99
Queen Mary" in aanbouw
M
fec13M999
vooropstaan. Daarna komen uit commercieel oogpunt bezien: groottesterkte,
zeewaardigheid en last not least comfort.
Schepen als de Queen Mary'''' en de „Normand&e" voorzien in een sinds
lang geroeide, dringende behoefte van den Noord- A tlantischen dienst. Vandaar
ook, dat de Cunard White Star-lijn direct na het in dienst nemen van de Queen
Marybegonnen is met het op stapel zetten van een zusterschip voorloopig
aangeduid als „No. 5-52" dat precies eren groot zal worden als de Queen
Mary", te weten: 1020 voet lang, 118 voet breed, terwijl de tonnage 81.235
bedraagt.
Men was van de dringende behoefte aan 'n tweede reuzenschip zoo overtuigd,
dat men de al of niet gunstige bedrijfs"-resultaten van de Queen Mary" niet
eens afwachtte. In December 1936 begon men met den bouw van de „No. 5J2" op
de werven te Clydebank in Schotland. In 1938 moet 't schip van stapel loopen en
in 1940 wordt het in dienst gesteld. Als men bovenstaande foto bekijkt, begrijpt
men haast niet hoe 't mogelijk is, dat uit dezen wirwar van ijzer, hijschkranen
en allerlei technisch geperfectionneerde machinerieën een sierlijk en elegant
zeeschip groeit sooals de prachtige Queen Mary", die op de kleine foto te zien
is. Het is het summum, het is de laatste vooruitgang in seheepsarchiteetuur, scheeps
machines en zeekundig-wetenschappelijk onderzoek.
Beter kan het niet in onze dagen en toch zullen onze kindskinderen nut
minachtend om deze bootjeslachenfff
Het moderne tempo is veeleischend
Het staat nimmer, nimmer stil
S*-tfTCTP