HISTORISCH BEHANGSELPAPIER nteressante tentoonstel ling bij Rath en Doodeheefver te Amsterdam Mu i -^iiy.y »>- Te Amsterdam is onlangs een merkwaardige tentoonstelling geopend, die een goeden kijk geeft op de geschiedenis van het behangselpapier in de laatste drie eeuwen. De behangsels zijn voor 't over- groote deel van Engelsche, Fran- selie en Duitsche herkomst. Zij zijn door het Deutsches Tapetenmuseum te Kassei aan de directie van Rath en Doodeheefver in bruik leen afgestaan en deze heeft hiermede nu een over zichtelijke expositie in haar toonzalen te Amsterdam ingericht. De directeur van het Duitsche museum, het eenige ter wereld op dit gebied, dr. Heinrich Apell, is op de tentoon stelling aanwezig en geeft den bezoekers deskundige toelichting. De expositie is een open baring en velen zullen nooit vermoed hebben, dat er zooveel kunst en smaak zat in eenvoudig behang selpapier Zulks te meer daar we eigenlijk nog nauwelijks een periode van gruwelijken wansmaak te boven zijn. Gaan we zoeken naar den oorsprong van het behangselpapier, dan vin den we eerst de beschilde ring der wanden, daarna het uit het oosten komend wandtapijt en de groote, prachtige gobelins uit Frankrijk en de Nederlan den. Hierop volgde de wand bespanning, welke na de uitvinding der weeftecli- niek de artistieke ont- wikkeling der wandbekleeding inleidde. Eindelijk komen de „behangsels" uit linnen, wol, zijde en perkament. In de vijftiende eeuw treedt het beschilderde lijnwaad op als voor- looper van het behangselpapier. Uit dit tijdperk stammen ook de leerbehangsels, die in de volgende eeuwen vrij algemeen werden toe gepast, ten minste door hen die geld en smaak bezaten De tentoonstelling geeft van deze ontwikkeling een overzich telijk beeld in drie groote zalen. De Frankforter Nothnagel, de eerste Duitscher die behangsels van wasdoek voor kasteelen en patriciërshuizen maakte, is hier vertegenwoordigd door 'n werkstuk uit 1780. De Chineezen, die de prent- drukkunst. in de zestiende eeuw in Europa brachten en die tevens de uitvinders zijn van de papierbereiding, zijn ware meesters in de kunst van wandversiering en men kan hier eenige fraaie voortbrengselen van hunne vaardigheid op dit gebied bewonderen. De behangsels uit den tijd van renaissance en rococo zijn gewoonweg schilderijen, vooral op de oude wandschilderingen, o.a. de Poinpeïaansche, ge ïnspireerd. Deze voorstel lingen, die soms 'n opper vlakte van twaalf a vijftien vierkante meter hebben, De Franeche gobelin-imi tatie „Het oordeel van Salomon". Het werd in 1889 machinaal gedrukt met twintig kleuren.

Tijdschriftenbank Zeeland

Ons Zeeland / Zeeuwsche editie | 1937 | | pagina 6