De groute galerij waar onze kunst- en textielnijverheid schitterende staaltjes van afwerking en 'perfectie laten zien. receptie-zaaltje, voorstellingen van een Indisch wajang-theater kan bijwonen. Als de vreemdeling, maar ook de landgenoot dit alles aandachtig gezien heeft, zullen hem stellig groote indrukken van Neder land bijblijven. Ook wij hebben onzen rondgang Volbracht. Het is inmiddels laat geworden. „De deuren moeten geopend worden," zegt de heer Simon. Inderdaad het personeel staat klaar, het gordijn kan weer voor een dagje opgaan. En daar komt de eerste stroom bezoekers al. Ergens in een hoek, waar de HollandAmerika-liju de „Nieuw-Amsterdam" aan het publiek voorstelt, begint opeens een schroef te draaien. Het decor stelt het achterdek voor van een stoomer, die de „Nieuw-Amsterdam" op haar tocht ontmoet. De deuren zijn geopend, het personeel is paraat, het Nederlaudsche paviljoen is weer gereed om den bezoekersstroom te ontvangen. De ruime, wijdingvolle hal waar de religieuze kunst in ondergebracht is. Aan den wand de groolsehe fresco's van Charles Eyck. Het moderne Nederlaudsche interieur, een stand die door zijn rust en voornaamheid de bezoekers weet te bekoren. (Foto Waroline muurschilderingen, modellen, enz. de verkeersmogelij klieden in Hol land, te land, te water en in de lucht, laten zien, en tevens de aan dacht vestigen op de streken, die vooral voor don vreemdeling van belang zijn. Marken, Volendam, Alkmaar met het onvergetelijk schoone molenlandschap van de Schermer, Zeelandzij alle hebben er een vertegenwoordiger of een vertegenwoordigster in de met hun typische kleederdrachten uitgedoste boeren of boerinnen van de groote foto's. Vanzelfsprekend zijn ook de groote steden niet ver geten. De heer Simon vertelt ons van het succes der tentoonstelling, in het bijzonder van het succes der Nederlaudsche inzending. Hij zegt wijze dingen, filosofisch en zonder pretentie. Hij is trotscli op zijn „stand", waar hij, terwijl hij ons inlichtingen verstrekt, nog altijd een en ander te veranderen weet. Hij heeft een Italiaansch bouw kundige de hand moeten schudden, omdat die 't zóó mooi gevonden had. Geen wonder, de manier alleen, waarop hier een zoo subtiel licht gevangen gehouden wordt, verdient al onze bijzondere aandacht. Dit licht dringt over de geheele lengte van den voorgevel, en dus ook van do groote galerij, door een matglas naar binnen. Dit glas tempert, bij feilen zonneschijn, 't licht en bij betrokken lucht zorgt het voor een uitstekende lichtverdeeling. Een ingenieuze oplossing, die aan het interieur van het Nederla.ndsche paviljoen sfeer en ruimte geeft. En wat stellen wij verder ten toon Wat laat ons land aan de duizenden vreemdelingen zien, welke hier dag aan dag voorbijtrekken In de groote galerij toont „Leerdam" een prachtige collectie glas werk, delicaat geëtaleerd in enkele kleine, glazen kasten. De textielnijverheid richtte er gezellige hoekjes in en doet er, breed gedrapeerd, haar rijkste stoffen bewonderen. Het moderne meubel een combinatie van staal en hout in een passend milieu neergezet, trekt de aandacht van de bezoekers. De architecten zorgden ervoor dat elke meubel stand een salon- of huiskamer rustig bekeken kan worden. Men heeft hier dan ook een eenheid en een voornaamheid in het exposeeren verkregen, zooals deze slechts zelden bereikt wordt. Deze eenheid geeft een onmiskenbaar cachet aan de groote galerij. Hoeven wij u te zeggen dat de beurs van den diamanthandel (Amsterdam) een collectie juweelen onder glas heeft liggen, waarvan de totale som kapitalen uitmaakt Het is vanzelfsprekend, niet waar Moeten wij u nogmaals zeggen dat Nederland, een land van bouwkundigen, een geheele afdeeling aan de architectuur gewijd heeft t Groote diapositieven, doorzeefd van licht, brengen den nieuwbouw der verschillende steden in beelden de groote voorbeelden van model bouwkunst waar ons land zoo rijk aan is. We noemen kerken, raad huizen en scholen in 't bijzonder. Maar dit alles, deze rustige ten toonstellingvan techniek en cultuur, wordt in een hooge vlucht door de afdeeling van religieuze kunst voor bijgestreefd. Deze afdeeling is trouwens reeds een geschiedkundige plaats, want hier toch, in deze wijdingvolle hal, waar hot warme gloeien der glasramen, het mystieke preludeeren van het. orgel, de sym boliek der figuren in het gesmede hekwerk en de verheven beteekenis der fresco's een onwerkelijke sfeer geschapen hebben, werd het pavil joen door de regoering plechtig geopend. Ten slotte komt men in het paviljoen van Nederlandsch-Indië, dat prachtige beelden uit ons over- zeescli gebied toont en waar men, in de „pendopo", een J-aivaansch

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 35