DE „No
Het zusterschip van de „Qu
Van alle benamingen, waarmede de geweldige oceaanschepen als de
Queen Maryen de „Normmdic" bij hun indienststeüing in de enthousiaste
verslagen werden bestempeld, is de benaming „drijvende stad" wel de meest karak
teristieke Niet alleen vanwege de reusachtige afmetingen dezer schepen, maar ook
vooral omdat men aan boord dezer stoomers alles aantreft, wat tot de elementen
behoort, waaruit een stad bestaat, Men heeft er winkels, restaurants, n hospitaal,
een kliniek, kerken, leeszalen, banken, een postkantoor, telefooncentrales, zwem
bassins. sportlokalen, bioscopen, dancings, bars, tuinen, reisbureaux, dagbladen,
kapsalons, wasscherijen en honderden andere dingen meer, die te samen het
moderne stadsleven vormen.
In dien zin ran „drijvende stadmoet men ook bovenstaande foto beschouwen.
Bij den eersten oogopslag is men eerder geneigd te denken, dat men, hier een
nieuwen verkeersweg aan het bouwen is dwars door een of andere wereldstad
dan dat men er bezig is met het leggen van de kiel van 'n sehip
En toch is dit laatste het geval. De groote foto brengt de kiellegging in beeld
van de „No. 552", het zusterschip van de „Queen Maryvan de Gunard White
Star-lijn Vergelijk de afmetingen van deze kiel eens met die ran den Goolsingel
te Botterdam b.v. of van 't Damrak te Amsterdam. Dan moet men meteen erken
nen, dat de benaming „drijvende stadvoor dergelijke zeeschepen nog met zoo
slecht gekozen is.
Toch is het bouwen van dergelijke oceaanreuzen geen kwestie van onderlinge
concurrentie. Het eene land wil 't andere daarmede niet de loef afsteken, zooals
men wel eens zou kunnen veronderstellen, Het moderne tempo is veeleisehend.
Snelheid is ren der eerste rereisehten, die bij het bouwen van dergelijke schepen