men begon dus met ze te ondervragen. De zaak had nu plotseling een ernstige wending aangenomen en de meisjes, die nog kort tevoren niet meer dan on aanzienlijke wezentjes geweest waren, stonden nu eensklaps in het midden van de algeineene belangstelling. Om den schijn van gewicht te bewaren begon nen die kinderen een onbezonnen en wreed spel te spelen, waardoor later menigeen van het loven zou worden beroofd. Tot de vrouwen, die de ellendige geestesziekte met leedvermaak zagen toenemen, behoorde Ann Putnam, een kwaadaardig en heerschzuchtig wijf, dat er steeds op uit was, haat, en nijd te zaaien. Zij had heel wat vijanden en nog meer vijandinnen in het dorp en toen zij, door middel van de behekste kinderen, kans zag zich van deze last posten te ontdoen, liet ze deze gelegen heid niet ongebruikt, om ze in het ver derf te storten. Zelfs aarzelde de slechte vrouw niet, zich bij dit duivelsche werk te bedienen van haar twaalfjarig doch tertje, dat eveneens door de noodlottige ziekte was aangetast Intusschen genoten de behekste kin deren volop van haar twijfelachtige populariteit, die er zeker niet minder op werd, toen onverwachts tijdens een hevig onweer drie vrouwen gearresteerd werden, onder beschuldiging, de kin deren behekst te hebben. Die ongeluk kige vrouwen waren Sarah Good, Sarah Osburn en de listige West-Indische slavin Tituba. Den volgenden dag werden zij in het bedehuis reeds aan een verhoor onderworpen en de inwo ners van Salem kwamen in grooten getale opzetten, om van liet schandelijke proces getuige te zijn. Sarah Good en Sarah Osburn waren mmem

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 12