PRINS EN BEDELKNAAP
FILM-VARIA
JJe beruchte Hendrik III, zooals hij door Montagu Love werd uitgebet ld. Hij stierf vlak na de verwis
seling, zoodat zijn zoon Edward den troon moest beklimmen. De bedelknaap werd toen voor den Prins va)i
Wales aangezien.
Zelden zal men een tweeling ontmoet hebben,
waarvan de een zoo sprekend op den ander
gelijkt, dat, toen een hunner voor een rol in
een film was geëngageerd, de ander halverwege
de film de rol overnam, zonder dat de regisseur
er ook maar iets van gemerkt heeft. Die twee
zijn de twaalfjarige jongens Bobby en Billy
Mauch (spreek uit: Mowk), die op den 6en
Juli 1924 in Peoria (III.) 't levenslicht aan
schouwden. Reeds van hun vijfde jaar hebben
zij zingen en dansen geleerd en reeds eenige
jaren zijn zij voor de Amerikaansche radio
zeer gewaardeerde krachten. Daar heeft een
film-scout hen ontdekt, die op zoek was naar
een geschikt ventje voor een rol in De kleine
Madonna. Dit was ook de film waarin zij de
i:erwisseling toepasten. Daarna hebben zij ook
nog in De witte Engel gespeeld, terwijl hun
allerlaatste film: Penrod en Sam is. Het
acteeren der beide kereltjes is werkelijk uit
stekend en hun spel wordt gekenmerkt door
eenvoud en spontaneïteit, waardoor zij dadelijk
iedereen voor zich innemen.
Er is waarschijnlijk geen boek waarvan men in zijn jeugd zoo genoten
heeft als van dit verhaal van den beroemden schrijver Mark Twain.
Nu Warner Bros er een film van gemaakt hebben, zullen velen
waarschijnlijk met graagte de gelegenheid aangrijpen andermaal van
dit kostelijke verhaal kennis te nemen
De prins is goed, de bedelknaap is goed, de
respectieve vaders zijn goed eneigenlijk
zijn ze allemaal goed, de typen uit deze film,
die door dit romantische verhaal ten leven gewekt zijn.
Het begin suggereert de geboorte der beide kinderen
de een in een paleis, waarvoor een jubelende
menigte staatde ander ergens in een achterbuurt,
waar het eerste woord, dat zijn ooren treft, een
vloek is.
Jaren later ontmoeten zij elkaar, de kroonprins
en de bedelknaap, uiterlijk geweldig eontrasteerend,
doch innerlijk precies betzelfde, beste, doodgewone
jongens zonder meer. De oogen van ieder zien
echter met een zekere afgunst naar de kleeding van
den ander. Den prins lijkt 't een ideaal eens een cos-
tuum te hebben, waarin hij kan ravotten en stoeien,
terwijl de bedelknaap zichzelf o zoo graag eens zou
willen tooien met het prachtige voorname kleedt
van den jongen vorst. Echt jongensachtig gaan ze
van kleeding verwisselen en de prins wil dan eens
zien, of de wacht hem ook als bedelknaap herkent.
Natuurlijk is dat niet het geval en de prinselijke
bedelknaap wordt smadelijk van het paleis wegge
jaagd, terwijl den splinternieuwen prins tegen wil en
dank koninklijke eer wordt bewezen.
Dit is het begin van het verhaal en even geslaagd
als dat is, is ook de prachtige ontknooping, waarbij
nog net op het nippertje elkeen loon naar werken
krijgt.
Bobby en Biliy Mauch, die den prins en den bedel
knaap spelen, geven hierin een buitengewoon aardig
stukje spel weg, terwijl Montagu Love een goed
gekarakteriseerden Hendrik VIII uitbeeldt. Voorts
is heel zorgvuldig alle pronk en praal van het Engel-
sche hof gecopieerd, terwijl voor de kroning, volgens
eigen getuigenis van de makers (William Keighley
en Robert Haas), de jongste kroningsplechtigheden
in Engeland als voorbeeld zijn genomen.
De prins heeft den bedelknaap mee in het paleis
genomen en laat hem royaal genieten van alle koste
lijkheden welke in het prinselijke vertrek te vinden zijn.
De film Verloren Paradijs (Lost Horizon)
is een der grootste werken van den regisseur
Frank Capra, alsook een der eerste films,
welke bijna geheel in Tibet speelt. Alle opna
men ervan zijn echter in Hollywood gemaakt.
In haar nieuwe Columbia-film „I'll take ro
mance" zingt de beroemde zangeres Grace
Moore o.a. Het juweelen-lied uit Faust de
„Gavotte van Manon, gedeelten uit Traviata
en Martha en het duet uit Madame Butterfly.
Het graven van het Panama-kanaal ging,
zooals men weet, gepaard met een grootsche
bestrijding van den geesel der gele koorts.
Van dit zeer interessante onderwerp wordt
nu door Warner Bros een film gemaakt met
Paul Muni in de hoofdrol.
De film .Knight without armour" met
Mariene Dietrich in de hoofdrol is juist dezer
dagen in Holland gearriveerd en zal waar
schijnlijk onmiddellijk worden uitgebracht.
Alle belangrijke phasen in de geschiedenis
der internationale luchtvaart krijgt men te
zien in de Paramount-film „Men with Wings",
waarvoor Cecil Lewis, een bekend vlieger en
schrijver, het scenario heeft gemaakt.