EEN JAVAANSCHE TROUWPARTIJ J I door M. u. d. Hdst NL Een Javaansche huwelijksplechtigheid het bruidje, met een diadeem op 't hoofd, staat rechts op de foto. Onder den voet van den bruidegom ligt een ei, dat stuk getrapt moet worden. Links een pajongdrager, die t bruidspaar tegen de felle zonnestralen moet beschermen. Geheel in 't midden een wajang golek of wajang) kajoe d.w.z. houten wajahigspel voor de feestviering. De Javaan kan op ouder- wetsche, traditioneele wijze huwen, of een meer mo derne manier kiezen. In de groote stad voelen de inlanders tegen woordig veel voor het laatste, maar in kleinere plaatsen houdt men zich aan het oude. Op één van de bij dit artikel geplaatste foto's kan men zien, hoe de bruidegom zijn bruid afhaalt. Op den voorgrond, de sarong sierlijk gedrapeerd, de bruidegom hij draagt armbanden, vootspangen en de klassieke Javaansche hoofdbedekking verguld. In z'n gordel steekt de kris, het nationale Javaansche wapen. Vóór hem staat met zedig ge bogen hoofd, waarop de bruidsdiadeem rust, de jonge bruid. Ook zij is in kostelijk gewaad gestoken en rijk met versierselen uitgedost. Om hals en schou ders een fijn-zijden slendang. Een Javaansche huwelijkssluiting bevat vele symbolische en traditioneele handelingen, die de personen in kwestie zelf niet kunnen verklaren, maar die ze verrichten, omdat het nu eenmaal zede (adat) is. Zoo begroet de bruid haar bruidegom met een kendie (waterkruik) in de hand, terwijl de bruidegom onder den opgeheven rechtervoet een ei Hij feesten wordt altijd een slameta/n gegeven. He bezoekers brengen dan geschenken mee, bestaande uil: kippen, visschen, eieren, rijst, vruehten enz. schrijver van „Sariti, het meisje uit den kraton" en „Amok" heeft liggen, welk ei moet wor den stukgetrapt. Die waterkruik houdt verband met de zorg voor man en gezin, die de vrouw op zich neemt, het ei is een symbool voor de vruchtbaarheid. Als de formaliteiten bij de woning van de bruid zijn afgeloopen, dan begeeft de huwelijksstoet zich naar het huis van den dorpsgeestelijke. Soms komt deze geestelijke naar het huis van de bruid, maar dat is hier niet het geval. Want de pajong-drager staat gereed (links op de foto) om het bruidspaar te begeleiden en met z'n pajong, een parasol oi parapluie, tegen de felle zonnestralen te beschermen. Het huis is reeds vol gasten, die straks de feestelijk heden zullen meevieren en zich bij voorbaat verheugen op de voorstelling van de wajang-golek (wajang met houten poppen), welke ter eere van het feest zal worden gegeven. De kunstig gesneden poppen wachten reeds, tot het hun beurt is om op te treden. Een der andere foto's verplaatst ons in een „trouwkamer". Daar zit, onder de ouderwetsche klok, de officieele huwelijkssluiter, een Mohamme- daansch geestelijke van hoogeren rang (penghoeloe of naïb). Aan zijn linkerhand het dorpshoofd en over hem de dorpsgeestelijke, de imam. Deze beide laatsten zorgen voor de registratie van het huwelijk. 1'^.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 2