HET DRAMA IN
SALEM
GEKRULDE LUX
Jüutsaplasl
„elastisch"
...beeldige modelletjes
Verzorg kleine
verwondingen mei
Snelverband
mm
12
U voorkomt daardoor infectie en
ondervindt geen hinder meer
van de wond, noch belemme
ring in Uw bewegingen. Zorg
er dus steeds voor een
pakje bij U te hebben.
Verkrijgbaar vanaf 15 Cent. Reisverpakking 35 Cent.
Kinderen beschuldigen mannen en vrouwen van hekserij.
Een schrikbewind hangt negentien
menschen aan de galg.
rvÖ2£-ï
4WMUU«H«9 MÏXOWW
Een pak Lux biedt thans een bijzondere extra-waarde
voor het geld dat U ervoor betaalt. Ten eerste de krul-
vorm van Lux met zijn grote practische betekenis, n.l.
nog snellere oplosbaarheid. En nu nog de gratis brei-
patronen! De nieuwste Parijse modellen, speciaal en
uitsluitend ontworpen voor de fabrikanten van Lux.
En als U een van deze aardige modellen gebreid heeft,
zorg dan, dat het mooi blijft; was het alléén in het
zachte sop van Lux, dat door zijn speciale samenstelling,
die geen enkel ander zeepproduct bezit, het meest vol
maakte wasmiddel voor fijn goed is. Ondanks zijn voor
treffelijkheid is Lux in het geheel geen luxe wat de prijs
betreft! En bovendien op elk pak een geschenkenboni
STANDAARDPAK 1 21 z CTS. - REUZENPAK 25 CTS.
Kort nadat de geheimzin
nige zwarte vrouw,
Tituba, zich in 't dorpje
Salem gevestigd had, gebeur
den er allerlei onverklaarbare
dingen en langzamerhandkreeg
een duivelsche hartstocht tal
van bewoners in zijn macht.
Een groot deel van de bevol
king werd door een wilde
verdwazing aangegrepen, die
velen onschuldigen mannen
en vrouwen het leven kostte.
In gedachten keeren wij
terug naar het einde van de
zeventiende eeuw, den tijd.
waarin zich dit vreeselijke
drama afspeelde, Salem was
een rustig dorpje in Nieuw-Engeland,
het tegenwoordige Amerika. De be
volking bestond voornamelijk uit
ruwe, onbeschaafde menschen, die
om wille hunner geloofsvrijheid van
Engeland naar Amerika waren getrok
ken.
Deze vreedzame gemeente werd in
de eerste maanden van het jaar 1692
bevangen door een waanzin, die ons nu,
meer dan twee eeuwen later, nog met,
ontzetting en afschuw vervult. Het ge
loof aan heksen is tenminste in de
beschaafde landen vrijwel geheel uit
geroeid, maar in den tijd, waarover wij
nu schrijven, waren niet alleen de be
woners van achterlijke streken er van
overtuigd, dat er heksen bestonden, ook
invloedrijke, ontwikkelde mannen twij
felden niet aan het bestaan van spoken,
heksen en andere zonderlinge wezens, die
bovennatuurlijke krachten bezaten. Do
oude documenten, waarin de beruchte
heksenprocessen beschreven staan, le
veren hieromtrent oiiomstootelijke be
wijzen. De stakkers, die van hekserij
beschuldigd werden, moesten dikwijls
allerlei wreede straffen ondergaan en
meestal eindigden zij hun leven aan de
galg of op den brandstapel.
Het dorp Salem had in die jaren een
nieuwen geestelijke gekregen. Hij heette
Samuel Parris en hij was vroeger koop
man in West-Indië geweest. Parris had
Tituba, een West-Indische slavin, mee
gebracht en het was deze vrouw, die
ongekende, satanische krachten in Sa
lem wist te ontketenen.
