99 Queen Mary" in aanbouw M fec13M999 vooropstaan. Daarna komen uit commercieel oogpunt bezien: groottesterkte, zeewaardigheid en last not least comfort. Schepen als de Queen Mary'''' en de „Normand&e" voorzien in een sinds lang geroeide, dringende behoefte van den Noord- A tlantischen dienst. Vandaar ook, dat de Cunard White Star-lijn direct na het in dienst nemen van de Queen Marybegonnen is met het op stapel zetten van een zusterschip voorloopig aangeduid als „No. 5-52" dat precies eren groot zal worden als de Queen Mary", te weten: 1020 voet lang, 118 voet breed, terwijl de tonnage 81.235 bedraagt. Men was van de dringende behoefte aan 'n tweede reuzenschip zoo overtuigd, dat men de al of niet gunstige bedrijfs"-resultaten van de Queen Mary" niet eens afwachtte. In December 1936 begon men met den bouw van de „No. 5J2" op de werven te Clydebank in Schotland. In 1938 moet 't schip van stapel loopen en in 1940 wordt het in dienst gesteld. Als men bovenstaande foto bekijkt, begrijpt men haast niet hoe 't mogelijk is, dat uit dezen wirwar van ijzer, hijschkranen en allerlei technisch geperfectionneerde machinerieën een sierlijk en elegant zeeschip groeit sooals de prachtige Queen Mary", die op de kleine foto te zien is. Het is het summum, het is de laatste vooruitgang in seheepsarchiteetuur, scheeps machines en zeekundig-wetenschappelijk onderzoek. Beter kan het niet in onze dagen en toch zullen onze kindskinderen nut minachtend om deze bootjeslachenfff Het moderne tempo is veeleischend Het staat nimmer, nimmer stil S*-tfTCTP

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 21