De groute galerij waar onze kunst- en textielnijverheid
schitterende staaltjes van afwerking en 'perfectie
laten zien.
receptie-zaaltje, voorstellingen van een Indisch
wajang-theater kan bijwonen. Als de vreemdeling,
maar ook de landgenoot dit alles aandachtig gezien
heeft, zullen hem stellig groote indrukken van Neder
land bijblijven. Ook wij hebben onzen rondgang
Volbracht. Het is inmiddels laat geworden.
„De deuren moeten geopend worden," zegt de
heer Simon. Inderdaad het personeel staat klaar,
het gordijn kan weer voor een dagje opgaan. En
daar komt de eerste stroom bezoekers al. Ergens in
een hoek, waar de HollandAmerika-liju de
„Nieuw-Amsterdam" aan het publiek voorstelt,
begint opeens een schroef te draaien. Het decor
stelt het achterdek voor van een stoomer, die de
„Nieuw-Amsterdam" op haar tocht ontmoet.
De deuren zijn geopend, het personeel is paraat,
het Nederlaudsche paviljoen is weer gereed om den
bezoekersstroom te ontvangen.
De ruime, wijdingvolle hal waar de religieuze kunst in ondergebracht
is. Aan den wand de groolsehe fresco's van Charles Eyck.
Het moderne Nederlaudsche interieur, een stand die
door zijn rust en voornaamheid de bezoekers weet
te bekoren. (Foto Waroline
muurschilderingen, modellen, enz.
de verkeersmogelij klieden in Hol
land, te land, te water en in de
lucht, laten zien, en tevens de aan
dacht vestigen op de streken, die
vooral voor don vreemdeling van
belang zijn. Marken, Volendam,
Alkmaar met het onvergetelijk
schoone molenlandschap van de
Schermer, Zeelandzij alle
hebben er een vertegenwoordiger
of een vertegenwoordigster in de
met hun typische kleederdrachten
uitgedoste boeren of boerinnen van
de groote foto's. Vanzelfsprekend
zijn ook de groote steden niet ver
geten.
De heer Simon vertelt ons van
het succes der tentoonstelling, in
het bijzonder van het succes der
Nederlaudsche inzending. Hij zegt
wijze dingen, filosofisch en zonder
pretentie. Hij is trotscli op zijn
„stand", waar hij, terwijl hij ons
inlichtingen verstrekt, nog altijd
een en ander te veranderen weet.
Hij heeft een Italiaansch bouw
kundige de hand moeten schudden,
omdat die 't zóó mooi gevonden had.
Geen wonder, de manier alleen,
waarop hier een zoo subtiel licht
gevangen gehouden wordt, verdient
al onze bijzondere aandacht. Dit
licht dringt over de geheele lengte
van den voorgevel, en dus ook van
do groote galerij, door een matglas naar binnen. Dit
glas tempert, bij feilen zonneschijn, 't licht en bij
betrokken lucht zorgt het voor een uitstekende
lichtverdeeling. Een ingenieuze oplossing, die aan
het interieur van het Nederla.ndsche paviljoen sfeer
en ruimte geeft.
En wat stellen wij verder ten toon Wat laat ons
land aan de duizenden vreemdelingen zien, welke
hier dag aan dag voorbijtrekken In de groote
galerij toont „Leerdam" een prachtige collectie glas
werk, delicaat geëtaleerd in enkele kleine, glazen
kasten. De textielnijverheid richtte er gezellige
hoekjes in en doet er, breed gedrapeerd, haar
rijkste stoffen bewonderen. Het moderne meubel
een combinatie van staal en hout in een passend
milieu neergezet, trekt de aandacht van de bezoekers.
De architecten zorgden ervoor dat elke meubel
stand een salon- of huiskamer rustig bekeken
kan worden. Men heeft hier dan ook een eenheid en
een voornaamheid in het exposeeren verkregen,
zooals deze slechts zelden bereikt wordt. Deze
eenheid geeft een onmiskenbaar cachet aan de groote
galerij.
Hoeven wij u te zeggen dat de beurs van den
diamanthandel (Amsterdam) een collectie juweelen
onder glas heeft liggen, waarvan de totale som
kapitalen uitmaakt Het is vanzelfsprekend, niet
waar Moeten wij u nogmaals zeggen dat Nederland,
een land van bouwkundigen, een geheele afdeeling
aan de architectuur gewijd heeft t
Groote diapositieven, doorzeefd van
licht, brengen den nieuwbouw der
verschillende steden in beelden de
groote voorbeelden van model
bouwkunst waar ons land zoo rijk
aan is. We noemen kerken, raad
huizen en scholen in 't bijzonder.
Maar dit alles, deze rustige ten
toonstellingvan techniek en cultuur,
wordt in een hooge vlucht door de
afdeeling van religieuze kunst voor
bijgestreefd. Deze afdeeling is
trouwens reeds een geschiedkundige
plaats, want hier toch, in deze
wijdingvolle hal, waar hot warme
gloeien der glasramen, het mystieke
preludeeren van het. orgel, de sym
boliek der figuren in het gesmede
hekwerk en de verheven beteekenis
der fresco's een onwerkelijke sfeer
geschapen hebben, werd het pavil
joen door de regoering plechtig
geopend.
Ten slotte komt men in het
paviljoen van Nederlandsch-Indië,
dat prachtige beelden uit ons over-
zeescli gebied toont en waar men,
in de „pendopo", een J-aivaansch