PRINS EN BEDELKNAAP FILM-VARIA JJe beruchte Hendrik III, zooals hij door Montagu Love werd uitgebet ld. Hij stierf vlak na de verwis seling, zoodat zijn zoon Edward den troon moest beklimmen. De bedelknaap werd toen voor den Prins va)i Wales aangezien. Zelden zal men een tweeling ontmoet hebben, waarvan de een zoo sprekend op den ander gelijkt, dat, toen een hunner voor een rol in een film was geëngageerd, de ander halverwege de film de rol overnam, zonder dat de regisseur er ook maar iets van gemerkt heeft. Die twee zijn de twaalfjarige jongens Bobby en Billy Mauch (spreek uit: Mowk), die op den 6en Juli 1924 in Peoria (III.) 't levenslicht aan schouwden. Reeds van hun vijfde jaar hebben zij zingen en dansen geleerd en reeds eenige jaren zijn zij voor de Amerikaansche radio zeer gewaardeerde krachten. Daar heeft een film-scout hen ontdekt, die op zoek was naar een geschikt ventje voor een rol in De kleine Madonna. Dit was ook de film waarin zij de i:erwisseling toepasten. Daarna hebben zij ook nog in De witte Engel gespeeld, terwijl hun allerlaatste film: Penrod en Sam is. Het acteeren der beide kereltjes is werkelijk uit stekend en hun spel wordt gekenmerkt door eenvoud en spontaneïteit, waardoor zij dadelijk iedereen voor zich innemen. Er is waarschijnlijk geen boek waarvan men in zijn jeugd zoo genoten heeft als van dit verhaal van den beroemden schrijver Mark Twain. Nu Warner Bros er een film van gemaakt hebben, zullen velen waarschijnlijk met graagte de gelegenheid aangrijpen andermaal van dit kostelijke verhaal kennis te nemen De prins is goed, de bedelknaap is goed, de respectieve vaders zijn goed eneigenlijk zijn ze allemaal goed, de typen uit deze film, die door dit romantische verhaal ten leven gewekt zijn. Het begin suggereert de geboorte der beide kinderen de een in een paleis, waarvoor een jubelende menigte staatde ander ergens in een achterbuurt, waar het eerste woord, dat zijn ooren treft, een vloek is. Jaren later ontmoeten zij elkaar, de kroonprins en de bedelknaap, uiterlijk geweldig eontrasteerend, doch innerlijk precies betzelfde, beste, doodgewone jongens zonder meer. De oogen van ieder zien echter met een zekere afgunst naar de kleeding van den ander. Den prins lijkt 't een ideaal eens een cos- tuum te hebben, waarin hij kan ravotten en stoeien, terwijl de bedelknaap zichzelf o zoo graag eens zou willen tooien met het prachtige voorname kleedt van den jongen vorst. Echt jongensachtig gaan ze van kleeding verwisselen en de prins wil dan eens zien, of de wacht hem ook als bedelknaap herkent. Natuurlijk is dat niet het geval en de prinselijke bedelknaap wordt smadelijk van het paleis wegge jaagd, terwijl den splinternieuwen prins tegen wil en dank koninklijke eer wordt bewezen. Dit is het begin van het verhaal en even geslaagd als dat is, is ook de prachtige ontknooping, waarbij nog net op het nippertje elkeen loon naar werken krijgt. Bobby en Biliy Mauch, die den prins en den bedel knaap spelen, geven hierin een buitengewoon aardig stukje spel weg, terwijl Montagu Love een goed gekarakteriseerden Hendrik VIII uitbeeldt. Voorts is heel zorgvuldig alle pronk en praal van het Engel- sche hof gecopieerd, terwijl voor de kroning, volgens eigen getuigenis van de makers (William Keighley en Robert Haas), de jongste kroningsplechtigheden in Engeland als voorbeeld zijn genomen. De prins heeft den bedelknaap mee in het paleis genomen en laat hem royaal genieten van alle koste lijkheden welke in het prinselijke vertrek te vinden zijn. De film Verloren Paradijs (Lost Horizon) is een der grootste werken van den regisseur Frank Capra, alsook een der eerste films, welke bijna geheel in Tibet speelt. Alle opna men ervan zijn echter in Hollywood gemaakt. In haar nieuwe Columbia-film „I'll take ro mance" zingt de beroemde zangeres Grace Moore o.a. Het juweelen-lied uit Faust de „Gavotte van Manon, gedeelten uit Traviata en Martha en het duet uit Madame Butterfly. Het graven van het Panama-kanaal ging, zooals men weet, gepaard met een grootsche bestrijding van den geesel der gele koorts. Van dit zeer interessante onderwerp wordt nu door Warner Bros een film gemaakt met Paul Muni in de hoofdrol. De film .Knight without armour" met Mariene Dietrich in de hoofdrol is juist dezer dagen in Holland gearriveerd en zal waar schijnlijk onmiddellijk worden uitgebracht. Alle belangrijke phasen in de geschiedenis der internationale luchtvaart krijgt men te zien in de Paramount-film „Men with Wings", waarvoor Cecil Lewis, een bekend vlieger en schrijver, het scenario heeft gemaakt.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 32