Gedurende do winteravonden, die
lang, koud en vooral saai waren, begon
de sluwe Tituba liaar misdadig werk,
door de bevolking met waarzeggerij te
amuseeren en dit, had zoo veel succes, dat,
in don winter van 1691 op 1692 zich
lederen avond vele vrouwen en meisjes
in de pastorie verzamelden om in
spanning naar Tituba's wondertaal te
luisteren. Het bleef echter niet bij on
schuldige voorspellingen, want die kring
van toeschouwers bestond hoofdzakelijk
uit domme vrouwen en meisjes, voor 't
meerendeel lichtgeloovige dienstboden,
die meenden, dat de raadselachtige
slavin over magische krachten kon
beschikken. Zij kwamen haar raad
vragen over tal van persoonlijke zaken,
waardoor Tituba een grooten en ge
vaarlijken invloed op deze simpele
zieltjes kreeg. Als in die sombere
winteravonden de wind door de straten
gierde en grillige schaduwen langs
boomen en huizen schoven, vertelde de
zwarte vrouw haar griezelige
en bloederige verhalen en
toonde haar toehoorders eeni-
ge vreemde voorwerpen, die.
zooals zij beweerde, op haar
onmogelijke vertelsels betrek
king hadden. De bijgeloovige
oudo vrouwen en onervaren
jonge meisjes, die deze hij-
eenkomsten geregeld bezoch
ten, geraakten op den duur
geheel van de wijs. Door al
dat onzinnig gedoe werd haar
zenuwgestel geschokt on zoo
kwamen zij in een toestand
van overspanning, waarin zij
spookachtige verschijningen
dachten te zien, die haar
tot, buitensporige handelingen dwon
gen. Zij kropen onder tafels en stoe
len, maakten angstaanjagende ge
luiden, hadden nachtmerries en kregen
zenuwaanvallen, waarbij ze over heel
haar lichaam heefden en rilden. Het
aantal zenuwzieke vrouwen en vooral
meisjes vermeerderde bij den dag en
't leek of er een epidemie, in Salem was
uitgebroken. Eerbiedwaardige predi
kanten werden geraadpleegd en een ze
kere dr. Gregg gaf over het onheil een
meening, die te erg was om t.e gelooven,
want volgens dezen geleerden heer kon
men niet anders dan de geheele verdwa
zing toeschrijven aan hekserij. In de
eerste plaats moest worden uitgemaakt,
door wie de kinderen behekst waren en
men begon dus met ze te ondervragen.
De zaak had nu plotseling een ernstige
wending aangenomen en de meisjes,
die nog kort tevoren niet meer dan on
aanzienlijke wezentjes geweest waren,
stonden nu eensklaps in het midden van
de algeineene belangstelling. Om den
schijn van gewicht te bewaren begon
nen die kinderen een onbezonnen en
wreed spel te spelen, waardoor later
menigeen van het loven zou worden
beroofd.
Tot de vrouwen, die de ellendige
geestesziekte met leedvermaak zagen
toenemen, behoorde Ann Putnam, een
kwaadaardig en heerschzuchtig wijf,
dat er steeds op uit was, haat, en nijd te
zaaien. Zij had heel wat vijanden en
nog meer vijandinnen in het dorp en
toen zij, door middel van de behekste
kinderen, kans zag zich van deze last
posten te ontdoen, liet ze deze gelegen
heid niet ongebruikt, om ze in het ver
derf te storten. Zelfs aarzelde de slechte
vrouw niet, zich bij dit duivelsche werk
te bedienen van haar twaalfjarig doch
tertje, dat eveneens door de noodlottige
ziekte was aangetast
Intusschen genoten de behekste kin
deren volop van haar twijfelachtige
populariteit, die er zeker niet minder
op werd, toen onverwachts tijdens een
hevig onweer drie vrouwen gearresteerd
werden, onder beschuldiging, de kin
deren behekst te hebben. Die ongeluk
kige vrouwen waren Sarah Good, Sarah
Osburn en de listige West-Indische
slavin Tituba. Den volgenden dag
werden zij in het bedehuis reeds aan
een verhoor onderworpen en de inwo
ners van Salem kwamen in grooten
getale opzetten, om van liet schandelijke
proces getuige te zijn.
Sarah Good en Sarah Osburn waren
mmem