31 JE venals Alexander I des- tijds door den huma- nen Laharpe werd opge voed, zoo bezat in zijn jeugd ook Alexander II in den persoon van den liberaalgezinden dichter Schukowsky een uitsteken den leermeester en raad gever. Geheel in den zin der Europeesche opvattingen grootgebracht, had Alex ander reeds als kroonprins het euvel der lijfeigenschap ingezien en beschouwde hij de bevrijding van den boe renstand als een van zijn allereerste plichten. De Czaar onderschatte echter ook de oppositie niet, die steeds maar be weerde, dat de politiek der hervormingen noodzakelijk tot de ontkenning van de goddelijke macht van den Czaar moest voeren. Elke hervorming was haars inziens een gods lastering, want de Czaar onder mijnde de macht, die God zelf hem in handen had gelegd. De woorden van wijlen Czaar Nico laas kregen nieuw leven en bezieling en werden meer en meer herhaald„Bodewijk XVI is on trouw geworden aan zijn heiligen plicht, doordat hij toegegeven heeft aan de eerste eischen der revolutie en daarvoor heeft God hem ge straft." Tot de oppositie tegen den Czaar behoorde zooals ook vroeger het geval was de adel, die in een bevrijding der boeren zoowel voor zichzelf als voor zijn belangen een nadeel zag, dat niet meer te her stellen was. Het kwam den Czaar overigens niet gewenscht voor de hervor mingen onmiddellijk door te voe ren, maar hij zocht nog steeds naar eenig begrip van zijn standpunt bij de vertegenwoordigers van de bevoorrechte klasse. Lang voor dat hij het besluit had genomen liet manifest der vrijmaking open baar te maken, wendde hij zich in een rede tot den adel van Moskou, waarin hij de volgende historische woorden uitsprak „Mijne heeren. U begrijpt natuur lijk, dat een macht over de zielen zich niet zonder eenige wijziging tot in het oneindige kan voort planten. Het is beter, dat de lijf eigenschap van boven af worde afgeschaft dan dat men wachte, totdat die afschaffing van onder af begint," Eindelijk is 5 Maart 1868 aangebroken. De kerk klokken vullen Sint Petersburg met feestgelui. Ontelbare menschendrommen trekken door de straten en steeds opnieuw hoort men den naam van den Czaar binnen of buiten de huizen opklinken, zoowel in jubeltonen als in diepdoorvoelde gebeden. Een droom is tot werkelijkheid geworden. Twintig millioen slaven kunnen zich thans vrije menschen noemen Rusland kent geen lijfeigenschap meer. Op hetzelfde Senaatsplein, waar Czaar Nicolaas zijn heerschappij begonnen was met kanousalvo's, las zijn zoon Alexander II voor liet eerbiedig knielen de volk het manifest, der bevrijding voor, dat hij onderteekend had op 19 April. Toen de Czaar kort- daarop met zijn eclitgenoote naar de Krim ging, werd die reis een ware triomf tocht. Vanaf Moskou, waar men gebruik moest maken van een rijtuig, werd dit zooals blijkt uit Czaar Alexander II en zijn gemalin Maria Alexandrowna, kort na de kroning. de symbolische uitdrukking van een toenmaligen geschiedschrijver niet getrokken door paarden maar doorliet dankbare volk. Deze tweeduizend kilo meter lange weg was afgezet door een haag van be vrijde boeren, die den volksvriend begroetten met brood en zout. Sinds Elisabeth en Alexander I had nog nimmer een Romanow zooveel blijken van volksliefde onder vonden. werd geen Russische Czaar zoo gevierd als Alexander II. En toch was hij, de welwillende bevrijder van zijn volk, een door het lot geteekend mensch, die met een gewelddadigen dood zou moe ten betalen alles, wat hij zijn onderdanen aan goed heid en welwillendheid had geschonken. Revolutionnaire woelingen ■Met uitbreken van den Poolschen opstand komt de hervormingsplannen even onderbreken en de wreedheid, waarmee generaal Murawiew den opstand onderdrukt, lokt heftige protesten uit in liberale kringen. „Ik zal ophouden aan God te gelooven, als Hij ons niet straft voor alles, wat wij den Polen hebben aan gedaan," roept vorst Suwo- row, 'n neef van den held- haftigen veldmaarschalk, uit, met betrekking tot de onmenschelijke strafmaat regelen. Opnieuw verschijnt Rusland in de oogen der wereld als het land der bar- baarsche onderdrukkers. Revolutionnaire kringen, gerecruteerd uit Russische emigranten, zetten alles in het buitenland op het spel om den invloed van het Russische absolutisme nog meer te schaden. De anarchist Bakunin ken merkt de Russische mo narchie als den haard der wereldreactie en richt een dringend verzoek tot de jeugd, de scholen te verlaten en onder het volk Alexander II in de maar- schalkenzaal van het winter paleis te Sint Petersburg. En niet zonder reden beschouwden de Engelsehen Soliamil als een bondgenoot, die aan de Russen den weg naar Azië moest versperren. „Doe juist dht, wat je vijand niet wenscht," dit parool volgde Alexander op, toen hij op 25 Mei 1864 den Kaukasus definitief onderwierp aan het Russische rijk en dadelijk daarop, zonder eenige consideratie tegenover het buitenland of de hinderlij ke bureaucraten van Sint Petersburg, met de grootste energie den Poolschen op stand onderdrukte. De volksberrqtler vóór de vrouwen en kinderen hebben beteekend. Om hunnentwille geef ik mij over. Ik ben bereid om te sterven." Maar Schamil stierf niet. De oude krijgsman, die in één jaar tijd tallooze Russische vestingen had ingenomen, die in de bosschen van Andysky de Russische troepen had verslagen, en dertig jaar lang tegen den ongeloovigen indringer had gestreden om een machtig Dagestan te grondvesten, werd als een echte held naar het binnenste van het rijk gedepor teerd. Inmiddels werd Europa verontrust door het bin nendringen der Russen in den onafhankelijken Kaukasus. De Engelsche gezant te Konstantinopel schreef als volgt„Europa kan niet onverschillig blijven tegenover de verovering van den Kaukasus. Een onafhankelijke Kaukasus is evenzeer gewenscht als een onafhankelijk Polen." Schamil, de held haftige leider der Kaukasische stam men, die dertig jaren hardnekkig de Rus sische veroveraars trotseerde.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 31