Een trouwkamer op Java. Het dessa- (dorps)hoofd en de godsdienstbeambte van het dorp verleenen hun bemiddeling bij het huwe lijk, dat door den of- ficieelen huwelijkssluiter (penghoeloe of naïb) wordt gesloten en geregistreerd. Links op den rotamstoel de bruidegomin den hoek zitten eenige bruidjes te wachten. Verder verschillende la gere functionarissen en de bij het sluiten van huwelijken noodzakelijke „bruiden en bruidegoms" Op de foto van de trouw kamer geheel links een moderne bruidegom. Hij draagt hoofddoek en sa rong, zeker, maar hij heeft er een zwarte jas, zwarte das en staanden boord met piqué overhemd bij is hij de eenige bruide gom, die er officieel uit ziet. De anderen onder scheiden zich in niets van een niet trouwend inlan der. Ook de bruidjes zien er weinig feestelijk uit. Ze zitten achteraan bij het raam, wachtend op haar beurt. Alleen het bruidje geheel rechts in het hoekje is in een soort huwelijksgewaad gestoken. Het is de bruid van den jongen man in het zwart op den voorgrond. Ondertusschen gluurt de nieuwsgierige jeugd naar binnen. Op het eerste gezicht zou men niet zeggen, dat do smalle dwarsfoto iets met huwelijksfeesten te maken heeft. Het heeft er eerder iets van, of kooplui trachten hun waar aan den man te brengen. Maar zoo is het niet. Afgebeeld zijn de liuwelijksgasten, genoodigd op de slametan, den feestmaaltijd, zonder welken een Indisch feest geen feest is. Maar de be zoekers komen niet met leege handen zo brengen geschenken mee. Deze geschenken bestaan uit kippen, visschen, eieren, rijst, vruchten, brandhout, een geit enz. Vele van deze geschenken zijn duidelijk op de foto te onderscheiden. ls de bruid en bruidegom van de officieele „trouw" terug zijn, begint het eigenlijke feest, dat soms dagen duurt. De wajang wordt vertoond, de gamelang klinktals de vader van bruidegom of bruid er „goed bijzit" zijn er ook zangeressen en danseressen, en er wordt gegeten en gedi oukt 1 Niet zoo gezellig lijkt het ons, westerlingen, dat vrouwen en mannen gescheiden zijn bij dergelijke feestvieringen, maar dat is nu eenmaal Oostersche zede. Toch houden de mannen er wel degelijk re kening mede, of de vrouwen er wèl dan niet zijn. Gewoonlijk wachten ze bv. met hun dobbelspel, de „klassieke" finale van alle inlandsche feestelijk heden, tot de vrouwen naar huis zijn gegaan. Een der foto's brengt zoo'n speelpartijtje in beeld. Het spel is een vloek der inlandsche samenle ving. Met een waren harts tocht geven Javaan en Soendanees zich aan het kansspel. Vaak wordt in een enkelen nacht de geheole bezitting vair een gegoed man vergokt. Kar bouwen (buffels), wonin gen enz. zijn dan de inzet. Het spel doet menig Ja vaan in schulden komen en bij zijn pogingen om er weer uit te raken krijgt de Arabische geldschieter hem tusschen de vingers. Het lijkt alles zoo mooi zoo'n bruiloftsfeest of andere feesten. Er kan door Europeanen „ver heven" worden gepraat over de schoonheid van gamelang en wajang. Maar wie den zelfkant van de Indische samenleving heeft gezien, weet, dat het ook hier lang niet alles goud is, wat er blinkt. Ook het Javaan- sche volk heeft z'n zon den en passies Na afloop van de huwe lijksfeesten gaan de in landsche vrouwen naar huis en blijven de man nen nog dobbelenZe zit ten gehurkt op matten. 'I Spel bestaat uit twee noten samen klemmen en er dan op slaan.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 3