HISTORISCH BEHANGSELPAPIER
nteressante tentoonstel ling
bij Rath en Doodeheefver
te Amsterdam
Mu i
-^iiy.y »>-
Te Amsterdam is onlangs een
merkwaardige tentoonstelling
geopend, die een goeden kijk
geeft op de geschiedenis van het
behangselpapier in de laatste drie
eeuwen.
De behangsels zijn voor 't over-
groote deel van Engelsche, Fran-
selie en Duitsche herkomst. Zij
zijn door het Deutsches Tapetenmuseum te Kassei
aan de directie van Rath en Doodeheefver in bruik
leen afgestaan en deze heeft hiermede nu een over
zichtelijke expositie in haar
toonzalen te Amsterdam
ingericht. De directeur van
het Duitsche museum,
het eenige ter wereld op
dit gebied, dr. Heinrich
Apell, is op de tentoon
stelling aanwezig en geeft
den bezoekers deskundige
toelichting.
De expositie is een open
baring en velen zullen nooit
vermoed hebben, dat er
zooveel kunst en smaak
zat in eenvoudig behang
selpapier Zulks te meer
daar we eigenlijk nog
nauwelijks een periode van
gruwelijken wansmaak te
boven zijn.
Gaan we zoeken naar
den oorsprong van het
behangselpapier, dan vin
den we eerst de beschilde
ring der wanden, daarna
het uit het oosten komend
wandtapijt en de groote,
prachtige gobelins uit
Frankrijk en de Nederlan
den.
Hierop volgde de wand
bespanning, welke na de
uitvinding der weeftecli-
niek de artistieke ont-
wikkeling der wandbekleeding inleidde. Eindelijk
komen de „behangsels" uit linnen, wol, zijde
en perkament. In de vijftiende eeuw treedt het
beschilderde lijnwaad op als voor-
looper van het behangselpapier.
Uit dit tijdperk stammen ook de
leerbehangsels, die in de volgende
eeuwen vrij algemeen werden toe
gepast, ten minste door hen die
geld en smaak bezaten
De tentoonstelling geeft van
deze ontwikkeling een overzich
telijk beeld in drie groote zalen. De Frankforter
Nothnagel, de eerste Duitscher die behangsels van
wasdoek voor kasteelen en patriciërshuizen maakte,
is hier vertegenwoordigd
door 'n werkstuk uit 1780.
De Chineezen, die de prent-
drukkunst. in de zestiende
eeuw in Europa brachten
en die tevens de uitvinders
zijn van de papierbereiding,
zijn ware meesters in de
kunst van wandversiering
en men kan hier eenige
fraaie voortbrengselen van
hunne vaardigheid op dit
gebied bewonderen.
De behangsels uit den
tijd van renaissance en
rococo zijn gewoonweg
schilderijen, vooral op de
oude wandschilderingen,
o.a. de Poinpeïaansche, ge
ïnspireerd. Deze voorstel
lingen, die soms 'n opper
vlakte van twaalf a vijftien
vierkante meter hebben,
De Franeche gobelin-imi
tatie „Het oordeel van
Salomon". Het werd in
1889 machinaal gedrukt
met twintig kleuren.