DE „No Het zusterschip van de „Qu Van alle benamingen, waarmede de geweldige oceaanschepen als de Queen Maryen de „Normmdic" bij hun indienststeüing in de enthousiaste verslagen werden bestempeld, is de benaming „drijvende stad" wel de meest karak teristieke Niet alleen vanwege de reusachtige afmetingen dezer schepen, maar ook vooral omdat men aan boord dezer stoomers alles aantreft, wat tot de elementen behoort, waaruit een stad bestaat, Men heeft er winkels, restaurants, n hospitaal, een kliniek, kerken, leeszalen, banken, een postkantoor, telefooncentrales, zwem bassins. sportlokalen, bioscopen, dancings, bars, tuinen, reisbureaux, dagbladen, kapsalons, wasscherijen en honderden andere dingen meer, die te samen het moderne stadsleven vormen. In dien zin ran „drijvende stadmoet men ook bovenstaande foto beschouwen. Bij den eersten oogopslag is men eerder geneigd te denken, dat men, hier een nieuwen verkeersweg aan het bouwen is dwars door een of andere wereldstad dan dat men er bezig is met het leggen van de kiel van 'n sehip En toch is dit laatste het geval. De groote foto brengt de kiellegging in beeld van de „No. 552", het zusterschip van de „Queen Maryvan de Gunard White Star-lijn Vergelijk de afmetingen van deze kiel eens met die ran den Goolsingel te Botterdam b.v. of van 't Damrak te Amsterdam. Dan moet men meteen erken nen, dat de benaming „drijvende stadvoor dergelijke zeeschepen nog met zoo slecht gekozen is. Toch is het bouwen van dergelijke oceaanreuzen geen kwestie van onderlinge concurrentie. Het eene land wil 't andere daarmede niet de loef afsteken, zooals men wel eens zou kunnen veronderstellen, Het moderne tempo is veeleisehend. Snelheid is ren der eerste rereisehten, die bij het bouwen van dergelijke schepen

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 20